Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:42:16 GMT

هاشمی: هنوز اختیارات قانونی شوراها تفویض نشده است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۳۷۷۴

هاشمی: هنوز اختیارات قانونی شوراها تفویض نشده است

تهران- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز دو سوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری ها سیستم کارآمدی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در یکصد و سی و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روز شوراها ( نهم اردیبهشت ماه) تأکید کرد: هفت اصل از قانون اساسی به این نماد مردم سالاری در جمهوری اسلامی اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جا دارد از آیت الله طالقانی که حامی اصلی گنجاندن اصل شوراها در قانون اساسی بودند یاد کنیم که در واپسین خطبه نماز جمعه خود نیز بیانات مبسوطی در حمایت از نهاد شورا ایراد کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین باید از آیت الله هاشمی رفسنجانی که با ارائه لایحه و پیگیری تصویب و تدوین آیین نامه های آن در دولت سازندگی، زمینه قانونی تحقق شوراها را فراهم آوردند یاد کنیم.
هاشمی ادامه داد: همچنین باید از سید محمدخاتمی که نخستین انتخابات شوراها را در کشور برگزار کردند، یاد کنیم.
وی با بیان اینکه 20 سال از تاسیس مردم نهادترین رکن نظام جمهوری اسلامی می گذرد گفت: در طول 40 سال سپری شده از انقلاب اسلامی، 20 سال طول کشید که شوراها تشکیل و 20 سال طول کشید تا تثبیت شود و امیدواریم 20 سال دیگر طول نکشد که ظرفیت قانونی آن محقق شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری ها که بازوی اجرایی شوراها هستند، سیستم کارامدی وجود ندارد.
وی افزود: مشارکت بی سابقه و آرای بی نظیر مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، این پیام را دارد که باید نقش شورا را در اداره شهر جدی تر گرفت و اختیارات عملی آن را به جنبه های تشریفاتی غلبه داد.
هاشمی خاطرنشان کرد: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی آن است که بیش از گذشته به جایگاه شورای شهر توجه کرده و از آن حمایت کنند.
وی گفت: بارسنگینی که امروزه بردوش مدیریت شهری بویژه در تهران گذاشته شده است بدون حمایت ویژه سه قوه و دستگاهها و نهادهای مسئول وذیربط به مقصد نخواهد رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: امسال سال پرچالش و دشواری برای مردم و دستگاههای اجرایی در کشور بویژه مدیریت شهری است، کاهش منابع مالی همراه با تورم و سوانح طبیعی و تحریم ها، موجب چالش های همزمان و همزادی در مدیریت شهری است وعبور از این سال سخت جز با همراهی، همدلی و یکپارچگی میان شهروندان و مدیریت شهری ممکن نخواهد بود.
هاشمی اظهارداشت: در این شرایط انتظار ما از مدیران شهرداری کاهش هزینه ها، برخورد با رانت ها و تخلفات و پرهیز از تشریفات در کنار اولویت گذاری پروژه ها و تمرکز در حوزه های مورد انتظار مردم است و از شهروندان نیز می خواهیم که همچون گذشته با حضور فعالانه و انتقادات و پیشنهادات خود ما را در بهبود بهره وری و ارتقا عملکرد مدیریت شهری یاری کنند.
وی ادامه داد: لازم می دانم که از طرف اعضای شورای شهر تهران از همکاران شهرداری تهران که همچنان خالصانه در حال خدمت به هموطنان سیل زده در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان می باشند، قدردانی کنم.
وی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود به همراه مرتضی الویری و مجید فراهانی (دو عضو شورای شهر) از مناطق سیل زده لرستان و خوزستان، گفت: با وجود کم لطفی صداوسیما و رسانه های رسمی، رضایت و قدردانی مسئولان محلی از کمک های شهرداری تهران به این مناطق مشهود بود و استانداران لرستان و گلستان و مسئول مدیریت بحران استان خوزستان، اقدامات شهرداری تهران را در این مناطق تاثیرگذار و مهم ارزیابی کردند.
هاشمی ادامه داد: مقرر شد انتظار به حق مردم ومسئولان این استانها جهت تامین اعتبار برای بازسازی مدیریت شهری و زیرساخت های آسیب دیده این مناطق را از طریق آقای الویری و شورای عالی استانها و جناب فراهانی در کمیته بودجه شورا پیگیری کنیم.
رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تنها راهکار اصولی جبران آسیب ها استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی است که شهرداری تهران جهت کارسازی، تامین تجهیزات و خدمت رسانی گسترده در صورت تامین اعتبار توسط ریاست محترم جمهور آمادگی دارد.
تهرام/7244//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران مديريت شهري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند

فرماندار شهرستان میرآباد گفت: شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین خضری، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از شوراهای اسلامی شهر میرآباد اظهار کرد: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، مردمانی نظیر مردم این شهرستان وجود ندارد و لایق و شایسته بهترین خدمات هستند، افزود: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان میرآباد با اشاره به اینکه تأسیس نهاد مردمی شوراها یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است تا مردم در فرآیند اداره امور جامعه نقش و مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: شوراهای اسلامی به عنوان نهادی برآمده از رأی مستقیم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

خضری با تاکید به تعامل و مشارکت آگاهانه شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسئولان اجرایی در شهرستان در جهت تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و گره‌گشائی از مشکلات مردم ادامه داد: تعامل سازنده به یقین راه‌گشا و بنیادین خواهد بود و می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت شهرستان فراهم کند.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در این دوره شورا نظیر آغاز احداث کمربندی، روکش آسفالت خیابان امام، ساماندهی پارک راهیان نور، زیباسازی شهر و نصب دوربین‌های پایشی گفت: امیدواریم در زمان باقیمانده کارهای نیمه‌تمام به اتمام برسد و پروژه‌های دیگری که ضروری است، شروع شود.

خضری خاطرنشان کرد: از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها می‌خواهیم که نسبت به نقش نظارتی خود به عنوان وظیفه اصلی اهتمام جدی داشته باشند و شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند، بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

کد خبر 749039

دیگر خبرها

  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است