Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:31:47 GMT

واکاوی تراژدی بخت‌آزمایی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۴۴۹۱

واکاوی تراژدی بخت‌آزمایی

«جمال مالک»، پسر ۱۸ ساله فقیر و زاغه‌نشین هندوستانی، در مسابقه «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» شرکت می‌کند. ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،«جمال مالک»، پسر 18 ساله فقیر و زاغه‌نشین هندوستانی، در مسابقه «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» شرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در کمال ناباوری، سوال به سوال پیش می‌رود. مجری مسابقه و پلیس به او شک می‌کنند. در ساعات استراحت میان مسابقه او را شکنجه می‌کنند تا از ادامه مسابقه منصرف شود؛ اما او سر باخت ندارد و گویا دست‌های شانس و اقبال، عجیب در خانه‌اش را می‌کوبد. او سرانجام در برنامه‌ای زنده در پیش چشم میلیون‌ها هندی، سوال آخر را جواب می‌دهد و در کمتر از یک شب، از فرش به عرش می‌رسد.

این خلاصه‌ای بود از فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته سینمای هندوستان و برنده چهار جایزه اسکار؛ فیلمی محصول سال 2008 میلادی، سال‌هایی که کارشناسان اجتماعی و سیاسی نوید جرقه‌های اعتراضات مردمی را در هندوستان داده بودند. اختلاف طبقاتی و شکاف اقتصادی قوت گرفته بود و نرخ بیکاری و عدم چرخه تولید در شهرهای حاشیه‌نشین هندوستان بیداد می‌کرد. تصور کنید یک کشور استعمارگر، تصمیم به اضمحلال هندوستان بگیرد. بهترین حربه کدام است؟ آیا بهترین ترفند این نیست که مردم هندوستان به‌جای پیشرفت عقلانی و تدریجی، به شانس یک‌شبه ایمان بیاورند؟ آیا بهترین روش، عادت دادن این مردم به پول بادآورده نیست؟ پس تعجب نکنید اگر دریابید که کارگردان فیلم فوق کسی نیست جز «دنی بویل»، کارگردان پرسابقه انگلیسی! و در روزهایی که فیلم جذاب و اسکارگرفته هندوستان میان دستفروشان خیابان‌های ایران دست‌به‌دست می‌شد و بر صفحه تلویزیون هر خانواده ایرانی جولان می‌داد، یک نفر در این کشور گفت: «یک جنگ مهم رسانه‌ای و تبلیغاتی در جریان است که از آن غفلت می‌شود... این جنگ در صفحات روزنامه‌ها و تلویزیون، میکروفن رادیوها و عدسی دوربین‌ها جریان دارد.» (مقام معظم رهبری)

 این روزها خبر مسابقه «برنده باش» و حواشی آن تیتر یک رسانه‌های ایران است. مسابقه برنده‌ باش در سال 1397 با مجری‌گری یکی از سوپراستارهای سینمای ایران، «محمدرضا گلزار» پا به کنداکتور شبکه سه رسانه ملی گذاشت؛ مسابقه‌ای که فرد شرکت‌کننده با پاسخ به سوال‌های مکرر، مرزهای میلیونرشدن را در شبی رویایی پشت‌سر می‌گذارد. اهل‌فیلم‌ها در ایران با تماشای اولین قسمت از این مسابقه، آرام به بغل‌دستی خود گفتند: «فیلم میلیونر زاغه‌نشین رو دیدی؟ این عین همونه!» مسابقه «برنده باش» شمع محفل شب‌های ایرانیان شد؛ شرکت‌کننده‌ای که در مرز آرزوهای خود دست و پا می‌زند. مجری می‌پرسد: «میانگین گردن زرافه چند متر است؟!» شرکت‌کننده که فقط یک پاسخ تا خرید ماشین مورد علاقه‌اش فاصله دارد و بین اعداد یک، دو، سه و چهار سرگردان است. به یاد این ضرب‌المثل می‌افتد که شانس فقط «یک»بار در خانه‌اش را می‌زند و می‌گوید: «یک». پاسخش سبز می‌شود و حالا او یک ماشین دارد! بیننده‌ها به او غبطه می‌خورند و گوشی‌های‌شان را درمی‌آورند تا شانس خرید یک ماشین را در کمتر از 15 دقیقه امتحان کنند. مدیران رسانه ملی نیز غرق در لذت جذب مخاطبانند. بازهم کسی حواسش نیست تا یک نفر می‌گوید: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم! و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف ازجمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.» (مقام معظم رهبری)

برنامه برنده‌ باش متوقف می‌شود، چراکه همزمان مراجع تقلید حضور این برنامه را مصداق قمار می‌دانند. شاید تا اینجای کار ماجرای غفلت مدیران رسانه ملی کمی غمناک باشد اما تراژدی واقعی تازه از این لحظه آغاز می‌شود! مدیر شبکه سه، پس از اتفاقات اخیر می‌گوید: «با توجه به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن دستور رئیس سازمان صداوسیما در سازماندهی اسپانسرها و تعامل با معاون محترم سیما، تصمیم بر این شد سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه «برنده باش» را انجام می‌دهد، اصلاح و ظرفیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه شود.» حال پرسش از مدیر شبکه سه این است که آیا مشکل این مسابقه، اسپانسر است؟! بیایید یک‌بار با دقت جزئیات سخنان مقام معظم رهبری را بررسی کنیم.
 الف) باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم.

ب) روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم.

درخصوص مورد «الف» راهکار و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت رسانه ملی چیست؟ آیا کارگروه‌های تولید اندیشه در این حوزه ایجاد شده‌اند؟ چه سریال‌ها، مسابقات و برنامه‌هایی با محوریت ترویج فرهنگ کار قرار است در سال جاری کلید بخورد؟ کدام‌یک از اساتید حوزه‌های دین، جامعه‌شناسی و هنر قرار است مدیریت این فرآیند را عهده‌دار شوند؟

درخصوص مورد «ب» آیا با تغییر اسپانسر، روحیه ثروت بادآورده از بین می‌رود؟ پرسش مهم‌تر اینکه خاستگاه این هجمه مسابقات (به‌اصطلاح ستاره - مربع) در رسانه ملی کجاست؟ اگر به همین چند سال قبل برگردیم، هیچ اثری از این مسابقات نبود. اینها از کجا سر درآوردند و با چه اهدافی؟ منابع مالی این مسابقات چیست؟ چه میزان پول از جانب مردم دریافت می‌شود و در مقابل چه میزان به آنها پرداخت می‌شود؟ سرمایه‌گذاران و مالکان این هلدینگ‌های اقتصادی چه کسانی هستند؟ منافع آنها با رسانه ملی در کدام نقطه تلاقی می‌کند؟

اما مطلب مهم‌تر آن است که بضاعت و سواد دینی مدیران صداوسیما شأنیت اصدار احراز حلیت تصمیمات و اقداماتی را که فقه برای آن قوانین صریح دارد، ندارد. از این رو رسانه ملی با توجه به ماموریت مهم بسط و تعمیم فرهنگ دینی باید سازوکار و پیوند وثیق با فقه تخصصی در حوزه رسانه را برای خود ایجاد کند.

در خاتمه، اینها مواردی است که رئیس سازمان صداوسیما باید پاسخگو باشد. او نباید بر این گمان باشد که اکنون در جایگاه ضعف قرار گرفته است؛ اتفاقا این بهترین فرصت برای اوست. فرصت اثبات توانمندی او در سکانداری رسانه ملی و انجام رسالت خطیر فرهنگ‌سازی دینی و انقلابی و نیز علاوه‌بر آن علی‌عسگری با اعلام شفاف‌سازی کارهای اقتصادی شبکه‌ها از یک‌سو و مهم‌تر از آن با تبیین برنامه‌های خود در ترویج فرهنگ کار و تولید از سوی دیگر می‌تواند علاوه‌بر گذر از شرایط نامطلوب فعلی، این بحران را به فرصت تبدیل کرده و جایگاهی مستحکم‌تر از مدیران پیشین داشته باشد.

منبع : فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

 

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۴۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی عصر شنبه در آئین تجدید میثاق و وداع با پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» (دشتی نظری) در مصلی جمعه گناوه با تقدیر از مردم ولایتمدار، خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و مسئولان و نیروهای نظامی و انتظامی و عاشقان شهدا در این آئین معنوی و با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: امروز استان بوشهر و شهرستان گناوه با حضور این شهید والامقام معطر به حضور عطر شهدا شده است.

امام جمعه گناوه افزود: امروز و در سالروز شهادت ششمین امام شیعیان، امام جعفر صادق (ع) ما پیکر شهید والامقامی را که پیرو راستین آن همام و دلباخته مکتب اهل بیت (ع) بود و در لبیک به فرمان امام زمان خود و شاگرد مکتب امام صادق (ع)، همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و در این راه دین و ولایت و مردم فدا کرد، تشییع خواهیم کرد.

وی گفت: امروز ملت ایران اقتدار، صلابت و عزت خود را مدیون فداکاری‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی همه شهدا است.

وی ادامه داد: در برهه کنونی و در این مقطع بسیار حساس و تاریخی که دشمنان، نظام مقدس اسلامی را مورد هجمه‌های مختلف قرار داده‌اند، آنچه می‌تواند ما را از همه این توطئه‌های بدخواهان و دشمنان نجات دهد ادامه دادن راه شهدا است.

امام جمعه گناوه بیان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است و شهیدان برای همه ما الگو هستند.

وی ادامه داد: همانگونه که امام صادق (ع) مایه حیات جامعه بشریت شد، امروز شهدا مایه حیات جوامع بشری هستند.

وی گفت: حال شهیدان، مانند شمعی است که می سوزد تا به بشریت حیات و روشنایی دیگری ببخشد و لذا فضیلت، مقام و منطق شهید و پیام شهدا این است که باید همه هستی خود را برای اعتلای دین فدا کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند برای شهدا جایگاه و مقام ویژه ای قائل شده است گفت: به تعبیر قرآن کریم خداوند مشتری جان شهدا است، شهدا با خدا معامله کردند و خداوند در برابر این معامله که شهدا با خداوند متعال انجام داده‌اند بهشت را به شهدا داده است.

حجت الاسلام رکنی حسینی اضافه کرد: امروز مردم شهرستان گناوه در روز شهادت امام صادق (ع) در این آئین معنوی و در این مکان مقدس جمع شده‌اند تا بار دیگر عهد و پیمان خود را با شهدا، آرمان‌ها و اهداف آنها تجدید کنند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس جوانان و رزمندگان ما با دست خالی در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی کردند و امروز اگر با صلابت تل آویو و حیفا و سرزمین‌های اشغالی با پهپاد ها و موشک‌های ایران اسلامی نشانه می‌رود نتیجه خون پاک این شهدا و مقاومت، پایداری، صبر و استقامت ملت ایران و در رأس همه خانواده معظم شهدا است.

امام جمعه گناوه گفت: هم امام صادق (ع) و هم شهدا به جهان اسلام حیاتی دوباره بخشیدیم و همه ما باید تلاش کنیم تا راه و آرمان‌ها و وصایای شهدا را جامه عمل بپوشانیم.

کد خبر 6096665

دیگر خبرها

  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ ۸ با محوریت ترویج برنامه‌نویسی
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • خبر‌های رسانه شانزدهم اردیبهشت
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری