Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@03:00:42 GMT

احتمال افزایش شدید قیمت نفت در تابستان

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۸۶۵۵

احتمال افزایش شدید قیمت نفت در تابستان

اخبار مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران، منجر به افزایش قیمت نفت شده و انتظار می‌رود این روند افزایشی در تابستان نیز ادامه داشته باشد. به نظر می‌آید فصل مسافرت‌های تابستانی در آمریکا امسال گرانتر شده باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از گاردیَن، در پی اعلام لغو معافیت‌های نفتی ایران از ابتدای ماه می، قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی به بالاترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اخبار منجر به جهشی فوری در قیمت نفت خام شده و این اتفاقات در زمانی رخ داده که تقاضا برای بنزین در آستانه شروع فصل تابستان و مسافرت‌های تابستانی در این کشور، افزایش خواهد داشت.

بث موشر، سخنگوی شرکت AAA که قیمت بنزین در این کشور را نیز تحت نظر دارد، اعلام کرد که در نتیجه اخبار مربوط به ایران، طبق پیشبینی این شرکت قیمت بنزین در سراسر این کشور به بالای ۳ دلار به ازاء هر گالن خواهد رسید. این قیمت ۱۵ سنت از قیمت‌های فعلی و همچنین کاملاً از قیمت‌های سال گذشته در بازه مشابه بالاتر خواهد بود.  
پایان معافیت‌های نفتی ایران، منجر به ایجاد سردرگمی بیشتر در بازاری شده که همین حالا نیز با کمبود عرضه ناشی از توافقات کشور‌های عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید این کشور‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. سایر کشور‌های عضو اوپک نیز خود با مشکلاتی مواجه هستند، تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ونزوئلا از انتهای این ماه اجرایی شده و از سرگیری تنش‌ها در لیبی ممکن است باعث بروز مشکل در تولیدات این کشور شود.

به عقیده هلما کرافت، رئیس جهانی بخش استراتژی کالا در شرکت RBC: تصمیم دونالد ترامپ برای به صفر رسانیدن صادرات نفتی ایران، باعث افزایش شدید قیمت نفت خام خواهد شد.

در نوامبر ۲۰۱۸، ایالات متحده مجدداً ایران را تحت تحریم قرار داد، اما برای بزرگترین خریداران نفت این کشور از جمله هند و چین معافیت‌هایی قائل شد. در ماه مارس، میانگین صادرات نفت ایران بیش از ۱ میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز بوده است. کشور‌های مختلف انتظار داشتند که این معافیت‌ها باز هم تمدید شود و به همین دلیل نیز بازار از بیانیه کاخ سفید مبنی بر «به صفر رساندن صادرات ایران» به شوک فرو رفت.

کشور‌هایی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، خود تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهند گرفت. ایران در پاسخ به این اظهارات تهدید به بستن تنگه هرمز نموده، که بزرگترین و شلوغ‌ترین خط انتقال نفت در جهان است. طبق گفته بانک بارکلیز، چنین اقدامی ۲۰% از منابع نفت خام و محصولات نفتی جهان را قطع خواهد کرد.

دونالد ترامپ برای جبران این کمبود، روی عربستان سعودی و سایر کشور‌های عوض اوپک حساب باز کرده است. علیرغم آنکه گزارش‌هایی مبنی بر تمایل این کشور‌ها به جبران سهم ایران از بازار وجود دارد، اما تحلیلگران معتقدند که اعضای اوپک نسبت به بالا بردن تولیدات خود محتاط عمل خواهند کرد. سال گذشته و زمانی که تحریم‌ها اعمال شد، این کشور‌ها تولید خود را به میزان حداکثری رساندند، اما اعطای معافیت‌ها باعث ایجاد اشباع تقریبی در بازار و کاهش قیمت نفت خام شد.

طبق گفته تحلیلگران، میزان تولید در عربستان سعودی کمتر از میزان توافق شده در اوپک است، لذا این کشور می‌تواند بدون زیر پا گذاشتن توافقات، سطح تولید خود را افزایش دهد، اما انتظار نداشته باشید این کشور به صورت خودکار درب چاه هایش را باز کند و تولیداتش را افزایش دهد. جی هتفیلد، تحلیلگر بازار در اینباره گفت: آن‌ها می‌توانند ادعا کنند که تولید خود را افزایش داده اند، اما سعودی‌ها از گذشته درس گرفته اند. دفعه گذشته آن‌ها خواسته ترامپ را انجام دادند و او پشت آن‌ها را خالی کرد، من فکر نمیکنم آن‌ها حالا احساس کنند که به ترامپ دینی دارند.

اجلاس بعدی اوپک در ماه ژوئن حیاتی خواهد بود، بعد از پایان توافق فعلی اوپک مشخص می‌شود که محدودیت در بازار واقعاً چقدر است.

آمریکا همچنین نیاز دارد که کشور‌های خریدار نفت ایران با آن‌ها همکاری کنند، شاید برخی کشور‌ها در بازار‌های دیگر به دنبال نفت مورد نیاز خود باشند، اما گذشتن از چین به این سادگی نخواهد بود. وزیر امور خارجه چین مخالفت خود را با این تحریم‌ها اعلام کرده و همچنین ذکر نمود که علیرغم آنکه شاید برخی از پالایشگاه‌های چین که به بازار سرمایه آمریکا دسترسی دارند، خرید نفت از ایران را متوقف کنند، اما این بدین معنا نیست که این کشور به طور کامل از ایران نفت نخواهد خرید.

تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت خام در تابستان بالاتر رفته و حتی نفت WTI به قیمت بالای ۷۰ دلار برسد و ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت بنزین در کشور خود آن هم در فصل تابستان، ممکن است مجبور شود از ذخایر استراتژیک بنزین این کشور بهره ببرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: افزایش قیمت قیمت نفت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان‌ گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوارهای آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشورهایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور و خانوارهای آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آنها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229513 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده در اراک
  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده
  • افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۴ اردیبهشت