Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@00:39:59 GMT

شاه بوف در استان بوشهر دیده شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۰۳۸۰

شاه بوف در استان بوشهر دیده شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همیاران محلی یک بال جوجه شاه بوف را در حومه باغ‌های منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش دیدند و موضوع را به پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی کلمه اطلاع دادند. بر همین اساس ماموران این پاسگاه در محل حاضر شدند و پس از هشت ساعت انتظار و بررسی این جوجه به علت حضور نیافتن والدین و ضعف جسمانی، برای درمان به نقاهتگاه اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد قلی نژاد افزود: جوجه شاه بوف اکنون با رژیم غذایی مناسب در این اداره کل نگهداری می‌شود تا شرایط رهاسازی را به دست آورد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به تجهیز شدن نقاهتگاه این اداره کل گفت: بنابر مقتضیات این اداره کل و آسیب‌هایی که در گونه‌های حیات وحش مشاهده می‌شود، تجهیز و تکمیل این نقاهتگاه درمانی در دستور کار قرار گرفت و این مرکز اولیه در حال تجهیز تکمیل است.

خسرو درویشی افزود: در ۴۰ روز گذشته ۸۲ درصد گونه‌های ارجاع داده شده در این نقاهتگاه نگهداری و درمان شده‌اند.

کارشناس بانک ژن محیط زیست بوشهر نیز در خصوص گونه شاه بوف گفت: شاه بوف با نام علمی: Bubo bubo و نام انگلیسی: Eurasian Eagle-Owl، بزرگترین جغد مقیم ایران، ولی کمیاب است که در گستره وسیعی از کشور پراکنش دارد، اما از آمار و پراکندگی این پرنده ایرانی اطلاع دقیق و درستی در دست نیست.

محمد پاپری زارعی با اشاره به اینکه شاه بوف از گونه‌های حمایت شده است، افزود: این پرنده بدنی حجیم و گوشپر‌هایی بلند دارد. نر و ماده هم شکل و بدون تغییرات فصلی هستند. رنگ پروبال این پرنده در عرض‌های جغرافیایی مختلف از قهوه‌ای تیره تا نخودی روشن تغییر می‌کند. پرنده بالغ با سر و تنه قهوه‌ای تیره با زمینه خرمایی همراه با خط و خال‌های سیاه فراوان قابل تشخیص است. زیرتنه قهوه‌ای نخودی با رگه‌های سیاه ضخیم در سینه دیده می‌شود که در شکم و پهلو‌ها کمتر و نازکتر می‌شود.

وی ادامه داد: زاد آوری این گونه معمولا در فروردین است و دو تا سه و به ندرت یک تا شش تخم بیضی تا نیمه بیضی شکل سفید رنگ و صیقلی می‌گذارد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: ۳۴ تا ۳۶ روز طول می‌کشد تا جوجه‌ها سر از تخم درآورند. آن‌ها در ۴۲ تا ۷۰ روزگی لانه را ترک کرده، در ۱۰۰ روزگی پرواز می‌کنند و حداکثر در ۱۸۰ روزگی مستقل می‌شوند.

انتهای پیام/ک

گونه شاه بوف در بوشهر دیده شد

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۰۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن گفت: هزار متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

علیرضا حسین زاده بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک