Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مراسم اعطاي نشان جغرافيايي بين المللي به 7 اثر صنايع‌دستي با حضور مشاور خارجي دفتر وايپو(سازمان جهاني مالکيت معنوي)، معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي و رئيس مرکز مالکيت معنوي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، پويا محموديان معاون صنايع دستي در مراسم اعطاي نشان جغرافيايي به 7 رشته صنايع‌دستي که امروز يکشنبه 8 ارديبهشت 98 برگزار شد، گفت: در حوزه صنايع دستي ايران به عنوان سومين کشور توليدکننده از نظر تنوع در دنيا شناخته مي‌شود، همچنين ايران اولين کشور جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهاي جهاني است، ما با 8 شهر و 2 روستاي ثبت جهاني شده بر سکوي اول دنيا در اين حوزه ايستاده‌ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او تصريح کرد: 31 استان ما با ظرفيت هاي بسيار زياد در حوزه صنايع دستي در پهنه وسيع ايران با پراکندگي محصولات در اين عرصه در دنيا مي‌درخشند، با توجه به اين حجم از آثار صنايع‌دستي ما براي دريافت نشان ملي، نشان ملي جغرافيايي و نشان بين المللي جغرافيايي تلاش کرديم.
محموديان افزود: 40 پرونده در حوزه صنايع دستي موفق به اخذ نشان ملي شده اند و 21 پرونده در دست بررسي است، همچنين  7 رشته ميناي اصفهان، ورني مغان، آبگينه تهران، گليم هرسين، منبت آباده، زيلوي ميبد و نازک کاري چوب سنندج در حوزه بين المللي موفق به اخذ نشان جفرافيايي شدند.
معاون صنايع دستي اضافه کرد: بسياري از شهرهايي که نامشان در ليست نشان جغرافيايي بين المللي ديده مي شود، موفق شدند نام شهر جهاني را هم از آن خود کنند، آباده شهر جهاني ميبد، اصفهان شهر جهاني صنايع دستي و سيرجان شهر جهاني گليم شيرکي پيچ از طرفي به عنوان شهر جهاني شناخته مي شوند و از طرفي نشان جغرافيايي را هم به خود اختصاص داده‌اند که اين مهم نشان از ظرفيت بي پايان صنايع دستي دارد.
او يادآور شد: ما در اين حوزه هنور ابتداي کار هستيم چراکه اخذ نشان جغرافيايي هنوز براي ما ارزش افزوده ايجاد نکرده است، بايد از اين ظرفيت در مسير تجاري سازي صنايع دستي و ايجاد ارزش افزوده استفاده کنيم، براي ارتقاي کيفيت رشته هايي که موفق به اخذ اين نشان  شدند نهادينه سازي کيفيت در دستور کار ما قرار گرفته است تا اين توليدات بتوانند در بازارهاي بين المللي به رقابت بپردازند.
محموديان تصريح کرد: صنايع دستي با داشتن ميراث اعصار تاثير زيادي در جذب تمايلات گردشگران دارد، متاسفانه ما هنوز نتوانستيم از مزيت اخذ نشان جغرافيايي در روستاها و شهرها استفاده کنيم، نشان جغرافيايي يک داشته معنوي است و مي تواند نقش عميقي درتوسعه پايدار داشته باشد.
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اظهار کرد: ما بايد با داشتن نشان جغرافيايي به مارکت هاي جديد فکر کنيم و در حوزه بازاريابي برنديگ ظرفيت سازي کنيم.
او يادآور شد: معاونت صنايع دستي از همکاري با وايپو براي ارتقاي حوزه صنايع دستي که باعث غرور ايران است، استقبال مي‌کنيم.
محمدحسن کياني رئيس مرکز مالکيت معنوي کشور در اين مراسم گفت: ما به لحاظ شرايط اقليمي و پيشينيه فرهنگي و تاريخي داراي محصولات متنوع در حوزه فرش، صنايع دستي و گونه هاي کشاورزي هستيم که کيفيت و شرايط آنها وابسته به قلمرو توليد است.
کياني افزود: صنايع دستي نشان دهنده ذوق و هنر مردم ايران است و خوشبختانه مرکز مالکيت معنوي اين شرايط را فراهم کرده که اين آثار به نام ايران ثبت و بستر مناسب حقوقي براي حمايت حقوقي از اين آثار فراهم شود.
او ادامه داد: تاکنون140نشان جغرافيايي از کشور ما به ثبت رسيده که بيشتر آنها مربوط به حوزه صنايع دستي است، در حال حاضر تنها 29 کشور عضو موافقت نامه ليسبون هستند و با توجه به عضويت کشورمان در موافقت نامه مادريد که حدود 141 کشور عضو هستند براي حمايت از نشانه هاي جغرافيايي کشورمان بايد از علائم تجاري نيز استفاده کنيم و از حمايت هاي مربوط بهره مند شويم.
رئيس مرکز مالکيت معنوي کشور تصريح کرد: اين مرکز آماده است با همکاري معاونت صنايع دستي، موضوعات مربوط به توليدات اين حوزه را در دستور کار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اعطا نشان جغرافيايي صنايع دستي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۰۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان