آیتالله اشکوری یک مجاهد و انقلابی کامل بود/ این علامه بزرگ، اسلام را در برزیل و لبنان و سوریه احیا کرد
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۷۱۰۴
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در برزیل مسلمانان عراق لبنان و سوریه بودند که اسلام را فراموش کرده بودند مردم با مسیحیان ارتباط داشتند که با تلاش وی اسلام را به مسلمانان برزیلی یادآوری شد به طوری که شاهد آن بودند که مسلمانان برزیلی در سجدهٔ آخر نمازهای خود دعای کمیل را تلاوت میکنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ حجت السلام محمد فنایی اشکوری شب گذشته در مراسم یادبود آیت الله حاج سید نورالدین حسینی اشکوری در حسینیهٔ امامزاده اسماعیل (ع) اظهار کرد: ضمن تسلیت خدمت جهان تشییع باید بگویم همان سخنی که حضرت یعقوب در فراغ فرزند گفت حجت الاسلام سید کاظم حائری در غم حجت الاسلام والمسلمین حسینی اشکوری چنین گفت که من این غم و اندوهی را به خدا عرضه میکنم تا روزی که به او ملحق شوم این داغ از دلم بیرون نمیرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: آیت الله اشکوری در اواخر عمر یک پیر پختهای بود که جهان تشییع به او نیاز داشت و لازم است این داغ بزرگ را به مجاهدین فلسطین، عراق، سوریه، لبنان و همهٔ مؤمنین در کشورهای اسلامی تسلیت بگوییم.
این استاد حوزه اذعان کرد: این مجلس توسط نمایندهٔ ولی فقیه، امام جمعه محبوب شهر، آیت الله عابدینی، حوزهٔ علمیه و بیت معظم این بزرگوار منعقد شدهاست که لازم است به این بزرگواران تسلیت ویژه عرض کرد.
وی ادامه داد: مرحوم فیض کاشانی به نقل از پیامبر (ص) فرمودند: در جایی که مؤمنین جمع شود و از یک صالحی سخن میان بیاید اهل مجلس صرف نظر از استفادهٔ علمی مشمول رحمت میشوند و این سید بزرگوار از صالحین به شمار میرفت و کسانی که در مجلس او نشستهاند اگر بهرهای هم نبرند باز مشمول رحمت الهی خواهند شد.
فنایی با بیان اینکه آیتالله اشکوری یک مجاهد و انقلابی کامل بود، گفت: بزرگ و اهل معرفت میدانند که برخی واژگان مانند علم و عالم، جهاد و مجاهد، شهید و شهادت و واژه هجرت و مهاجرت در قرآن بسیار استفاده شدهاست، که باتوجه به واژهٔ مهاجر میتوان به نخستین مهاجر اسلام پیامبر(ص) اشاره کرد که برای تبلیغ اسلام سختی و مشکلات را به جان خرید و مهاجرت کرد.
وی ابراز کرد: مصداق بارز هجرت را میتوان در زندگی عالم بزرگ آیت الله اشکوری دید، همانطور که مشخص است هجرت همواره توام مشکلات و مسائل مختلف است که اگر هجرت در زمان پیامبر و بعد از آن صورت نمیگرفت، شاهد پیشرفت و تبلیغ اسلام نبودیم.
بوی معصومین را از او استشمام میکردیم
این کارشناس دینی افزود: در پایان آیهٔ ۱۰۰ سورهٔ نساء لازم است تأمل بیشتری انجام شود چراکه این آیه میفرماید: هرکس از سرزمین و خانهٔ خود برای خدا و رسول خدا هجرت میکند اگر در مسیر هجرت مرگ به سراغش بیاید اجر و پاداش چنین مهاجری فقط با خداست و همانطور که در یکی از احادیث عنوان شده صائب چون فقط برای رضای خدا روزه میگیرد پاداشش فقط با خداست.
وی بیان کرد: سراسر زندگی سید عظمی هجرت بود، نخستین هجرت این بزرگوار از عراق به ایران بود و سالهایی که استکبارات زندگی وی را سخت و مشکل کرد ایشان با وصف تلخ به ایران مهاجرت کردند که این هجرت سبب از بین رفتن آثار و کتابهای این بزرگوار شد.
سخنران مراسم یاد بود حجت الاسلام اشکوری در ادامه گفت: سید اشکوری بعد از هجرت در قم در محضر امام راحل (ره) حاضر شد و بعد از قرارگیری در جو کلاس درس امام چنین ابراز کرد که من با تمام علومی از مدارس شهید صدر و حضور در مکتب درس مرحوم خویینی را درک کردم، اما در درس حضرت امام و مباحثه با رهبر انقلاب من را به تکاپو میانداخت.
وی تصریح کرد: درباره رهبری، رهبر انقلاب از سید اشکوری سؤال شد که آیا سید علی خامنهای به امور جهاد و فقه واقف است؟ سید اشکوری فرمود: خیلی خامید، ایشان مدارج علمی و فقهی را در جوانی طی کرده است و مرجعیت نجف به صلاح انقلاب نیست و مرجعیت رهبر انقلاب است که میتواند این انقلاب و اسلام را پیش ببرد. ایشان ابلاغیه به کشورهای اسلامی عراق وسوریه به زبان عربی نوشت و میتوان به صراحت بیان کرد این عالم فقیه که ارادتمند به رهبر بود نقش بسزایی در مرجعیت و رهبری رهبر انقلاب داشت.
فنایی عنوان کرد: از برجستگیهای شخصیتی این بزرگمرد میتوان به ادب و عزت نفس بالای وی اشارهکرد، ادب وی بقدری تکامل داشت که انسان را در محضر او در ادای کلمات به زحمت میافتاد، این عالم مجاهد خالی از هرگونه کار لغو، سهو و اشتباه بود حضور این عالم بزرگ انسان را یاد بلاتشبیه معصومین میانداخت.
وی با توجه به سخن دانشمند تونسی افزود: این دانشمند به زیارت آیت الله خویینی رفت و او را به نزد علامهای دوران آیت الله اشکوری بردند، وی میگوید زمانی که در محضر علامه و سید صدر قرار گرفتم احساس کردم که در میان صحابهٔ پیامبر قرارگرفتهام و گمان کردم سید محمد باقر صدر رسول خداست و شاگردان وی نیز صحابهٔ رسول هستند و احساسم چنین بود که عصمت و کرامت رسول خدا را پیش چشمانم دیدهام.
شاگرد آیت الله اشکوری ادامه داد: ما که خدمت علامه میرسیدیم بوی معصومین را استشمام میکردیم، این علامه رفیع و مجاهد، نخستین فردی بود که مدرسهٔ فقهی و اصولی شهید صدر را قبل از آیت الله محمودهاشمی شاهرودی و آیت الله حائری به ایران آورد. این دو بزرگوار و علامه فضلالله از مفاخر اسلام بودند و هستند و از دست پروردههای علامه اشکوری بودند که مدرسهای شهید صدر را احیا کردند.
فنایی افزود: مدرسه شهید صدر در دههٔ پنجاه توسط علامه اشکوری وارد ایران شد که این عمل نقطهٔ عطف تشییع است. کمال تأسف است که طلاب زمان حاضر بیشتر در یک رشتهٔ خاص در حال تحصیل هستند، اما علامه اشکوری در تمام علوم اسلامی صاحب نظر بود که در سالهای پایان عمر همچنان اندیشههای دینی در ذهن عالم بزرگ ماندگار بود.
وی ادامه داد: از رشتههایی که این عالم بزرگ حوزویان را به آن آشنا کرد فلسفهٔ علم و معرفت شناسی بود که در کتاب نفیس خود تعبیه کرده بود نخستین عالمی که در ایران آشنا به این کتاب بود، علامه اشکوری بود بعد از آن آیت الله احمد زنجانی آن را ترجمه کرد.
این استاد حوزه در ادامه ابراز کرد: علامه اشکوری خطیب بزرگی بود که به زبان عربی و فارسی صحبت میکرد، در زمانی آیتالله احسان بخش امام فقید گیلان از ایشان دعوت کرد تا برای اسرای عراقی سخنرانی کند با سخنرانی این علامهای بزرگ موجی عظیمی در بین اسرا ایجاد شد که همه را متحول کرد و آیت الله احسان بخش که مجذوب عمل وی شد، گفت هر درخواستی دارید بیان کنید و علامهٔ مجاهد عرض کرد که برای خود چیزی نمیخواهم اما برای رزمندگان مجاهد که دوشادوش رزمندگان ما درحال جنگ هستند لباس تهیه کنند که بعد از سخنرانی علامه کامیونهای حاوی لباس به مناطق اعزام شد.
به دعوت آیت الله باریک بین و آیت الله شالی به قزوین مهاجرت کرد
فنایی اشکوری دربارهٔ مهاجرتهای دیگر علامه اشکوری عنوان کرد: در دههٔ شصت که فضای نامناسبی حاکم بود و بنی صدر و انصاریان مدعی بودند که قزوین را پایگاه خود قرار دهند از کسانی که در مقابل بنی صدر ایستاد، علامه اشکوری بود وی به دعوت آیت الله باریک بین و آیت الله شالی به قزوین مهاجرت کردند و بعد از آن از قزوین به کرج و قم و برزیل مهاجرت کردند.
وی افزود: در برزیل مسلمانان عراق لبنان و سوریه بودند که اسلام را فراموش کرده بودند مردم با مسیحیان ارتباط داشتند که با تلاش وی اسلام را به مسلمانان برزیلی یادآوری شد به طوری که شاهد آن بودند که مسلمانان برزیلی در سجدهٔ آخر نمازهای خود دعای کمیل را تلاوت میکنند.
شاگرد آیت الله اشکوری اظهار کرد: حضور و کلام وی آنچنان تأثیرگذار بود که گروهی از مسلمان که از امریکای جنوبی برای زیارت ثامن الحجج (ع) میآمدند و گرد استاد نشسته و از کلام وی بهره میبرند تأثیر کلام علامه بقدری گیرا بود که بعد از سقوط صدام، دوباره به عراق هجرت کرد.
وی با اشاره به نظم در زندگی علامه اشکوری ابراز کرد: علامه اشکوری بسیار شاگردپرور بود، در دههٔ شصت که وضعیت کشور نامساعد بود این علامه در مدرسهٔ صالحیه مشغول فعالیت بود یک ساعت قبل از اذان صبح به نمازشب میپرداختند و برای اذان صبح خود در مدرسه اذان میگفتند و طلاب به نماز جماعت میایستادند و درس را شروع میکردند که در این میان ایشان با سیل مراجعات مردم از ایران و عراق مواجه بودند که این شرایط سخت او را خسته نمیکرد.
سخنران مراسم یادبود علامه اشکوری افزود: علامه به طلاب تاکید میکرد که هر طلبهای که خوب درس نخواند حرام است از غذا مدرسه بخورد، بعد از این سخن استاد بسیاری از طلاب غذا نمیخوردند و مدیریت با تدبیر این عالم سبب شد بسیاری از طلاب به مقام شهادت برسند.
وی در پایان عنوان کرد: از دیگر خدمات وی میتوان به حضورشان در میدان جنگ به عنوان پدر معنوی اشاره کرد. تواضع وی به اهل بیت به حدی بود که اسم اهل بیت در وی موج عرفان را به وجود میآورد که شاید از کرامات اهل بیت بود که به او عزت میبخشید.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۷۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله علم الهدی: میدانداری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
به گزارش قدس خراسان، به نقل از پایگاه اطلاعاتی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهمتر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که 45 سال است در معرض تهاجمات و تحریم های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می کنند.
ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می کنید اما پیش از این ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی کنند.
وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می گفتند شما با چه قدرتی می خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می کند.
نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم ها متوجه زرق و برق جریان های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت
وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.
وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می شود.
مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم
امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.
وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل های مردمی همت کنند تا افراد از جریان های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می شود که وقتی پیگیر می شویم، جواب می دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می کنیم می گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می شود. این چه منطقی است که شما دارید؟
وی با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت ها و جریان های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه های مختلف شود.
انتهای پیام/