Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@09:36:53 GMT

11 کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۰۶۲۵

11 کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند

حسین کشیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حضور کشورهای روسیه، هند، گرجستان، لهستان، ترکیه، انگلستان، تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، اسپانیا و پرتغال در این همایش قطعی شده و احتمال افزایش میهمانان خارجی تا 15 کشور هم وجود دارد.
وی ادامه داد: این همایش با میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد از 23 تا 25 اردیبهشت ماه جاری با رویکرد بررسی موضوع جاده ابریشم و شاهنامه برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر روابط خارجی و امور بین الملل شهرداری مشهد گفت: 'همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم' مورد توجه کارشناسان و شاهنامه پژوهان در سراسر دنیا قرار گرفته است. با وجود اینکه در سطح بین الملل دچار تحریم هستیم حضور کشورهای خارجی در این اجلاس بیانگر موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی عمومی و پارادیپلماسی است.
وی افزود: علاقه مندان به فرهنگ و ادب ایرانی در کشورهای دیگر همواره در صحنه هستند. حضور کشورهای خارجی در این همایش نشاندهنده ارزش و توجه کشورهای گوناگون به فرهنگ و تمدن ایران است.
کشیری همچنین تاثیر شاهنامه و فردوسی در مسیر جاده ابریشم، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی، باورهای دینی و مذهبی در آیینه شاهنامه، نقش خراسان کهن در گذرگاه جاده ابریشم و تبیین جلوه‌های اخلاقی عرفانی شاهنامه' را از محورهای 'همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم' برشمرد.
'شاهنامه' اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی متولد ۳۲۹ و درگذشتهٔ ۴۱۶ هجری قمری در توس خراسان بزرگترین شاعر حماسه‌ سرای ایرانی است. این اثر حماسی منظوم شامل 50 هزار بیت، برجسته ‌ترین سروده‌ حماسی جهان است که افسانه‌ ها و تاریخ ایران زمین را از آغاز تا حمله عربها در قالب چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ارائه می کند. شاهنامه نفوذ بسیاری در جهتگیری فرهنگ فارسی و نیز بازتابهای شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته‌ است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده ‌اند.
'جاده ابریشم یا راه تاریخی ابریشم' نیز عنوان شبکه ارتباط زمینی گسترده ای است که در گذشته بزرگترین شاهراه بازرگانی جهان تلقی می شد. این مسیر به مدت هزار و 700 محل عبور بازرگانان و مبادلات تجاری و فرهنگی در حوزه شرق، غرب و جنوب آسیا تا شمال آفریقا و اروپا بود که تا قرن پانزدهم میلادی مورد استفاده قرار داشت.
7505/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امور بین الملل جهان شاهنامه شورای اسلامی شهر گرجستان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم به منظور تبادل تجربیات فنی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری و تعاملات بین‌المللی در دیپلماسی شهری، میان شهرها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم به منظور تبادل تجربیات فنی، فرهنگی و سرمایه گذاری و تعاملات بین‌المللی در دیپلماسی شهری بین شهرها فردا _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ به صورت وبینار برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌ها به ابتکار شهرداری تبریز برگزار می‌شود و در ماه های آینده به صورت مستمر بین شهرداران شهرهای جاده ابریشم ادامه خواهد یافت.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این نشست که در قالب وبینار برگزار خواهد شد به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم می پردازد.

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با حضور موتونوبو ناکاگاوا شهردار نارا (از شهرهای ژاپن)، فضل‌الدین عمراف شهردار سمرقند (از شهرهای ازبکستان) و یعقوب هوشیار شهردار تبریز برپا خواهد شد.

معرفی شهر نارا، جایگاه بین المللی و نقش آن در مسیر جاده ابریشم و همچنین معرفی شهر سمرقند توسط شهردار این شهر از دیگر بخش‌های این وبینار خواهد بود.

رویداد دوجانبه «مجمع ژاپن و ایران در زمینه معماری و مسائل شهری» که در ژاپن بین فوریه و می در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، بستر این تبادل فرهنگی را تشکیل داده است. در این راستا و در ادامه فعالیت‌های دیپلماسی شهری و پس از ارایه نامه رسمی شهردار تبریز به شهردار نارا، گفتگو های مابین دو شهر برای اولین بار آغاز شده و امید است گفت‌وگوی شهرداران نتایج خوب و ملموسی را برای شهروندان طرفین داشته باشد.

این نشست به عنوان پیش زمینه‌ای برای نشست دوم که همزمان با همایش فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز در سال جاری برگزار می‌شود، خواهد بود.

از نتایج پیش‌بینی شده برای این نشست می‌توان به برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای جاده ابریشم، مفاهیم مدرن و بروز در حوزه تعاملات بین المللی در دیپلماسی شهری بین شهرها، توسعه شهری شهرهای تاریخی حول محور تاریخی، تبیین سیاست‌های جاده ابریشم در حوزه‌های تبادلات فرهنگی، گردشگری و احیای بافت‌های تاریخی و توسعه و گسترش تعاملات علمی بین شهرهای جاده ابریشم از طریق برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها و بسترسازی توسعه این ارتباطات اشاره کرد.

کد خبر 749269

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان