Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@20:51:12 GMT

«جامعه شناسی جنگ» به زوایای جنگ و صلح می پردازد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۵۷۱۴

«جامعه شناسی جنگ» به زوایای جنگ و صلح می پردازد

آزادبخت گفت: آنچه من را به نوشتن کتاب «جامعه شناسی جنگ» تشویق کرد، بحث جایگاه ارتش و اثرات جنگ بر اقتصاد، سیاست و جامعه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مروت آزادبخت» امروز یکشنبه هشتم اردیبهشت در نشست نقد و بررسی کتاب جامعه شناسی جنگ که در تالار دهخدا در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: آنچه مرا به نوشتن کتاب جامعه شناسی جنگ تشویق کرد، بحث جایگاه ارتش و اثرات جنگ بر اقتصاد، سیاست و جامعه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون اسبق آموزش آجا و نویسنده کتاب جامعه شناسی جنگ بیان کرد: کتاب جامعه شناسی جنگ شامل چهار فصل است؛ فصل اول به علل پیدایش جنگ می پردازد، فصل دوم اثرات جنگ بر اقتصاد، سیاست و فرهنگ را بررسی کرده، اثرات عملیات روانی جنگ بخش سوم کتاب است. چهارچوب من در این کتاب بر مبنای جامعه بود. برخی جاها جنگ باعث از دست رفتن توسعه می شود. از دیگاه جامعه شناسان جنگ یک پدیده اجتماعی است و از دید روان شناسان جنگ یک پدیده فردی و فطری است. زمانی که صلح به جنگ تبدیل می شود، ساختارهای صلح به هم می ریزد و جامعه از حالت عادی خارج می شود، به همین دلیل جامعه شناسان بر پیشگیری از جنگ تاکید می کنند.

 

وی تصریح کرد: ارتباط اجتماعی دو تن یا چند تن دارای کنش های متقابل اجتماعی است که می تواند مثبت و پیوسته باشد و یا منفی و گسسته. اگر پیوسته و مثبت باشد، همکاری و همزیستی وجود دارد؛ اگر منفی و گسسته باشد، انتقام جویی، غارت و بر هم زدن جامعه را در پی خواهد داشت.

 

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه برای تشکیل یک جامعه مدرن و ایده آل نیاز به مقررات و قوانین داریم، افزود: قوانین نیاز به نظارت دارد و نظارت در سایه امنیت است. امنیت زمانی برقرار می شود که کشور دارای یک ارتش قوی و مردمی باشد. در هشت سال جنگ بیشترین جوانان ما در رده سنی 17 تا 24 سال شهید و جانباز شدند، بیش از 200 هزار نفر شهید دادیم، تلفات هشت سال جنگ تحمیلی کمتر از تصادفات جاده ای است. اقتصاد و سیاست باید در خدمت جامعه باشد، نیروهای نظامی باید در خدمت جامعه باشند. هر زمان که سیاسیون شکست بخورند، ارتش وارد جنگ می شود.

 

آزادبخت با اشاره به اینکه سه مکتب یا دین عمده در دنیا داریم، اظهار داشت: اسلام، مسیحیت و یهودیت. یهودی ها جنگ را واجب می دانند، مسیحی ها ابتدا جنگ را نکوهش می کردند و سپس دیدند دین شان در حال از بین رفتن است، بنابراین تصمیم گرفتند جنگ عادلانه داشته باشند و دیدند با جنگ عادلانه کارشان پیش نمی رود، اسلام جنگ را رد کرده است اما گفته جنگ در راه خدا واجب است و دو نوع جنگ یعنی جهاد اکبر و اصغر داریم. بعد از هر جنگی صلح است؛ جامعه شناسان معتقدند وقتی بناست بعد از جنگ صلح شود، پیشگیری از جنگ ضروری است.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان قم کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر شبستان رونق تولید خسارت سیل نماز جمعه جامعه شناسی جنگ سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۵۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام استاد علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی می پردازد

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) مراسم سوگواری این امام معصوم در مسجد حضرت امیر (ع) برگزار می‌شود.

در این مراسم حسین ارضی به عنوان پیش و حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی به عنوان سخنران به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. مرثیه خوان این مراسم علی کرمی است.

زمان برگزاری شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ در محل خیابان کارگر شمالی، بالاتر از ایستگاه مترو خواهد بود.

کد خبر 6095533 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • حجت الاسلام استاد علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی می پردازد