Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@00:49:20 GMT

از نیروگاه های خورشیدی تا ورود به دیپلماسی انرژی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۷۷۲

از نیروگاه های خورشیدی تا ورود به دیپلماسی انرژی

حمایت از ده‌ها پروژه حوزه انرژی و ارائه طرح دیپلماسی انرژی، از جمله دستاوردهای سال گذشته ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با ارائه وام و پرداخت‌های بلاعوض صورت گرفته است.دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فعالیت‌های این ستاد در سال گذشته افزود: این ستاد در سال ۹۷ از طرح‌های بسیار با ارائه وام و پرداخت‌های بلاعوض حمایت کرده و از مجموع طرح‌های حمایت‌شده، ۱۵ طرح در سال گذشته به سرانجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامبیز مهدی زاده بیان کرد: راه‌اندازی نیروگاه‌های ۳ مگاواتی، طراحی و ساخت پیل سوختی پلیمری، بحث ترویج و آموزش، طراحی و تولید دستگاه‌های مدرن و آی تیو صنعتی، طراحی و ساخت و راه‌اندازی سازه واحد خودکار ۴۰ کیلو واتی، ایجاد پایگاه پایش داده‌های تجدیدپذیر دانشگاه صنعتی شریف و راه‌اندازی خط تولید شیرآلات پیشرفته از جمله طرح‌های به سرانجام رسیده است.

مهدی زاده ادامه داد: از ابتدای فعالیت در این ستاد، جوان کردن نیروهای ستادی دغدغه اصلی بوده است و اکنون اکثر نیروهای فعال در ستاد توسعه فناوری انرژی، جوان هستند، تمام معاونان در این ستاد بر اساس تخصص مشغول به فعالیت شده‌اند و توجه ویژه به نیروی انسانی صورت گرفته است.

 

کاهش زمان بررسی طرح‌ها با  راه‌اندازی سامانه آنلایناو با بیان اینکه در ستاد سعی شده زمان‌بندی بررسی طرح‌ها و پروژه‌ها را از ۲ماه به ۱۰ روز کاهش دهیم، بیان کرد: در سال جدید سامانه آنلاینی به نام «آپستروف اس» طراحی کرده‌ایم که اکنون در مرحله نهایی است و امسال رونمایی خواهد شد، با راه‌اندازی این سامانه افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین طرح‌های خود را ارسال کنند و روند پیشرفت بررسی پروژه خود را ببینند و دیگر نیاز به پیگیری حضوری نیست. راه‌اندازی مرکز فناوری انرژی با همکاری دانشگاه شریفبه گفته مهدی زاده، در سال گذشته راه‌اندازی مراکز فناوری انرژی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس در سال گذشته، کلنگ ساخت مرکز نوآوری انرژی در منطقه آزاد انزلی به زمین زده شد و اکنون کارها مربوط به احداث این مرکز در دست انجام است. او افزود با اشاره به اینکه در سال جدید راه‌اندازی مرکز جدید فناوری انرژی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در تهران را دنبال خواهیم کرد و به‌زودی شاهد آغاز به کار آن خواهیم بود، ادامه داد: مراکز فناوری انرژی در شهرهای مختلف راه‌اندازی می‌شود در مراکز فناوری انرژی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های پیشرفته (های تک)، انرژی‌های تجدیدپذیر، صفحات خورشیدی، نفت و گاز فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: در زمینه بحث ترویج و آموزش نیز در بخش دانش‌آموزی و هم دانشجویی حمایت‌هایی از سوی ستاد انجام شده، اما رویکرد ستاد فناوری حوزه انرژی این است که از طرح‌هایی که کاربردی و خروجی دارد حمایت کند، مطالعه و امکان‌سنجی در این حوزه خوب است اما باید طرح‌هایی را مورد حمایت قرار دهیم که دارای خروجی ملموس باشد و ستاد را به این سمت سوق داده‌ایم.

ارائه دیپلماسی انرژیمهدی زاده در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی ستاد انرژی نیز گفت: ستاد در این خصوص نیز فعال بوده و با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر، پاک هستند و زبان صلح نیز پاکی و صداقت است، طرحی را ارائه کرده‌ایم که انرژی‌های تجدیدپذیر به یک زبان صلح جهانی در منطقه تبدیل شود و در همین رابطه دیپلماسی انرژی ارائه کنیم تا بین کشورهای پیشتاز منطقه در این زمینه، همدلی ایجاد کنیم. او یادآور شد: در سال ۹۷ ستاد فناوری حوزه انرژی از ده‌ها پروژه حمایت کرده و باید دید که چند پروژه منجر به محصول شده و وارد بازار می‌شود و این امر بسیار مهم است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش تسهیل‌گری این مجموعه، گفت: ستاد در زمینه افزایش سرعت تاثیرگذاری بر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه انرژی عمل می‌کند، در این زمینه باید سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز کمک کنند تا این رویه زودتر انجام شود.

مهدی زاده تاکید کرد: اکنون حوزه انرژی بازیگر اصلی اقتصاد کشورهاست، اما ما با وجود برخورداری از ذخایر عظیم انرژی از قبیل نفت و گاز، باید در توسعه فناوری‌های جدید تلاش بیشتری کنیم، در این حوزه یک مقدار عقب هستیم و ما نتوانستیم آن‌چنان باید و شاید از این پتانسیل (فناوری‌های جدید) استفاده کنیم.

به گفته او، با توجه به منابع طبیعی غنی در کشور، می‌توانیم در زمینه بهره‌برداری از جزر و مد پیش‌قراول باشیم، با استفاده از توربین‌ در مسیر آبشارها یا رودخانه‌های خروشان برق تولید کنیم و حتی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که بادهای معروف دنیا هستند نیز تولید انرژی داشته باشیم.

 

تعیین تکلیف وضعیت اتمام پروژه‌هامهدی زاده یادآور شد: بزرگ‌ترین اتفاق سال ۹۷، تعیین تکلیف وضعیت اتمام پروژه‌ها بود، از سال ۸۰ تاکنون پرونده پروژه‌های زیادی در این ستاد باز بوده است، در یک بازه زمانی ۴ ماهه این پروژه‌ها تعیین تکلیف و همه آن‌ها ساماندهی شدند، الآن در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هیچ پروژه‌ای وجود ندارد که تعیین وضعیت نشده باشد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده

بهره‌وری انرژی برای آینده‌ای پایدار حیاتی است، با این حال افزایش بیش‌ از حد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون وجود زیرساخت‌های کارآمد و مدیریت مصرف، جهان را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتلاف انرژی یک مشکل بزرگ است و حدود سه‌چهارم انرژی جهانی به دلیل سیستم‌ها یا زیرساخت‌های ناکارآمد و رفتارهای مصرف نادرست هدر می‌رود. بهره‌وری انرژی اغلب به نفع افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود، حال آن‌که بهبود آن و کاهش اتلاف انرژی می‌تواند انتشار کربن را پایین آورد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و بار تولید انرژی سبز را کاهش دهد. از آنجا که دولت‌ها بر توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود تمرکز می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک عنصر حیاتی برای تقویت امنیت انرژی پاک یعنی مدیریت زباله‌های انرژی را نادیده می‌گیرند.

دردسرهای افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورها در سراسر جهان باید سیستم‌های موجود خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که انرژی در حمل‌ونقل و استفاده از بین نمی‌رود و شبکه‌های برق آماده پذیرایی از پروژه‌های انرژی پاک جدید می‌شوند که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده ارائه شوند.

این توسعه نیازمند تمرکز بیشتر بر کاهش اتلاف انرژی به جای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است، زیرا جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر بدون توجه به کارآمدی و کاهش مصرف در عمل بی‌فایده خواهد بود. یکی از موارد مشکل‌ساز در این زمینه برای اروپا، عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی از چین به‌دنبال افزایش اهداف ظرفیت انرژی خورشیدی خود توسط دولت‌ها است.

چین در تولید مقادیر زیادی پنل با هزینه کم بسیار موفق بوده است. این امر به تولید بسیار کمتر پنل‌های خورشیدی در مناطق گران‌تر مانند اروپا و اتکای بیشتر به چین برای تهیه پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان منجر شده و رقابت تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. به این ترتیب دولت‌ها به فکر وضع تعرفه‌هایی بر صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین هستند که به زودی به ایالات متحده نیز راه پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود چین مقادیر زیادی پنل‌های خورشیدی را به کشورهای سراسر جهان بفروشد و به آن‌ها امکان توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کم‌هزینه را بدهد. این امر نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری انرژی خورشیدی است، با این حال می‌تواند منجر به اتکای بیش از حد به افزایش ظرفیت به جای بهبود کارایی در تمام منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی شود.

بهره‌وری انرژی از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به ارمغان آورده است. معرفی مجدد آن برای عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به اهداف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، بشر را قادر می‌سازد تا به این روند ادامه دهد.

برخورداری از شانس مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پای‌بندی به توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص و حفظ گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، نیازمند بهره‌وری انرژی است. بهره‌وری انرژی می‌تواند یک‌سوم صرفه‌جویی کربن مورد نیاز را تا رسیدن به کربن‌صفر خالص تأمین کند و با برق‌رسانی هرچه بیشتر سیستم انرژی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری در عرضه، تقاضا و ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد از گرمای اتلاف‌شده، کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

بهره‌وری انرژی در اروپا

مهندسی سیستم انرژی آینده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن است بتوانند با به حداکثر رساندن پتانسیل تقاضا، هزینه‌های اجتماعی سالانه ۱۱.۲ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۰ و ۱۶.۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. این انعطاف‌پذیری به این مناطق کمک می‌کند تا انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید خود را تا حدود ۴۰ میلیون تن کاهش دهند و تولید برق از گاز طبیعی را به میزان ۱۰۶ تراوات ساعت یا حدود یک‌پنجم مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای تولید برق نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. انتقال از سوخت‌های فسیلی به یک سیستم کاملاً الکتریکی می‌تواند تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی نهایی را کاهش دهد.

بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور

اطمینان از بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور نیز بسیار مهم است. بازار هیدروژن با سرعتی بالا در حال رشد است، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های سوخت پاک‌تر برای نیرو دادن به صنایعی مانند تولید و هوانوردی هستند. تبدیل انرژی تجدیدپذیر به هیدروژن از طریق الکترولیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که بسیاری معتقدند بهتر است به‌طور مستقیم به‌عنوان برق مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین جهان باید فناوری‌های الکترولیز با راندمان بالا را برای بهبود فرآیند تبدیل و تمرکز بر کاهش تقاضا برای هیدروژن توسعه دهد. به این ترتیب یکپارچه‌سازی استراتژیک بخش‌هایی که گرمای اضافی را برای کاهش تقاضای انرژی و افزایش کارایی به کار می‌برند، ممکن و ضروری است.

تا پایان دهه تا ۵۳ درصد از انرژی ورودی جهانی به‌عنوان گرمای اضافی هدر می‌رود، اما این گرما می‌تواند برای تأمین انرژی ماشین‌آلات و همچنین گرمایش ساختمان‌ها و آب استفاده می‌شود.

سیستم‌های انرژی موجود در سطح جهانی بسیار ناکارآمد هستند و تقاضای انرژی در جهان همچنان در حال افزایش است. بنابراین، دولت‌ها در تلاش هستند تا به سرعت منابع انرژی موجود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند تا از تلاش‌های کربن‌زدایی حمایت کنند. در این میان برای کاهش ناکارآمدی‌ها و مهار مصرف غیرضروری انرژی، کار چندانی انجام نمی‌شود. بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش استفاده بیش از حد به کاهش انتشار کربن و همچنین کاهش بار دولت‌هایی که به دنبال افزایش تولید انرژی سبز با سرعتی ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

کد خبر 748687

دیگر خبرها

  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده