Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهرداد بائوج لاهوتی»، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره خسارات وارده به مناطق سیلزده و برنامه‌ها برای تامین اعتبار، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: برآوردی که از خسارت عنوان کرده‌اند حدود 35 هزار میلیارد تومان است. البته اعدادی که در زمان بحران عنوان می‌کنند اعداد کارشناسی شده نیست بلکه در واقع اعداد احساسی است و نمی‌توان این اعداد را به عنوان معیار و ملاک در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین ابتدا باید مدیریت بحران را انجام داده و پس از آن به برآورد خسارت‌ها بپردازیم.

او افزود: دولت بالای 15 هزار میلیارد تومان طبق ماده 10 و 12 در اختیار دارد، یعنی این قدر اعتبار دارد که می‌تواند برای خسارت‌ها هزینه کند. البته آن چیزی که تحلیل بنده بوده و در جلسات نیز بحث شده، این است که خسارت‌های ما از 15 الی 20 هزار میلیارد تجاوز نمی‌کند به عبارت دیگر این میزان از خسارت، آن چیزی است که کارشناسان تاکنون گفته‌اند.

او  ادامه داد: در کمیسیون بودجه، بسته پیشنهادی تهیه کرده‌ایم که ترکیب آن به شرح ذیل است: یکی اینکه مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق برداشت شود. ما 2میلیارد و 375 یورو براساس قانون بودجه، از صندوق برداشت کردیم و امسال بخشی از آن را به دفاع، آب روستایی، آب شهری و همچنین سایر دستگاه‌ها اختصاص دادیم. این دستگاه‌ها اجازه دارند که 20 درصد از 2 میلیارد و 375 میلیون یورو از قانون بودجه را به مناطق سیل‌زده اختصاص دهند. قرار است طبق بسته پیشنهادی، 2هزار میلیارد تومان هم به دولت اجازه بدهیم از محل فروش اموال در مناطق سیل‌زده هزینه کند و بخشی از تسهیلاتی که در قانون بودجه به دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن اختصاص دادیم، 30 درصد از این تسهیلات را به مناطق سیل‌زده اختصاص دهند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار کرد: هزینه پیشنهاد شده در این بسته، حدود 8 هزار میلیارد تومان است. اکنون دولت اجازه و اختیار استفاده از ماده 10 و 12 را دارد منتهی مشکل دولت، نقدینگی بوده که ممکن است با محدودیت روبرو باشد. بنابراین همین اجازه‌ای که ما در صدد هستیم به دولت دهیم تا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کند، فکر می‌کنم در کنار سایر اجازه‌هایی که قبلا گفته شد بتواند کل حادثه را به راحتی مدیریت کند.

او در پاسخ به این سوال که در بودجه سال 98، چه میزان به حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی در اختصاص داده شده است، گفت: این رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان طبق ماده 10 و 12 است. ماده 10 و 12 را تا پایان سال برای کل حوادث کشور اختصاص دادیم تا مدیریت شود. برای مثال اکنون حادثه حمله ملخ‌ها رخ داده است و تا پایان سال، حوادث دیگری هم رخ خواهد داد. به عبارت دیگر متناسب با تحقق درآمد و حادثه هایی که رخ می دهد دولت باید هزینه کند. یکی اینکه در طول سال هزینه های دیگری هم وجود دارد بنابراین باید یک راه حل پیدا کنیم. در فرمایش رهبری هم ایشان اجازه کامل برای برداشت از صندوق توسعه ملی ندادند. ایشان گفتند که شما شروع کنید چراکه در مرحله مدیریت بحران هستیم و بازسازی هنوز شروع نشده است. ما این بسته را تهیه کرده‌ایم حال این بسته نیاز به بحث یک میلیارد یورو به اذن رهبری داشت که خوشبختانه ایشان در پیام خود اجازه دادند و در مجلس باید از قانون تبعیت کنیم. امید است این بسته زوتر ارائه شود که کار را به پایان برسانیم.  

لاهوتی در پایان بیان کرد: به عقیده من کل این بسته پیشنهادی می تواند هزینه‌ها را مدیریت کند.

خبرنگار: آزاده رحیمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنامه و بودجه مجلس تجاوز سیل کارشناسی نقدینگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری با بیان اینکه اقدامات محرومیت زدایی در ۱۵ سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور افزایش‌یافته، افزود: بررسی وضعیت محرومیت مناطق مختلف کشور نشان از آن دارد که محرومیت در مناطق مختلف کاهش یافته و این امر از سوی مردم هم محسوس بوده است.

وی اضافه کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد روند محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرده و در بازه زمانی ۱۵ ساله، محرومیت زدایی در این استان از ۲۱ استان دیگر بیشتر بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این اقدامات ۲۱ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان، یعنی بیش از ۵۸۰ هزار نفر، از محرومیت خارج‌شده‌اند.

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان‌می‌دهد این اقدامات تنها در مناطق شهری استان متمرکز نبوده و روستاها نیز در کانون توجه برنامه‌های محرومیت‌زدایی قرار داشته است.

نگاهداری اظهار کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۱۷ درصد از ساکنان مناطق شهری این استان، از محرومیت خارج شدند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان را می‌توان کانون توجه اعتبارات محرومیت‌زدایی در قوانین بودجه دانست، گفت: هرساله اعتبارات قابل توجهی به‌منظور رفع محرومیت مناطق کشور در نظر گرفته‌می‌شود که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد سیستان و بلوچستان رتبه نخست این اعتبارات را در میان استان‌های کشور در دهه اخیر داشته است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب برای طرحهای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که می‌توان گفت با رشد ۷۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است.

وی تصریح‌کرد: این میزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶.۸ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • اختصاص بودجه ویژه برای مناطق کمتر برخوردار شهر گرگان
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟