Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسلمانان سریلانکا امروز در موقعیت خطرناکی قرار گرفتند، آنها قربانی افراط گرایی «داعش» و «بودایی» هستند، چرا که دولت این کشور با متهم کردن مسلمانان می تواند به سرکوب آنها اقدام کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: پس از انفجارهای اخیر در سریلانکا که بیش از 350 کشته و 500 زخمی دربر داشت، مقامات این کشور انگشت اتهام را به سمت گروههای اسلامی این کشور گرفتند و مدعی شدند که این اقدام پاسخ انتقام جویانه نسبت به حمله به نمازگزاران مسلمان در نیوزلند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برهمین اساس، متهم کردن مسلمانان و قراردادن آنها در مقابل اقلیت های مذهبی این شک را ایجاد می کند که این اتهامات زمینه چینی ضد اقلیت مسلمان و تخریب چهره آنها در این کشور به مانند مسلمانان روهینگیا در میانمار است.

 اگرچه پذیرش مسئولیت این انفجارها از سوی گروهک تروریستی «داعش» ، مسلمانان را در موقعیت خطرناکی قرار داده است، به طوری که می توان گفت که مسلمانان از سویی قربانی افراط گری داعش و از سوی دیگر قربانی تندوری بودایی ها قرار گرفته اند.

 

پایگاه عربی «خلیج اونلاین» گزارش داد که  مسئولان سریلانکایی و گروههای نژاد پرست از سال 2016 میلادی و همزمان با جنگ داعش در عراق و سوریه، کمپین دروغ پردازی رسانه ای را ضد مسلمانان آغاز کردند، همچنین مقامات این کشور، 332 مسلمانان را متهم به پیوستن به گروهک تروریستی داعش کردند، اما همه مراکز اسلامی سریلانکا، قاطعانه این اطلاعات را نفی کردند و دولت را متهم به تخریب چهره مسلمانان در این کشور کردند.

باوجود اینکه مسلمانان در این کشور در عرصه فرهنگی و سیاسی فعال هستند، اما گروههای تندرو بودایی، مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و به اقدامات تحریک آمیزی ضد آنها مشابه بودایی های میانمار انجام می دهند.

بیشتر مسلمانان در شرق و مرکز سریلانکا به خصوص منطقه کاندی زندگی می کنند و مدارس و موسسه های اسلامی مخصوص به خود دارند. اما آمارها درباره تعداد مسلمانان این کشور متفاوت است، به طوری که آمارهای رسمی در سال 2012 میلادی، تعداد آنها 10 درصد از جمعیت 21 میلیون نفری سریلانکا اعلام کردند، اما برخی منابع اعلام کردند که هفت درصد از این جمعیت از تشکیل می دهند. این درحالی است که مسلمانان سریلانکا معتقدند که تعداد آنها بیش از آمارهای اعلام شده است.

 

شرایط مسلمانان سریلانکا نسبت به مسلمانان میانمار متفاوت است، به طوری که مسلمانان روهینگیا از حقوق خود در میانمار محروم هستند. اما مسلمانان این کشور در عرصه سیاسی مشارکت دارند و نمایندگانی در پارلمان و وزارتخانه ها دارند. همچنین انها شورای اسلامی سریلانکا را متشکل از نمایندگان جامعه مدنی تشکیل دادند.

باوجود اینکه حضور شان در عرصه سیاسی، منازل و مغازه ها و مساجد مسلمانان مورد هدف بودایی های تندرو در سریلانکا قرار می گیرد، به طوری که مسلمانان به شدت از جنگ بین تامیل و سنهال در سالهای 1983 تا 2009 میلادی رنج بردند، به طوری شورشیان تامیل در آن زمان بیش از 70 هزار مسلمان را از شمال این کشور کوچاندند.

در مارس 2009 میلادی، در نتیجه پرتاب بمب دستی در یک مسجد شهر اکاراباتو در شرق کلمبو چهار مسلمان کشته و شماری زیادی زخمی شدند. همچنین بودایی در آگوست 2013 میلادی به یکی از مساجد پایتخت به شدت حمله کردند . این مسئله باعث شد تا این مسجد بسته شود و مسلمانان مکان عبادت خود را به مسجد قدیمی منتقل کنند.

اقدام خشونت بار در ژوئن 2014 ضد مسلمانان، دو منطقه گردشگری ساحلی را که بیشتر مسلمانان سکونت داشتند، هدف قرار داد. پشت این اقدام خشونت بار بودایی ها قرار داشتند. آنها به آتش زدن صدها منزل و پاساژ تجاری و کشتن چهار نفر اقدام کردند.

در سال 2017 میلادی نیز در طول دو ماه بیش از 20 حمله به مسلمانان در منطقه «جینتونا» در 115 کیلومتری جنوب کلمبو انجام گرفت که شامل آتش زدن شرکت های متعلق به مسلمانان وحمله به مساجد است.

در آغاز مارس 2018 نیز، در نتیجه درگیری بین بودایی ها و مسلمانان، منازل و مغازه های متعلق به مسلمانان در منطقه کاندی تخریب شد و شماری کشته برجای داشت. مقامات سریلانکا به علت این درگیری ها وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

 

از این رو می توان گفت که مسلمانان با وجود جایگاه سیاسی قابل ملاحظه در سریلانکا که 70 درصد جمعیت انها را بودایی ها تشکیل دادند، در طول سالهای متمادی مورد آزار و اذیت شدید بودایی های تندرو قرار گرفتند و متهم کردن گروههای اسلامی در وهله اول به انفجارهای اخیر شک برانگیز است و احتمال دارد که مسئولان سریلانکا و گروههای تندروی بودایی بخواهند از این مسئله برای سرکوب مسلمانان استفاده کنند.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد خسارت سیل جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران آیت الله مقتدایی بودایی ها سریلانکا مسلمانان داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی

امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفای خود از امامت جمعه این شهر توضیحاتی ارائه داد.

 به گزارش گروه استان های خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام اصغر عسکری گفت: بنده ۱۵ آذر سال ۹۸ به عنوان امام جمعه رفسنجان معرفی شدم و بنا را بر این گذاشتم که سه سال بیشتر نمانم؛ لذا چند ماه قبل از پایان دوره سه‌ساله در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ استعفا دادم.
وی افزود: از طریق روال اداری استعفای خود را به کرمان دادم و کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد؛ لذا در سمیناری که در تهران برگزار شده بود استعفایم را تقدیم آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور کردم.
او اظهار داشت: همان‌جا جلسه‌ای با هم داشتیم و امر کردند که تا آخر ۱۴۰۱ بمانید.
وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۱ گفتند ۱۴۰۲ انتخابات مجلس است بمانید تا انتخابات برگزار شود و باز هم اطاعت کردیم؛ لذا در ابتدای امسال استعفای من مورد پذیرش قرار گرفت.
امام جمعه رفسنجان با بیان این‌که بنده به جز دو دولت بنی‌صدر و مرحوم شهید رجایی با همه دولت‌ها کار کردم، ادامه داد: با دو دولت قبلی و فعلی در رفسنجان کار کردم و هر دو دولت کمال صمیمیت و همراهی را با بنده انجام دادند.
عسکری افزود: دلیل استعفای خود را نوشته‌ام و این است که پاسخ عملی مثبتی به اندیشه متعالی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای مبنی بر جوان‌گرایی و واگذاری مسئولیت‌ها به جوان‌تر‌ها است.
وی گفت: من سال ۱۳۶۴ از طرف امام راحل (ره) امام جمعه کوهبنان شدم و تاکنون ۳۹ سال امام جمعه بودم.
او توضیح داد: هم در جهاد سازندگی و در آموزش و پرورش کار کرده‌ام؛ مردم چه گناهی کرده اند که فردی که ۴۰ سال کار کرده را تحمل کنند؟ گفتیم جوانی سرحال بیاید؛ یکی از مخاطبان حرف آقاخودمان هستیم.
عسکری ادامه داد: قرار بود قضیه محرمانه بماند و امروز آقای محی‌الدینی در مهریز از مردم این شهر خداحافظی و هفته آینده در رفسنجان معارفه شوند، اما قضیه لو رفت.
او گفت: پس از اصرار و پافشاری مردم، بنده پذیرفتم در خدمت شما باشم؛ از لطف و صمیمیت و بنده نوازی مردم رفسنجان تشکر می‌کنم.

دیگر خبرها

  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه