Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@04:30:43 GMT

طرح تغذیه مصنوعی در دشت های حاجی آباد تکمیل شد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۱۹۲۲

طرح تغذیه مصنوعی در دشت های حاجی آباد تکمیل شد

ارسلان باوقار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به منظور تعادل ‌بخشی منابع آبی زیرزمینی در مدت 21 ماه ساخته شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد، 3میلیون مترمکعب آب در این دشت ها ذخیره می شود.
مدیر اداره منابع آب حاجی آباد هدف از اجرای طرح تغذیه مصنوعی را به منظور احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی، انسداد چاه‌ های غیرمجاز، جایگزینی پساب با چاه ‌های کشاورزی در دشت ‌های ممنوعه و جلوگیری از هدررفت آب های به دست آمده از سیلاب ها عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


باوقار ابراز داشت: با اجرای این طرح های کوچک مصنوعی ضمن جلوگیری از بین رفتن سفره های زیرزمینی، اقدام های مثبتی در راستای توسعه پایدار چاه های کشاورزی انجام داد.
به گفته وی، در بارندگی ها و سیل های اسفندماه 97 در منطقه حاجی آباد 2بار به صورت کامل در این طرح ها آبگیری انجام و تمام آب ها نیز ذخیره سازی شد.
این مسوول یادآور شد: تغذیه مصنوعی دشت‌ ها از طریق ایجاد بند و چاه‌ هایی پشت آن به منظور استفاده از آب مازاد روخانه‌ ها و آب‌ های سطحی انجام می ‌شود تا آب را به صورت مصنوعی به زمین تزریق کنیم.
طرح تغذیه مصنوعی دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد از 3بند تشکیل شده که در هرکدام از بندهای آن از خروج آب رودخانه ها جلوگیری شود و آب به داخل حوضچه ها انتقال داده شده و آب ها ذخیره و نگهداری می شود.
روستای آشکارا یکی از قطب های مهم کشاورزی از جمله پرورش گندم، کنجد، هندوانه و سیب زمینی بخش فارغان شهرستان حاجی آباد محسوب می شود.
دشت آشکارا نیز در محدوده این روستا در 45 کیلومتری شرق حاجی آباد از توابع استان هرمزگان واقع شده است.
9887 / 6048
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تغذیه توسعه پایدار زمین سیب زمینی سیل 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن ۲ سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

 

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی روز پنجشنبه اظهار کرد: پس از بارندگی‌های شدید از روز گذشته در شهرستان زیرکوه، بند خاکی روستای سالک آباد این شهرستان تحمل فشار حجم آب را نداشت و در نهایت بامداد امروز شکسته شد.

وی افزود: شهرستان زیرکوه از روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی بود به طوری که با شدت گرفتن بارش‌ها در ساعات پایانی روز، حجم آب در سد ۱۲ امام این شهرستان بالا گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: نیرو‌های امدادی هلال احمر زیرکوه در حال انتقال و اسکان ساکنان روستای نوده در شهر آبیز بودند که تیم‌های ارزیاب خبر از شکسته شدن سد ۱۲ امام دادند.

وی بیان کرد: بنابراین به دستور فرماندار زیرکوه و با کمک امدادگران هلال احمر ۲۵۰ خانوار روستای بمرود نیز توسط امدادگران به شهر حاجی‌آباد منتقل و اسکان داده شدند.

کاوسی افزود: ساعاتی قبل نیز بند خاکی روستای سالک آباد بر اثر حجم بالای آب شکسته و آب آن در شهر حاجی‌آباد زیرکوه جاری شد. 

وی گفت: به منظور کمک‌رسانی به ساکنان شهر حاجی‌آباد، ۶ تیم کامل هلال احمر شهرستان زیرکوه در حال امدادرسانی هستند و ۱۰ تیم سیلاب نیز از تمامی شهرستان‌های استان با تجهیزات کامل برای کمک به شهرستان زیرکوه اعزام شده‌اند.

وی گفت: امدادگران هلال احمر اکنون در حال تخلیه آب از معابر و منازل مسکونی با لجن‌کش‌ها و موتور پمپ‌ها هستند.

شب گذشته به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی روستای نوده شهرستان زیرکوه و احتمال شکستگی آن و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها، دستور تخلیه این روستا صادر شد.

فرماندار زیرکوه هم اعلام کرد: امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه تمامی ادارات این شهرستان به جز دستگاه‌های خدمات رسان تعطیل است.

محمدرضا غیرتی افزود: حجم خسارت‌ها بالاست و نیازمند کمک شهرستان‌های استان هستیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق بیرجند است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب در سیل زیرکوه
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • شکسته شدن ۲ سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس