Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استا‌ن‌ها ـ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: خروجی پساب کاوه سودا به شدت آلوده‌کننده است و پنهان کاری حفاظت محیط زیست استان در این باره یک خیانت غیر قابل بخشش است. ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، اخیرا احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با تسنیم درباره تبعات فاجعه زیستی محیط زیست کاوه سودا و خطرات عدم تصفیه پساب آن و رهاسازی در منطقه هشدار داد اما اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در اقدامی عجیب، با رد اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی آن را هدفمند و غیرفنی و غیرواقعی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیگی نیز با اسنادی که در اختیار داشت، ضمن تاکید بر صحت اظهارات خود، اسناد موجود و معرفی کاوه سودا به عنوان واحد آلاینده در سه ماهه چهارم 97 را از نتایج افشای اسناد آلایندگی این واحد توسط رسانه‌ها و نمایندگان و کوتاهی جدی مسئولان محیط زیست استان در این زمینه دانست و خواستار ورود جدی مسئولان قضایی و امنیتی به این پرونده شد.

دلایل عدم انجام وظایف محیط زیست در برخورد با متخلفان برای ما مشخص است

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به فرافکنی‌ها و تهمت پراکنی‌های مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با بحران زیستی کاوه سودا، اظهار داشت: طبیعی است کسانی که بنابه دلایلی که برای ما مشخص است از انجام وظایف خود در برخورد با متخلفان زیست محیطی و تخریب آب و خاک منطقه مراغه و بناب کوتاهی کرده‌اند، چنین حرکت‌هایی هر چند غیر اخلاقی انجام دهند.

اداره کل حفاظت محیط زیست تحت فشار نمایندگان مردم و رسانه‌ها بالاخره کاوه سودا را آلاینده اعلام کرد

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست تحت فشار نمایندگان مردم و رسانه‌ها بالاخره کاوه سودا را آلاینده اعلام کرده، اما چیزی که علتش مشخص نیست این است چرا این واحد به شدت آلاینده در سال‌های گذشته آلاینده اعلام نشده است؟ در فرایند تولید کاوه سودا هیچ اتفاقی نیافتاده، مگر اینکه در خارج از محیط کاوه سودا اتفاقاتی پیش آمده باشد!

بیگی ادامه داد: اینکه شما قبول کرده‌اید مرجع رسمی علمی وضعیت کاوه سودا را مطالعه کند، یعنی اینکه علامت سوال‌ها را قبول کرده‌اید. هر چند بنده به نوبه خود از این اقدام مثبت حفاظت محیط زیست استان تشکر می‌کنم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها و مراجع علمی مستقل به اعتبار علمی خودشان حرمت قائلند و مطمئناً نتیجه بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود را به صورت دقیق اعلام خواهند کرد.

اداره کل محیط زیست استان، نتایج نمونه‌برداری‌های آزمایشگاه‌های خود را منتشر کند

بیگی افزود: اداره آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اخیراً نمونه برداری‌ها و آزمایشات جدیدی از چاه‌های منطقه مراغه و بناب و خروجی کاوه سودا انجام داده که نتیجه آزمایشان نشان می‌دهد آب چاه‌های منطقه تا 50 برابر حد مجاز شور شده‌اند و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی باید نتایج این آزمایش‌ها را منتشر کند. 

پنهان کاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره فاجعه زیستی کاوه سودا یک خیانت غیر قابل بخشش است

وی تاکید کرد: خروجی پساب کاوه سودا به شدت آلوده کننده است و پنهان کاری حفاظت محیط زیست استان در این خصوص یک خیانت غیر قابل بخشش است. مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان توجیهات عجیب و مختلفی برای سرپوش گذاشتن بر آلایندگی کاوه سودا مطرح می‌کنند، اما آنچه مشخص است، این است که نباید آلودگی پساب کاوه سودا به آب و خاک منطقه نفوذ کند که متاسفانه نفوذ کرده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر اظهار داشت: در این رابطه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و جهاد کشاورزی هم مسئول هستند که باید به مسئله با جدیت ورود کنند. شرکت آب منطقه‌ای باید سریعاً نسبت به انجام اقدامات قانونی در این خصوص و برخورد با متخلفان اقدام کند.

عجیب است که حفاظت محیط زیست استان اعتبار و صلاحیت خود را مخدوش می‌کند تا یک واحد به شدت آلاینده را تبرئه کند!

بیگی گفت: هر چند حفاظت محیط زیست می‌گوید منتظر اعلام نتیجه سازمان آب است، اما طبق ماده 46 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی آب، این مهم بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. برای ما بسیار عجیب است که حفاظت محیط زیست استان اعتبار آزمایشگاه و صلاحیت خود را مخدوش می‌کند تا یک واحد به شدت آلاینده را تبرئه کند! 

واحد به شدت آلاینده چندین برابر اشتغالی که ایجاد کرده، با آلودگی آب و خاک منطقه موجب بیکاری باغداران و دامداران روستائیان شده است

وی از توجیه آلایندگی کاوه سودا توسط برخی افراد به بهانه‌های مختلف انتقاد کرد و افزود: توجیه کردن آلایندگی شدید کاوه سودا به بهانه‌هایی مانند اشتغال‌زایی توجیه پذیر نیست و این واحد به شدت آلاینده چندین برابر اشتغالی که ایجاد کرده، با آلودگی آب و خاک منطقه موجب بیکاری باغداران و دامداران روستائیان در منطقه مراغه و بناب شده است و اساساً هیچ چیزی نمی‌تواند تخریب محیط زیست را توجیه کند.

این عضو خانه ملت تصریح کرد: ادامه این روند علاوه بر تهدید محیط زیست و معیشت مردم منطقه، موجب تهدید امنیت غذایی و سلامت شهروندان آذربایجانی هم خواهد شد.

مراجع قضایی و امنیتی به موضوع قصور اداره کل حفاظت محیط زیست استان در برخورد با بحران زیستی کاوه سودا ورود پیدا کرده‌اند

بیگی خاطرنشان کرد: مراجع قضایی و امنیتی به موضوع قصور اداره کل حفاظت محیط زیست استان در برخورد با بحران زیستی کاوه سودا ورود پیدا کرده‌اند و این پرونده مفتوح و در حال بررسی است.

وی گفت: طبیعی است که مراجع نظارتی حسب تکلیف خود برای ایفای حقوق شهروندان و برخورد با متخلفان ایفای نقش کنند. همین اندازه که کاوه سودا در سه ماهه چهارم 97 تحت فشار نمایندگان مردم و رسانه‌ها آلاینده اعلام شده، نشان می‌دهد در گذشته قصورهایی بوده و علت آن را باید عزیزان دستگاه‌های نظارتی مشخص کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر عنوان کرد: محل احداث لاگون‌ها و نحوه احداث آنها غیر مجاز و بر خلاف مجوزهای صادره سازمان حفاظت محیط زیست است و البته چیزی که در کاوه سودا به عنوان لاگون مطرح می‌شود، استخرهای خاکی بیش نیستند که موجب نفوذ پساب بسیار خطرناک کاوه سودا به منابع آب زیرزمینی و خاک منطقه شده اند.

دپوی پسماند صنعتی و خطرناک کاوه سودا در جوار کارخانه با هیچ یک از ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست سازگاری ندارد

بیگی افزود: علاوه بر همه اینها کاوه سودا مجوزی برای توسعه و استفاده از زمین‌های وسیع اطراف خود و تغییر کاربری آنها برای احداث لاگون‌های جدید نداشته است و مجوز صادره برای دپوی پسماند صنعتی و خطرناک کاوه سودا در جوار کارخانه مذکور در "موسی دره‌سی" با هیچ یک از ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست سازگاری ندارد و با توجه به مختصات محل و توپوگرافی منطقه و ماهیت شیمیایی پسماندها صنایع شیمیایی کاوه سودا، صدور چنین مجوزی تخلف آشکار از قانون مدیریت پسماندهای صنعتی و خطرناک است.

تلاش برای لاپوشانی این تخلفات محرز با عناوین مختلف و تهمت پراکنی‌ها علیه منتقدان به جایی نمی‌رسد

وی تاکید کرد: تخلفات در کاوه سودا بسیار گسترده است و چشم پوشی از این تخلفات بزرگ که موجب تخریب محیط زیست منطقه شده یک خیانت آشکار در حق محیط زیست و آیندگان است و تلاش برای لاپوشانی این تخلفات محرز با عناوین مختلف و تهمت پراکنی‌ها علیه منتقدان به جایی نخواهد رسید.

متاسفانه سلامت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به واسطه اسنادی که وجود دارد، زیر سوال رفته است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: متاسفانه سلامت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به واسطه علامت سوال‌های بزرگ و اسنادی که وجود دارد، زیر سوال رفته است و باید مشخص شود به چه علتی مسئولان این اداره کل سال‌ها چشم بر تخلفات محرز و ویران کننده کاوه سودا و چند واحد صنعتی آلاینده بزرگ دیگر استان بسته‌اند.

بیگی افزود: سیاسی کردن موضوعات زیست محیطی امری مضموم است و کسانی که می‌خواهند با سیاسی کردن موضوع و تهمت به دیگران از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی خود فرار کنند، به جایی نخواهند رسید.

وی در پایان خواستار پیگیری جدی‌تر این موضوع توسط دستگاه‌های قضایی و امنیتی شد.

گزارش از جواد رسولی

انتهای پیام/ش

R7887/P1377/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۱۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

او افزود: بازدید از آبشخور‌ها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبار‌ها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبار‌ها و تانکر‌های پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می‌شود.

بسملی بیان کرد: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبار‌های منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی