Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@15:22:24 GMT

شهرنشینی در دنیا از کرمان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۳۵۰۵

شهرنشینی در دنیا از کرمان آغاز شد

یک استاد دانشگاه با اشاره به سابقه تمدنی کرمان و بیان این مطلب که بیش از ۱۰۰ مرکز در استان کرمان وجود دارد که به دوره های قبل از تاریخ مربوط می شود؛ به صراحت گفت: ثابت می کنیم شهرنشینی در دنیا از کوهپایه های شمالی کرمان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، محمود ماهری، استاد دانشگاه، امروز( 7 اردیبهشت) در همایش «گنج سی ساله» به مناسبت سی امین سال تأسیس مرکز کرمانشناسی با بیان اینکه بیش از 100 مرکز در استان کرمان وجود دارد که به دوره های قبل از تاریخ مربوط می شود؛ هنر سنگ تراشی، نقش مایه هایی که وجود داشت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را چشمگیر خواند و تصریح کرد: کوهپایه های شمال کرمان به لحاظ سکنی و تمدن به لحاظ زمانی مقدم بوده اند.

 

 

وی به نظرات مختلف درباره تمدن ها و تمدن اَرَته اشاره کرد و  نظر خود را معطوف به این دانست که سرزمین ارته در کوهپایه های شمالی کرمان است و باید در بردسیر و شهداد دنبال این تمدن بگردیم؛ دوره تمدنی آرته با شهرنشینی بوده که ثابت می کنیم شهرنشینی در دنیا از کوهپایه های شمالی کرمان آغاز شده است.

 

ماهری درباره گاه شمار تمدن‌های نخستین کرمان که چند منطقه اصلی در استان کرمان تحت باستان شناسی قرار گرفت؛ افزود: تل ابلیس حدود 7 هزار سال قدمت دارد و نخستین شواهد فلزکاری را در این مرکز داشتیم و ساختمان سازی 6200 سال قبل در این منطقه صورت گرفته است.

 

وی با افزودن اینکه تپه یحیی در دشت صوغان دومین مرکز مورد مطالعه بود که می توان قدیمی ترین مرکز شهری کرمان نامید؛ شهداد را مرکز دیگری دانست که مورد کاوش قرار گرفته و گنجینه های بسیار ارزشمندی از این مرکز به دست آمد که شهری پیشرفته و مرکز تمدن گسترده در اوایل هزاره سوم بود و مشابه هنر فلزکاران شهداد در دنیای آن زمان دیده نشده بود.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اما در اواخر دهه 70 شمسی یک فاجعه در کرمان رخ داد و میراث باستانی در جیرفت به تاراج رفت و از کشور خارج شد و تنها یک اثر در یک حراجی در فرانسه یک میلیون دلار فروخته شد.

 

فرشید شریعتمداری، معاون بنیاد ایران شناسی هم با اشاره به اینکه بخشی از تاریخ مرکز کرمانشناسی مربوط به پیوستن به بنیاد ایران شناسی است که در سال 94 این اتفاق افتاد و شعبه بنیاد ایران شناسی در استان کرمان ایجاد شد؛ از تأسیس شعبه های البرز و گیلان به شرط همکاری استانداران خبر داد و افزود: شعبه های بنیاد ایران شناسی به حدود 20 مورد می رسد.

 

محمدجوادفدایی، استاندار و رییس شورای عالی کرمانشناسی هم با بیان اینکه این مرکز در کنار دیگر مراکز فرهنگی متعدد می تواند با استفاده از این مراکز و امکانات به طور جدی وارد بحث توسعه فرهنگی شود، لازمه آن را کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی، تنظیم برنامه دقیق و منظم و روش اجرایی دانست و افزود:  مرکز کرمانشناسی در 30 سال فعالیت خود اقدامات خوبی انجام داده و تا حدودی در ایفای رسالت خود موفق بوده است.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان خسارت سیل خطبه نماز جمعه آق قلا رونق تولید خطبه های نماز جمعه ماهری کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول

شرکت کرمان موتور از امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فروش اقساطی محصولات خود را آغاز خواهد کرد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت کرمان موتور از امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فروش اقساطی محصولات خود را آغاز خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور + جدول
  • آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول
  • قرارگاه جهاد آسفالت در کرمان راه اندازی شد
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • آغاز فروش اقساطی 2 محصول کرمان موتور (+جدول فروش)
  • آغاز نهضت اسفالت در کرمان
  • آغاز ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت معابر شهر کرمان+تصویر
  • تصادف پژو پارس و کامیون در بم / ۲ کشته و ۶ مصدوم
  • آغاز بکار بنیاد خیریه برنا در استان سمنان