Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حسین اسلامی ، در اهمیت شورا اظهار داشت: با توجه به اصول قانون اساسی، شوراها یکی از ارکان تصمیم‌گیری کشور هستند و تمامی نهادها و ارگان‌ها، باید از مصوبات شوراها که در حدود صلاحیت آن، به تصویب می‌رسد، تبعیت کنند.

وی افزود: در حکومت قبل از انقلاب، اختیارات در ید قدرت یک فرد که هیچ‌گونه نمایندگی از طرف مردم نداشت، تجمیع شده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی ارکان نظام، برخاسته از آرای مردم است، از خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوراها گرچه پس از ۲۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به کارکردند اما از ابتدا در قانون اساسی مورد تصریح قرارگرفته بودند.

سخنگوی شورای شهر قم ادامه داد: در این ۲۰ سال نیز شوراها با چالش روبرو بوده‌اند، ازیک‌طرف به خاطر اخذ اختیارات از برخی ارگان‌ها و تفویض آن به شوراها هنوز برخی درصدد هستند تا همچنان اختیارات شوراها را محدود جلوه دهند و شاید نوعی مقاومت در این خصوص وجود داشته باشد و از طرفی گاهی شوراها بیش از اختیارات قانونی، خود را دارای اختیار جلوه می‌دهند که این دو نگاه هر دو نیاز به تعدیل دارد.

عضو شورای شهر قم اضافه کرد: برخلاف اصول قانون اساسی، مع الاسف هنوز در قوانین عادی، اختیارات شوراها غالباً محدود به شهرداری است و شورا در سایر موارد مرتبط با مدیریت شهری اختیاری ندارد و تا زمانی که مدیریت جامع شهری در ید اختیار شوراها قرار نگیرد، و قانون عادی در این رابطه اصلاح نشود، همچنان شاهد ناهماهنگی در مدیریت شهری خواهیم بود.

اسلامی ادامه داد: نکته مهم دیگر مربوط به نوع نگرش اعضا شوراها است، عضو شورا باید نگرش جمعگرا داشته باشد و یا نگرش خود را به این سمت تغییر دهد. مدیرانی که پس از یک دوره مدیریت به عضویت شورا درآمده‌اند، گاه تصور می‌کنند که همچنان باید آمرانه مسائل را پیگیری نمایند.

وی تأکید کرد: شورا مبتنی بر خرد جمعی اداره می‌شود و تکروی به‌جز تقابل چیزی عائد جامعه نخواهد کرد، موضوع بعدی استفاده شوراها از نظریات مردم و جامعه است، در این زمینه گرچه برخی گروه‌های مجازی نقدها و ارشاداتی دارند که قابل‌استفاده است ولی گسترش این وضعیت و نظام‌مند شدن مطالبه عمومی، نیاز به برنامه‌ریزی دارد شاید تشکیل کمیسیونی دراین‌ارتباط بتواند در این زمینه مؤثر باشد.

عضو شورای شهر قم با اشاره به نقش مهم مردم در انتخاب افراد اصلح برای تصدی‌گری جایگاه شورا اضافه کرد: یکی از مسائل مهم مربوط به نوع نگرش جامعه به انتخاب اعضا شورا و نوع انتخاب آنان بازگشت می‌کند که هر چه آحاد جامعه با وظایف شوراها بیشتر آشنا باشند، افرادی بامهارت بیشتر و تأثیرگذارتری می‌توانند انتخاب کنند.

سخنگوی شورای شهر قم گفت: شورای پنجم در وظایف ارجاعی موفق عمل کرده است، نظارت بر امورات مختلف شهرداری که وظیفه اصلی شورا است در این دوره بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.

اسلامی خاطرنشان کرد: اعضای شورا در تمامی وظایف مهم شهرداری نظارت دارد، در کمیته تملکات، کمیته توافقات، هیئت عالی سرمایه‌گذاری و تمامی سازمان‌ها و شهرداری‌های مناطق، دعاوی حقوقی له و علیه شهرداری و مراقبت از حفظ حقوق و وجوه و اموال عمومی نظارت مستقیم دارد و اغلب جلسات این‌چنینی با حضور اعضای شورا تشکیل می‌گردد.

وی ابراز کرد: حضور در هیئت حل اختلاف موضوع ماده ۳۸آیین‌نامه معاملاتی که به اختلافات بین پیمانکاران و شهرداری رسیدگی می‌کند، حضور با حق رأی در کمیسیون‌های ماده صد و هیئت حل اختلاف مالیاتی و غیره نظارت شورا را کامل‌تر نموده است.

وی ادامه داد: در شورای پنجم تلاش شده است تا طرح‌های نیمه‌تمام کامل گردد و شهرداری قبل از اتمام پروژه‌های ناتمام، پروژه جدیدی را شروع نکند.

سخنگوی شورای شهر قم گفت: طرح‌هایی مانند تقاطع‌های غیر همسطح امینی بیات، ادامه پروژه عمار یاسر، تقاطع کیوانفر و تملکات مربوطه، تکمیل مترو و تقاطع‌های غیر همسطح ترافیکی و ایجاد پارکینگ‌های عمومی، توسعه فضای سبز و همچنین ترمیم بافت میراثی و تجدید بافت فرسوده از اولویت‌های این شورا است البته نگاه به مسائل تفریحی و تفرجگاهی مانند ادامه پروژه احداث باغ پرندگان نیز در کنار پروژه‌های ضروری دیگر در دستور کار قرار دارد.

اسلامی تأکید کرد: در رابطه با جلسات نشست شوراهای ادواری، چنانچه برنامه‌ریزی دقیق و درعین‌حال کم‌هزینه در دستور کار باشد، به نظر می‌رسد ضمن پاسداشت زحمات اعضای دوره‌های گذشته، ازاین‌جهت که از نظرات نخبگان مدعو در جلسه می‌توان استفاده نمود، می‌تواند کار مناسبی باشد. مهم این است که در عین کم‌هزینه کردن این جلسات، بتوان با برنامه‌ریزی، بیشترین استفاده را از آن حاصل کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام دبیری عصر شنبه در مراسم نکوداشت روز ملی شوراها ضمن تبریک این روز به اعضای پارلمان شهرهای کشور و اشاره به تاریخچه تشکیل شوراها، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ دستوری به شورای انقلاب دادند که براساس آن، آئین نامه اجرایی شوراهای شهر برای اداره امور شهرها تشکیل یافت.

وی ضمن اشاره به اهمیت نهاد شورا با بیان اینکه یک فصل از قانون اساسی کشور به شوراها اختصاص یافته است، یادآور شد: مطابق با قانون، ضرورت دارد تمامی مسائل و مشکلات مردم از طریق شوراها بررسی شده و نارسایی‌های موجود در حوزه‌های مختلفی چون اقتصادی اجتماعی فرهنگی از طرف نهاد شورا واکاوی و نتیجه به مراجع بالاتر اعلام شود.

رئیس شورای‌عالی استان‌های کشور با اشاره به اینکه شوراها طی شش دوره فعالیت خود، سیر تکاملی خوبی را طی کرده‌اند، افزود: ارتقا سطح آموزشی برای جلوگیری از خطاهای احتمالی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است و در این زمینه برنامه‌های آموزشی خوبی برای پیشگیری از خطاها آغاز شده است چرا که سنخ خطای شوراها مالی نبوده و بیشتر مربوط به عدم آشنایی با قوانین است.

دبیری با بیان اینکه در سال جاری تلاش می‌کنیم برای تمامی استان‌ها برنامه آموزشی برگزار کنیم، یادآور شد: ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد از این رو امیدواریم با توسعه آموزش و افزایش نظارت‌ها خود شورا در قالب ناظر این نهاد عمل کرده و نیازمند ورود نهادهای نظارتی دیگر نباشیم.

دبیری با اشاره به اینکه امروزه شوراهای روستا نقش مهمی در توسعه روستاها، اجرای طرح‌های هادی و حل اختلاف دارند، تصریح کرد: از طریق سامانه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پیگیر مشکلات شوراهای شهر و روستا بوده و اجازه نخواهیم داد، هیچ‌گونه تخلفی در شوراها رخ دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن اشاره به ۳۴ وظیفه شوراها با بیان اینکه انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد و اجرای قانون مهمترین وظیفه شورا است، خاطر نشان کرد: درآمد پایدار شهرها پایین بوده و ۸۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق تراکم فروشی، وصولی از ماده صد و عوارض تأمین می‌شود که این درآمدها اصولی نیست و در این زمینه حتی قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری نیز کمک کار نیست.

دبیری با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی در ارتباط با ضوابط ساختمانی قوانینی وضع می‌کند اما باید این وظیفه به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شود، تصریح کرد: اجرای ضابطه شورای عالی شهرسازی در تمام شهرها به صورت یکسان جوابگو نیست چرا که هر شهر ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارد به طوری که ارتفاع ساختمان‌ها، ضوابط شهری باید در خود شهرها تنظیم شود. اگر تصمیمات مربوط به ضوابط شهرسازی که توسط شورای عالی شهرسازی انجام می‌شود در داخل استان اتخاذ شود، نتایج رضایت بخش تری برای مردم خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به شعار سال، یکی از وظایف شورای شهرها را نیز برنامه ریزی برای مشارکت مردم در امور عمرانی، اقتصادی و غیره دانست و گفت: ما در مجموعه شورای شهر و شورای استان رضایت کامل از دولت، استانداری، فرمانداری و هیئت تطبیق داریم و معتقدیم حضور پیگیر و مستمر شخص استاندار در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر، حکایت از اهتمام ویژه ایشان در تسریع پروژه‌های اجرایی است.

کد خبر 6090397

دیگر خبرها

  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد