Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:15:44 GMT

ظریف درصدد حذف بهانه جویی‌های ترامپ است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۲۲۵۲

ظریف درصدد حذف بهانه جویی‌های ترامپ است

تهران- ایرنا- حسین شیخ‌الاسلام مشاور اسبق وزیر امورخارجه گفت: اقدام جمهوری اسلامی در راستای گرفتن بهانه از دست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و مشاوران جنگ افروزش است. بنابراین دکتر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه کشورمان در پی گرفتن بهانه‌جویی از دست آمریکایی‌هاست.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «ظریف درصدد حذف بهانه جویی‌های ترامپ است، جریان‌های سیاسی در بن‌بست گفتمانی، آقایان محترم، این فقط یک بازی است، صعود تورمی بورس، پرسش بزرگ اقتصاد ایران، نمایش ایست قلبی، ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان چیست؟، قطعنامه 2231 پاشنه آشیل ترامپ، ضربه کاری به پدافند رسانه‌ای! و سکوت آمریکا؛ دخالت عربستان» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** ظریف درصدد حذف بهانه جویی‌های ترامپ است
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «ظریف درصدد حذف بهانه جویی‌های ترامپ است» نوشت: طی روزهای گذشته پس از سخنان متناقض مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده و برایان هوک مبنی بر تشدید تحریم‌های نفتی ضد ایرانی و همچنین پیشنهاد مذاکره با قبول شروط 12گانه ایالات متحده، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در موسسه جامعه آسیا در نیویورک با اشاره به ایرانیان زندانی در اروپا و آمریکا اظهار داشت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم؛ بیایید آنها را تبادل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.در این باره حسین شیخ‌الاسلام مشاور اسبق وزیر امورخارجه گفت: بر اساس پیشنهاد دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اگر طرف آمریکایی اتباع به بند کشیده شده ایرانی را در ایالات متحده آزاد کند در مقابل تهران نیز متقابلا عمل خواهد کرد. هر چند بازداشت اتباع ایرانی در ایالات متحده غیر قانونی بوده، اما اتباع آمریکایی با اتهام‌های اثبات شده در زندان بسر می‌برند. این اقدام جمهوری اسلامی در راستای گرفتن بهانه از دست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و مشاوران جنگ افروزش است. بنابراین دکتر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه کشورمان در پی گرفتن بهانه‌جویی از دست آمریکایی‌هاست.

** جریان‌های سیاسی در بن‌بست گفتمانی
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «جریان‌های سیاسی در بن‌بست گفتمانی» آورد: جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در ایران در آوردگاه‌های مختلف سیاستی، فراز و فرودهای بی‌شماری را در عرصه سیاست تجربه کردند و مرور مواضع جریان‌های سیاسی موجود در کشور نشان می‌دهد که چهره‌ها و شخصیت‌های منتسب به هر جناح با توجه به شرایط موجود رویکرد و تصمیمات متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. سیاستمداران جناحی در ایران در هر مقطعی با توجه به الزامات و پارامترهای آن مقطع آرایش سیاسی خود را تغییر می‌دادند که این تغییر از یک اظهارنظر ساده تا چرخشی 180 درجه‌ای در مواضع، گستردگی داشت.

در این میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را می‌توان دو گفتمان اصلی در تاریخ فعالیت احزاب، تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی به شمار آورد. معمولا در استانه انتخابات این دو جریان‌ سیاسی فعالیت‌های خود را فعال‌تر از گذشته از سر می‌گیرند. نشست‌ها برگزار می‌کنند، برنامه و مانیفست می‌دهند، بین طیف‌های مختلف هرکدام از جریان‌ها ائتلاف‌هایی صورت می‌گیرد. اما با اینکه سال 98 ما انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم تحرک خاصی در جریان‌ها و احزاب سیاسی در کشور دیده نمی‌شود. می‌توان گفت بی‌رمقی در این جریان‌ها کاملا مشهود است.

ابوالفضل شکوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در‌این‌باره گفت: به عقیده من جریان‌های سیاسی در حال حاضر به یک بن‌بست گفتمانی رسیده‌اند که درواقع یکسری عوامل و رخدادها در کشور باعث شده است که نخبگان سیاسی کم‌تحرک شده و در واقع به بن‌بست گفتمانی برسند. یکی ازاین عوامل بحث تحریم و فشار خارجی بر کشور است که به دنبال آن مشکلات اقتصادی زیادی را موجب شده است.

** آقایان محترم، این فقط یک بازی است
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «آقایان محترم، این فقط یک بازی است» نوشت: گاهی اوقات باید از خودمان بپرسیم که هدف از فوتبال چیست؟ سوال ساده اما مهمی که بعضی اوقات جوابش بسیار دیریاب می‌شود. به ویژه زمانی که دوستداران فوتبال احساس می‌کنند ارزش‌های دیگری در حال جایگزین شدن با ارزش‌های اصلی فوتبال- مثل لذت بردن، دور هم بودن و تلاش کردن- می‌شود. فوتبال در عین حال که همیشه بر طبل مسابقه می‌کوبد و همواره رقیب‌تراشی می‌کند، مدام به یاد می‌آورد که این در نهایت فقط یک بازی است. یک بازی؛ نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر.

اما در همین عرصه به دلیل فوران احساسات، همیشه هستند کسانی که احساسات صرفا فوتبالی را به بیراهه بکشانند و بحران درست کنند. نمونه‌های این اتفاق هم بسیار زیاد است. در همه جای دنیا هم رخ می‌دهد. همیشه هستند هولیگان‌هایی که آشوب به پا کنند، شعارهای نژادپرستانه سر دهند، به اتوبوس و هواداران رقیب حمله کنند و قربانی بگیرند. هر بار که خونی از دماغ کسی در رابطه با یک مسابقه فوتبال جاری می‌شود، تمام بدن آدم سرد می‌شود و از خودش می‌پرسد واقعا برای چه؟ حالا اگر این افراد مثل مصدومان بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان هموطن ما باشند که اوضاع بدتر هم می‌شود. فوتبال در ایران، مثل اکثر کشورهای جهان، از دیرباز مایه تقویت وحدت ملی بوده است.

**صعود تورمی بورس
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «صعود تورمی بورس»، می نویسد: با نگاهی به جریان داد‌و‌ستد‌های بورس اوراق بهادار تهران مشاهده می‌شود که در حال حاضر بخشی از نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه کشور سوق پیدا کرده است. در همین حال به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی با توجه به سردرگمی ارزی و فضای مبهم معاملاتی در بازار‌های موازی همچنان استراتژی اغلب سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی ورود به جریان داد‌و‌ستد‌های بورس تهران است.

به هر حال‌ با ارزیابی پرتفوی معامله‌گران سهامی درمی‌یابیم که سهم‌های بنیادی‌محور با چشم‌انداز مثبت همچنان مورد توجه اغلب فعالان بازار قرار دارد و برخی از سهامداران با پیش‌بینی مثبت از آینده قیمتی سهام صنایع و شرکت‌های بورسی در حال حاضر نگرانی خاصی بابت اصلاح احتمالی قیمت سهام و شاخص‌ها طی روز‌های آتی ندارند. این دست از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بازار سهام با توجه به انتظارات تورمی جامعه در حال حاضر بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصادی محسوب می‌شود.

در این ارتباط‌ حامد ستاک تحلیلگر بازار سرمایه با تحلیل چرایی رشد شاخص‌های بازار سهام طی نخستین روز معاملاتی هفته جاری عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل رشد بازار سهام طی چند وقت اخیر در وهله نخست عقب ماندن بازار سرمایه کشور از سایر بازار‌های موازی است.وی خاطرنشان کرد: جذابیت به دلایل مختلف در بازار‌های رقیب کاهش پیدا کرده است به طوری که با کاهش ارزش ریال در سال گذشته برخی از فعالان سنتی بازار پول به فکر بازار‌های دیگری در راستای حفظ ارزش دارایی‌های خود افتادند.

**پرسش بزرگ اقتصاد ایران
روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج تیتر «پرسش بزرگ اقتصاد ایران» نوشت: طی پنج‌دهه گذشته اقتصاد ایران با حداقل 7 بحران عمیق روبه‌رو بوده است. طی این بازه حداقل 5 بحران ارزی در کشور رخ داده و اقتصاد ایران بارها بین فازهای رکود و تورم جابه‌جا شده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که تا نیم قرن پیش از نظر توسعه‌ اقتصادی در نقطه‌ای پایین‌تر از ایران قرار داشته‌‌اند، سال‌هاست که به فرمول غلبه بر این بحران‌ها دست پیدا کرده‌اند تا چالش‌های همیشه حاضر در اقتصاد ایران به «مساله مربوط به گذشته» در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بدل شود.

اما چرا اقتصاد ایران برخلاف این کشورها به صحنه رفت و آمد چالش‌های تکراری بدل شده است؟ آیا اشکال کار ناشی از نظام کارشناسی است یا رد پای مشکلات را باید در رویکرد سیاست‌گذاران جست‌وجو کرد؟ از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران پرسش طرح‌شده را می‌توان بزرگ‌ترین معمای اقتصاد ایران دانست. زیرا هرگونه تجویزی برای اصلاحات نیازمند شناخت دقیق ضعف‌ها و نارسایی‌ها است.

**نمایش ایست قلبی
روزنامه شرق درگزارشی با عنوان «نمایش ایست قلبی» آورد: پرونده متخلفان مالی بانک سرمایه در سال گذشته با صدور حکم 20 سال حبس، 74 ضربه شلاق در ملأعام و محرومیت دائم از مشاغل دولتی در اواخر سال گذشته در دادگاه بسته شد اما این پرونده در میان اخبار همچنان زنده است و البته هر روز با خبر عجیبی جنجالی می‌سازد؛ هیاهویی که شاید مغفول‌ترین مورد آن بازنگشتن 94 درصد تسهیلات، پایمال‌شدن سهام 48 درصد فرهنگیان در صندوق فرهنگیان به ‌عنوان سهام‌دار اصلی این بانک و ساختار بانکی است که زمینه چنین اختلاسی را فراهم کرده بود. قاضی مسعودی‌مقام هفته گذشته اعلام کرد علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی سه محکوم این پرونده قبل از اجرای حکم هر سه سکته کردند و به فاصله چند ساعت بعد از این اعلام هم خبر کشته‌شدن وکیلی منتشر شد که نام او در دادگاه پرونده بانک سرمایه نیز آمده بود.

مدیرخراسانی، وکیل‌مدافع پرویز کاظمی، درباره او توضیح داد: «بنده طی تمام مراحل دادرسی وکیل تسخیری آقای کاظمی بودم و بعد از صدور حکم طبیعتا چون نیازی به وکیل نداشتند، ارتباطی با ایشان ندارم اما نکته جالب برای من بعد از شنیدن خبر سکته ایشان این بود که هرگز طی تمام دفعاتی که یکدیگر را دیدیم و بنده وظیفه دفاع از ایشان را بر عهده داشتم، یک‌بار هم ایشان از سابقه بیماری قلب یا عارضه و بیماری فعلی که منجر به سکته شود، به من نگفته بودند».

**ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان چیست؟
روزنامه مردم سالاری با بازتاب عنوان «ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان چیست؟» آورده است: انتشار ویدئویی در فضای مجازی توسط شهرزاد میرقلی‌ خان، بازرس ویژه محمد سرافزار در زمان ریاست‌ وی بر سازمان صداوسیما، بار دیگر نام رئیس سابق و بازرس ویژه سابق صداوسیما را بر سر زبان‌ها انداخته است. واقعیت ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی خان چیست؟شهرزاد میرقلی‌خان یک چهره کاملاً جنجالی و شناخته‌شده در یک دهه اخیر بوده است. وی در سال 1378 به اتهام تلاش برای ارسال سه هزار دوربین‌ دید در شب به ایران، در آمریکا محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد.با این محکومیت، شهرزاد میرقلی خان پنج سال را در آمریکا در زندان به سر برد و پس از آزادی به عمان رفت؛ در آن زمان گفته می‌شد که پادشاهی عمان که روابط حسنه‌ای با ایران و در عین حال آمریکا دارد، تلاش‌هایی را برای آزادی وی از زندان انجام داده است.

میرقلی خان در تابستان سال 91 از زندان آزاد شد؛ مقامات دولتی در ایران، و حتی محمود احمدی‌نژاد که در آن زمان رئیس‌جمهور بود هم به بازداشت وی در آمریکا اعتراض کرده بودند. وی پس از آزادی از زندان، توسط محمد سرافراز به‌ عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شبکه پرس تی‌وی منصوب شد. سرافراز در آن زمان مدیر شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی بود. پرس تی‌وی در تمام این سال‌ها یکی از ارکان مهم رسانه‌ای سازمان صداوسیما بوده است.محمد سرافراز در سال 1393 ریاست سازمان صداوسیما را برعهده گرفت و شهرزاد میرقلی خان را به‌عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد. دوره ریاست سرافراز بر صداوسیما چندان طولانی نبود و او در سال 95 از مقام خود استعفاء کرد.چیزی که برای محمد سرافراز بسیار حاشیه‌ساز شد، خروج ناگهانی شهرزاد میرقلی خان از کشور در سال 94 بود.

**قطعنامه 2231 پاشنه آشیل ترامپ
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «قطعنامه 2231 پاشنه آشیل ترامپ» می نویسد: موضوع شدت یافتن تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت ایالات متحده و بحث وگفت‌وگو و مذاکره بین دو طرف هنوز در صدر اخبار جهان قرار دارد. «زیبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در خاطراتش جمله‌ای را به این مضمون نقل کرده بود که پس از خاک ایالات متحده آمریکا، ایران استراتژیک‌ترین نقطه برای این کشور در جهان است.می‌توان گفت که این برداشت هنوز در دولت‌های آمریکا ادامه یافته و اهمیت ایران برای این کشور به‌حدی است که دست برداشتن و فراموش کردنش برای آمریکایی‌ها چیزی شبیه به غیر ممکن است.

قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه 1+5 در تاریخ 23 تیرماه 1394 توسط تیم مذاکره‌کننده از مسئولان وزارت خارجه به ریاست وزیر آن «محمد جواد ظریف»، ایران موفق به توافق هسته‌ای با این گروه شد. پس از آن، این توافق در تاریخ 29 تیر ماه 1394 در شورای امنیت به رای گذاشته شد که با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر و منجر به تحریم‌هایی در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه کشورمان شده بود را ملغی کرد.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در پیرامون تحلیلی از واشنگتن پٌست مبنی بر «برنامه اقدام علیه ایران» یا «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران به‌شکست خورده است، گفت: « باید عرض کنم وضعیت پیش رو برای ما چندان مطلوب نیست. پس تا شرایط به یک نقطه بحرانی و بی‌بازگشت نرسیده، بهتر است که راه دیپلماسی و مذاکره را در پیش بگیریم. خصوصا این که اکنون کاخ سفید امید دارد با افزایش فشارها و تحریم‌ها در سایه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم، بستر برای تغییر رفتار در تهران شکل گیرد، به ویژه ما در سیل اخیر شاهد حواشی و تنش‌هایی هم بوده ایم که این مسئله امید جدی را برای واشنگتن ایجاد کرده است».

**ضربه کاری به پدافند رسانه‌ای!
روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «ضربه کاری به پدافند رسانه‌ای!» می نویسد: گزارش ها حاکی از این است که طی روزهای اخیر، اختصاص ارز به نرخ 4200 تومان برای واردات کاغذ روزنامه متوقف شده است. اگرچه هنوز خبر رسمی درباره حذف ارز 4200 تومان برای کاغذ منتشر نشده است، اما در عمل واردکننده های کاغذ امکان دریافت ارز 4200 تومان را ندارند. پیگیری ها از بانک مرکزی و وزارت صمت نیز اگرچه منجر به خبر قطعی نمی شود، اما تکذیب نشدن همین خبر، احتمال صحت آن را تایید می کند.تصمیمی که نه تنها ضربه مهلکی بر پیکر مطبوعات وارد می کند بلکه در مصاف روز افزون جنگ نرم و رسانه ای غرب به ویژه آمریکا علیه کشورمان عملا میدان را برای جولان حریف فراهم می کند.

محمد قبله، مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیزدرپاسخ به پرسشی مبنی براین که آیا حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کاغذ صحت دارد یا خیر، گفت: من هم شنیده ام ولی دقیق تایید یا رد نمی کنم. زاهد پور، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی نیز در پاسخ به این پرسش گفت که پاسخ قطعی منوط به پیگیری بیشتر است با این حال هنوز ابلاغیه ای رسمی دراین باره صادرنشده است. انواری، مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در پاسخ به همین پرسش از پیگیری موضوع درآینده خبرداد. این درحالی است که برخی از منابع آگاه از حذف ارز 4200 تومانی برای واردکنندگان و تجار قدیمی کاغذ خبر می دهند و این که بازرگانان دیگر نمی توانند مانند گذشته برای این منظور ارز دولتی دریافت کنند.

** سکوت آمریکا؛ دخالت عربستان
روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان «سکوت آمریکا؛ دخالت عربستان» نوشت: حدود 50 سال، ایالات‌متحده شکل‌ دهنده روابط سودان با جهان بیرون بود. واشنگتن، سودان را کشوری حامی تروریسم معرفی کرد؛ به سمت کارخانه‌ای در خارطوم،‌ پایتخت این کشور، موشک‌های کروز شلیک کرد و تحریم‌هایی را به دلیل جنایات جنگی در دارفور، علیه این کشور اعمال کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت، اما حالا آن دیکتاتور که آمریکا از آن سخن می‌گفت، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، رفته است؛ در واقع ژنرال پس از ماه‌ها اعتراضات پر زد و خورد در خیابان‌ها برکنار شد. با این حال، درست در نقطه‌ای که هر لحظه می‌تواند آینده این کشور را رقم بزند، خبری از ایالات‌متحده نیست.

اما در عوض، قدرت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس پا به میان گذاشته‌اند و میلیون‌ها دلار را به اسم کمک برای حمایت از ژنرال‌های سودانی تزریق کردند و سایه دیپلماتیک خود را بر سر آن‌ها افکندند؛ ژنرال‌هایی که در مقابل خواسته معترضان برای استقرار دولت مدنی، مقاومت می‌کنند. در همین حال که رهبران اعتراضات و ژنرال‌ها بر سر اینکه چه کسی باید کشور را در دست‌گیرد، منازعه می‌کنند، مقامات آمریکایی صرفاً به ارسال پیام‌های مضحک مبنی بر اینکه از حکومت دموکراتیک حمایت می‌کنند، بسنده کرده‌اند.عدم مشارکت آمریکایی‌ها به معنای رویکردی وسیع‌تر در دیپلماسی ایالات‌متحده است؛ اینکه ترامپ در پر کردن مناصب ارشد وزارت خارجه کشورش شکست خورده و با اینکار حقارت مشارکت خارجی آمریکایی‌ها را به رخ کشیده است.

پژوهشم**9280**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحليل روزنامه ها 8 ارديبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو

دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطینروز 207 طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی