Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: متأسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اساتید ما بر اساس آئین نامه‌های موجود باید فعالیت‌های علمی خود را در مرزهای علمی انجام دهند و به طرح‌هایی رو بیاورند که قابلیت ارائه در مجامع بین المللی را داشته باشد، این امر باعث می‌شود که مقالات و استنادات تولیدی، امروزه پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا فضلعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه صنعت کنونی کشور متناسب با فناوری‌های نوین رشد نداشته است، تصریح کرد: مقالاتی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند، تنها پاسخگوی صنایعی هستند که در مرزهای علمی و متناسب با فناوری‌های روز رشد داشته اند و متأسفانه به دلیل فاصله‌ای که هم اکنون بین مراکز دانشگاهی و صنایع وجود دارد، این امر به طور کامل محقق نشده است و نیاز است تا برای رفع این مشکل در درجه اول قوانین دانشگاه اصلاح شوند.

فضلعلی با بیان اینکه صنایع کنونی کشور بایستی توجه به نوآوری و علوم نوین را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند، گفت: صنایع باید از لحاظ علمی خود را نیازمند دانشگاه بدانند و در صورتی که فاصله بین صنعت و دانشگاه کمتر شود، این مشکل در دراز مدت حل خواهد شد. نباید این طور برداشت شود که در همه موارد، مراکز دانشگاهی در سطح علمی بالایی قرار دارند و فاصله زیادی با صنعت دارند؛ بعضاً صنایعی هم وجود دارند که در سطح علمی بالایی قرار دارند و از امکاناتی برخوردار هستند که دانشگاه‌ها ممکن است از آنها بی خبر باشند.

وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی که در حال حاضر بر جامعه حاکم است، صنایع دچار روزمرگی شده اند و فرصت تفکر در این خصوص را نداشته اند و من معتقد هستم یکی از وظایف اساسی دانشگاه، کمک به صنایع در جهت به روزسانی و دستیابی به علوم نوین است و ما نیز در حد توان خود سعی داریم تا با انجام اقدامات لازم، به این هدف دست پیدا کنیم. خوشبختانه این احساس نیاز دو طرفه بین صنعت و دانشگاه در حال شکل گیری است و امیدواریم تا در آینده این دو عنصر مهم جامعه، به یک زبان مشترک دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: به نظر بنده تدوین قوانینی در جهت اجبار صنایع استان برای اجرای طرح مشترک با دانشگاه‌های استان مرکزی نمی‌تواند راهکار کارگشایی در این زمینه باشد. بعضاً پیش می‌آید که در مواردی متخصصین مربوطه سابقه چندانی ندارند و همین امر باعث شده است که صنایع بدون توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های فرد به این متخصص اعتماد کافی نداشته باشند. خوشبختانه در سالهای گذشته اعتماد سازی خوبی میان دانشگاه و صنایع صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم پاسخ این اعتماد صنایع را به نحو شایسته بدهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با شناسایی نیازهای آینده جامعه، صنایع را در تدوین راهبرد و استراتژی مناسب یاری دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتباط صنعت و دانشگاه منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است، دانش آموختگان ما این افتخار را رقم زدند و مردم قدردان جامعه فرهیخته دانشگاهی هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم سی و یکمین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در سازمان پزوهش‌های علمی صنعتی ایران برگزار شد با تبریک روز معلم یاد و گرامی داشت یاد شهدا و شهید مطهری و با تبریک به اساتید نمونه کشوری افزود: امکان ندارد کسی به توفیقاتی دست یابد بدون همراهی خانواده خود.

زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ آن جامعه است، افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می‌کند، با پیشرفت علوم در عرصه‌های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می‌کند. شما اساتید فرهنگساز و امید آفرین هستید. از این باب باید برگزای این‌مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه‌های نمادین کشور هستند که هرجا باشند آنجا قیمت می‌یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه، زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می‌کند.

زلفی گل ادامه داد: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سالهای آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته‌های خود سرآمد هستند.

وی اظهار داشت: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند.

وی ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در راس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین المللی نشان‌ مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است، دانش آموختگان ما این افتخار را رقم زدند و مردم قدردان جامعه فرهیخته دانشگاهی هستند.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگرد پروری هم‌ نمونه هستید به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم خوب استفاده کرده‌ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیات وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خوبی دیده شده است که می توان به دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای اینها اعتبارت پیش بینی شده است. در برنامه هفتم آمده که 15 درصد اعتبارات برای پژوهش و 5 درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امروز دنیا به این‌نتیجه رسیده و دنبال جنگ ارزان است، کشورگشایی مشروع از طریق علم مقدور است. بهترین سربازان کشور گشای ایران دانشگاهیان هستند. جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می‌کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گزاری برای آینده است.

وزیر علوم با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمندتر به جامعه تحویل دهید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد