Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:02:09 GMT

سالروز ارتحال آقا نجفی قوچانی در تقویم قوچان ثبت شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۴۹۴۱

سالروز ارتحال آقا نجفی قوچانی در تقویم قوچان ثبت شد

مشهد- ایرنا- فرماندار قوچان گفت: نهم اردیبهشت‌ سالروز ارتحال عالم ربانی آقا نجفی قوچانی برای اولین بار در این شهرستان به نام وی نامگذاری شد.

هادی رجایی نیا دوشنبه ‌شب در حاشیه همایش نکوداشت آقا نجفی قوچانی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شخصیت این عالم ملی و فراملی است لذا باید برای ثبت روزی به نام این عالم ربانی و فقیه مجاهد در تقویم ملی پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: آقا نجفی قوچانی یکی از مفاخر این شهرستان بود که سال‌ های متمادی در این شهر و حوزه علمیه نجف به فعالیت پرداخته و آثار و کتب بسیار از وی به ‌جا مانده است.
وی گفت: سیاحت شرق و سیاحت غرب از مهمترین آثار این عالم ربانی است و رهبر معظم انقلاب نیز آثار این عالم را مطالعه و نظرات مثبت نسبت به آن داشته ‌اند.
سید محمدحسن نجفی معروف به آقا نجفی قوچانی عالم دینی قرن چهاردهم هجری قمری در سال 1295 قمری در قوچان متولد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی راهی اصفهان ‌شد و نزد بزرگانی همچون ملا محمد کاشی، محمدباقر اصطهباناتی و جهانگیرخان قشقایی به تحصیل فقه، اصول و کلام پرداخت.
وی یکی از شاگردان آخوند ملا محمدکاظم خراسانی در نجف بود که این امر علاقه او را برای ادامه تحصیل در نجف بیشتر کرد و توانست در سن 30 سالگی به درجه اجتهاد برسد.
آقا نجفی قوچانی در سال 1338 قمری بعد از فوت پدر به ایران بازگشت و پس از مدت کوتاهی اقامت در مشهد به درخواست مردم قوچان به این شهر عزیمت کرد و تا پایان عمر پربارش به قضاوت و تدریس امور دینی پرداخت.
سیاحت شرق شرحی از زندگی وی، سیاحت غرب روایتی از کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح پس از مرگ، شرح کفایه الاصول آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، شرح دعای صباح، رساله سفری کوتاه به آبادی‌ های اطراف قوچان و رساله 'عذر بدتر از گناه' تلفیقی از نثر عربی و فارسی در باره مشروطیت، برخی از آثار به ‌جا مانده از این عالم فقیه و مجاهد است.
آیت ‌الله سید محمدحسن نجفی قوچانی در شب جمعه 26 ربیع‌الثانی سال 1363 هجری قمری در سن 68 سالگی در قوچان از دنیا رفت و پس از تشییع به‌ یادماندنی در خانه خود به خاک سپرده شد.
مزار این عالم ربانی امروزه زیارتگاه اهل دین، اخلاق و عرفان بوده و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب می‌ کند.
قوچان در 137 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
7501 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرماندار قوچان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند

‌به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصلاحی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست رصد و پایش ۲۴ ساعته دارند، اظهار کرد: طی گشت زنی در منطقه حفاظت‌شده قرچغه خودرویی در مسیر شکارگاه‌ها مورد رصد قرار گرفت که مأموران مجبور به بیتوته ۴۸ ساعته برای دستگیری در این منطقه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تصریح کرد: نیروهای محیط‌بانی این شهرستان طی گشت زنی در این منطقه حفاظت‌شده ۲ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند و به همراه آنان یک عدد سلاح دوربین‌دار، ۹ تیر این اسلحه و یک عدد دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شکارچیان قبل از هرگونه شکار و آسیب به محیط‌زیست با دستور مقام قضائی دستگیر و تحویل شدند.

اصلاحی ادامه داد: بخشی از منطقه حفاظت‌شده قرچغه در خراسان شمالی قرارگرفته که متأسفانه هر دو پرونده اخیر دستگیری شکارچیان از روستایی در خراسان شمالی که در حاشیه این منطقه قرار دارد بوده است.

کد خبر 6092035

دیگر خبرها

  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • سالروز پیروزی بر رژیم کمونیستی
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • ۸ اردیبهشت ، سالروز عروج خلبان تیز پرواز آسمان ایران
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟