Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@08:50:03 GMT

سهم متفاوت استان هاي کشور از بارش ها

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۳۸۶۳

سهم متفاوت استان هاي کشور از بارش ها

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ميزان بارش سال آبي جاري (از مهرماه گذشته تا پنجم ارديبهشت ماه) در 31 استان کشور افزايش يافت اما اين ميزان در استان لرستان به يک هزار و 143 ميليمتر رسيد درحالي که در استان سيستان و بلوچستان فقط 91.7 ميليمتر بارش ثبت شد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادي ايرنا، دفتر مطالعات پايه آب ايران، سال آبي را از مهرماه هرسال تا شهريورماه سال بعد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس تازه ترين گزارش اين دفتر، استان لرستان در سال آبي جاري درحالي رکورد دار پربارش ترين استان کشور با بارش يک هزار و 143 ميلي متري است که اين استان در سال آبي پارسال تنها 381.1ميلي متر بارش را تجربه کرده بود.
ميزان بارش هاي استان لرستان در سال آبي جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدي 199.9 درصدي برخودار شد و نسبت به متوسط بارش هاي درازمدت (50ساله) با بارش499.2ميلي متري رشدي 129 درصدي را تجربه کرد.
استان لرستان تا سي فروردين ماه امسال يک هزار و111 ميليمتر بارندگي را دريافت کرده بود.
گزارش دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران بيانگر آن است که استان سيستان و بلوچستان در سال آبي جاري با بارش 91.7 ميليمتري کم بارش ترين استان کشور بود.
ميزان بارش هاي اين استان نسبت به مدت مشابه پارسال که 28.7 ميليمتر بود، از رشد 219.5 درصدي برخودار شد.
استان کهگيلويه و بويراحمد در سال آبي جاري با بارش 1011.6 ميليمتري مقام دوم استان هاي پر بارش را کسب کرد، ميزان بارش هاي اين استان در سال آبي گذشته 267 ميليمتر گزارش شده بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبي جاري رشد 278.9 درصدي را ثبت کرد.
استان چهارمحال و بختياري در سال آبي جاري با 966 ميليمتر بارش در جايگاه سوم استان هاي پربارش قرار گرفت؛ درحالي که ميزان بارش هاي اين استان نسبت به مدت مشابه پارسال (304 ميليمتر) از رشدي 217.8 درصدي برخوردار شد.
اين استان سي فروردين ماه 958 ميليمتر بارش دريافت کرده بود.
** ديگر استان هاي شمالي و غربي
ميزان بارش ها در استان گيلان به 950.1 ميليمتر رسيد؛ درحالي که ميزان بارش هاي اين استان درسال آبي پارسال با بارش 558.9 ميليمتر از رشدي 70 درصدي برخودار شد.
براساس اين گزارش استان ايلام در سال آبي جاري بارش 884.2 ميليمتري را تجربه کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال (323.1 ميليمتر) رشد 173.7درصدي را ثبت کرد.
استان کرمانشاه درسال آبي جاري بارشي 753.9 ميليمتري را تجربه کرد، ميزان بارش هاي اين استان نسبت به مدت مشابه پارسال(346.4) 117.6 درصدي بيشتر شد.
براساس گزارش دفترمطالعات پايه منابع آب ايران، ميزان بارش ها دراستان کردستان به 629.6 ميليمتر رسيد؛ در حالي که ميزان بارش هاي آن در سال آبي پارسال 384.9ميليمتر بود که اين ميزان امسال 63.6درصدي رشد کرد.
استان گلستان درسال آبي جاري بارش هاي 661.1 ميليمتري را تجربه کرد؛ در حالي که پارسال ميزان بارش هاي آن به 358.7 ميليمتر رسيده بود که با اين حساب ميزان بارش ها از رشدي 84.3 درصدي برخوردار شد.
در استان مازندران نيز ميزان بارش ها به 628 ميليمتر بالغ شد که نسبت به مدت مشابه پارسال (407.7ميليمتر) از رشدي 54 درصدي برخوردار بود.
ميزان بارش هاي استان همدان نيز به 592 ميليمتر رسيد که نسبت به دوره مشابه پارسال (237.8) 148.9درصد افزايش يافت.
استان خوزستان درحالي در سال آبي جاري بارش هايي به ميزان 569 ميليمتر را پشت سر نهاد که رقم بارش هاي آن در سال آبي پارسال به عدد 183 ميليمتر با رشدي 210.9درصدي رسيد.
** بارش هاي مرکز ايران
براساس تازه ترين گزارش دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران، استان البرز در سال آبي جاري 551 ميليمتر بارش داشت که نسبت به مدت مشابه پارسال که 257.2 ميليمتر بود 114.2 درصد رشد کرد.
ميزان بارش ها در استان مرکزي نيز در حالي به 465.4 ميليمتر رسيد که اين استان پارسال بارشي 138.2 ميليمتري را پشت سر نهاد و درصد اختلاف 2 سال اين استان به 236.8 درصد رسيد.
استان آذربايجان غربي در سال آبي جاري 465.2 ميليمتر بارش داشت. اين استان در سال آبي گذشته 297.9 ميليمتر بارش را تجربه کرد که اين ميزان نسبت به مدت مشابه پارسال 656.2 درصد بيشتر شد و نيز در قياس با متوسط بارش هاي درازمدت (274.8 ميليمتر) رشد 69.3 درصدي را ثبت کرد.
دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران ميزان بارش هاي استان قزوين در سال آبي را 404.6 ميليمتر گزارش کرده است. پارسال اين استان 215.9 ميليمتر بارش داشت و ميزان بارش هاي آن در امسال نسبت به پارسال از رشدي 87.4 درصدي برخوردار شد.
ميزان بارش هاي استان زنجان نيز به 373.9 ميليمتر رسيد. اين استان پارسال بارش هاي 211.7 ميليمتري را تجربه کرد که بارش هاي امسال آن رشدي برابر با 76.6 درصدي دارد.
استان تهران در سال آبي جاري 363.2 ميليمتر بارش را تجربه کرده درحالي که ميزان بارش هاي آن نسبت به مدت مشابه پارسال(166.9 ميليمتر) رشدي 117.6 درصدي را تجربه کرده است.
استان فارس نيز بارش هاي 362.9 ميليمتري داشت؛ در حالي که اين ميزان نسبت به دوره مشابه پارسال (112.7 ميليمتر) 222 درصد رشد کرد.
** ديگر استان ها به ترتيب ميزان بارش
براساس گزارش دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران ميزان بارش هاي استان خراسان شمالي در سال آبي جاري به 353.6 ميليمتر رسيد درحالي که اين استان پارسال 130.3 ميليمتر بارش را تجربه کرده بود. تفاوت بارش هاي 2 سال اين استان 171.4 درصد است.
استان آذربايجان شرقي در سال آبي جاري 329.4 ميليمتر بارش داشت که نسبت به دوره مشابه پارسال (256.3) از رشدي 28.5 درصدي برخوردار شد.
استان بوشهر نيز 303.4 ميليمتر بارندگي را تجربه کرد؛ درحالي که ميزان بارش هاي اين استان نسبت به مدت مشابه پارسال (100.2 ميليمتر) رشد 202.8 درصدي را ثبت کرد.
استان خراسان رضوي در سال آبي جاري 257.2 ميليمتر بارندگي داشت. اين استان پارسال در مدت مشابه 90.5 ميليمتر بارندگي را به خود ديد و رشد بارندگي هاي امسال 184.2 درصد است.
تازه ترين گزارش دفتر مطالعات پايه آب ايران بيانگر آن است که ميزان بارش ها در استان قم به 255 ميليمتر رسيد؛ در حالي که اين استان در مدت مشابه پارسال فقط 85 ميليمتر بارندگي داشت که رشد بارش ها در امسال 200 درصد رقم خورد.
در استان اردبيل 253.6 ميليمتر بارش گزارش شد که نسبت به مدت مشابه پارسال (221.2 ميليمتر) 14.6 درصد بيشتر شد.
ميزان بارش ها در سال آبي جاري در استان هرمزگان به 239.9 ميليمتررسيده است، اين استان پارسال فقط 48.3 ميليمتر بارندگي داشت درصد بارش هاي اين استان امسال 396.7 درصد گزارش شد.
ميزان بارش ها در سال آبي جاري در استان اصفهان به 188.4 ميليمتر رسيد، در حالي که اين استان پارسال فقط 67.8ميليمتر بارش داشت. ميزان رشد بارش هاي امسال 177.9 درصد بود.
دفتر مطالعات پايه آب ايران ميزان بارش هاي سال آبي جاري استان کرمان را 160.9 ميليمتراعلام کرد که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه پارسال(46) رشد 249.8 درصدي را رقم زده است.
استان سمنان پارسال 155.3 ميليمتر بارندگي داشت که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه پارسال (56.3) رشد 175.8درصدي را رقم زد.
همچنين استان خراسان جنوبي در سال آبي جاري 142.93 ميليمتر بارندگي را تجربه کرد که در مقايسه با سال آبي پارسال (70.56) رشد 102.6 درصدي داشت.
بارش ها در استان يزد امسال به 110.8 ميليمتر رسيد درحالي که اين استان پارسال 46.7 ميليمتر بارندگي داشت که امسال از رشدي 137.3 درصدي برخوردار شده است.
اقتصام*2078*1485
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد

یک مقام مسوول گفت:وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال، ۴۰ درصد منفی است، علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما بارندگی‌ها کمبود آب تهران را جبران نکرده است.

به گزارش مشرق، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۲۱:۳۰دیروز
  • بیشترین میزان بارش‌ها با ۲۶ میلیمتر در فرخشهر
  • بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم
  • ثبت بارش ۱۰۴ میلی متری باران در شیرآباد
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • بیشترین میزان بارش ها با ۱۳ میلیمتر در فرخشهر