Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در جلسه کارگروه بهداشت ستاد بحران خوزستان که شامگاه شب گذشته در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های ارایه شده از اقدامات در زمان وقوع سیل بسیار ارزنده است و همه حاکی از نگاه تخصصی، حرفه‌ای، دقیق، به موقع و جزو شرایط بحران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه از زیر آب رفتن شهرها و اتفاقات ناگوار بر اثر سیلاب مهیب جلوگیری شده است، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، از تلفات انسانی و شیوع بیماری‌های واگیردار و مشکلاتی که گاهی اوقات در این حوادث رخ می‌دهند، جلوگیری شده است. همچنین در بخش‌های زیرساختی، دستگاه‌های دولتی اقداماتی انجام دادند و از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: با اقدامات انجام شده بسیاری از کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان برچیده شده است و مردم در منازل اجاره‌ای یا نزد اقوام اسکان یافته‌اند و به هر روش دیگری از اردوگاه‌ها خارج شده‌اند. امیدواریم این موضوع ساماندهی شود زیرا تجربه کشور در خصوص این کمپ‌ها و اردوگاه‌ها نشان می‌دهد که دشواری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

ابتکار اضافه کرد: قطعا باید برای افرادی که منازل‌شان به طور کامل تخریب شده است، فکر اساسی شود و تا حد امکان برای اسکان این افراد در مکان‌های اجاره‌ای تلاش شود که دولت در این زمینه اعلام کرده اجاره منازل این افراد را پرداخت خواهد کرد و این موضوع از جهات مختلف اجتماعی و بهداشتی بسیار بهتر است.

او با اشاره به اینکه اولین کمک‌های ارسالی به مناطق سیل‌زده، از سرپل ذهاب بود، توضیح داد: در این سیلاب، کمک‌های مردمی و اتفاق بزرگی که در سطح ملی رخ داد، حس نوع‌دوستی که شکل گرفت و پشتیبانی مردم از مسوولین بسیار حایز اهمیت است. کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم از مناطق مختلف بسیار معنی‌دار بود و برخی از افراد از مناطقی که خودشان آسیب دیده بودند، به مردم سیل‌زده کمک کردند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تغییرات اقلیمی اخیر، تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم و تغییر شدید آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود در کل جهان با چنین حوادثی بیشتر مواجه خواهیم شد. البته پیش‌بینی‌ها درصد خطایی دارند بنابراین مدیریت بحران و ارزیابی ریسک بسیار حایز اهمیت است.

ابتکار ادامه داد: برای مواجهه با این حوادث باید آمادگی لازم را ایجاد کنیم. همزمان با سیل که در ایران رخ داد، در آسیای شرقی و قاره آمریکا نیز سیل رخ داد. اکنون نیز در کانادا سیل رخ داده است. بنابراین این مساله پدیده جهانی است و دلیل آن تغییر اقلیم و آثار تغییر اقلیم است که باید برای آن آماده باشیم.

او بیان کرد: باید حداکثر استفاده از بهره‌ها و فایده‌های زیست محیطی سیل و بارندگی را ببریم. سیل و این بارندگی برکات زیادی داشته است. آب‌خیزداری، حفاظت از رودخانه‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه و جلوگیری از تخریب رودخانه‌ها، توجه به تالاب‌ها و احیای تالاب‌ها برخی از اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست است. یکی از کارکردهای شناخته شده تالاب‌ها در دنیا، کاهش خطرات سیل است. دو تالاب بزرگ در خوزستان وجود دارد که از قدیم این کارکرد را داشته‌اند و در این حادثه نیز این کارکرد نشان داده شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه تامین آب شرب مناطقی که به آب شرب سالم دسترسی ندارند، باید با حساسیت پیگیری شود، اضافه کرد: خوشبختانه اکثر مناطق در حال خارج شدن از وضعیت سیل و بحران هستند اما همچنان موضوع بیماری‌های واگیردار، دسترسی به آب شرب سالم و بهداشت مناطق و خطر حشرات وجود دارد که پایش در این شرایط بسیار حساس است. همچنین در مناطقی که ماندآب وجود دارد، خطرات افزایش می‌یابد.

ابتکار افزود: با وجود اینکه در این برهه به زنان و کودکان توجه ویژه‌ای شده است اما همچنان باید به این قشر توجه بیشتری شود. بسیاری از این افراد دچار آسیب روحی، روانی شده‌اند و نگران خسارت‌های خود هستند اما دولت تعهد کرده است که همه خسارت‌های منازل، زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌ها تامین خواهد شد. این مصوبه دولت اجرایی شده است و برخی از پرداخت خسارت‌ها آغاز شده است و در این موضوع شکی نیست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه آسیب روانی سیل بسیار جدی است و در مادران و کودکان این حساسیت بیشتری است، توضیح داد: در معاونت زنان و خانواده با همکاری امور بانوان، طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در خوزستان اجرا شده است. این طرح دارای تسهیل‌گران خوبی است و اعلام کرده‌ایم که این طرح با قدرت بیشتر و تمرکز بر مناطق سیل‌زده در سال جاری در این مناطق اجرا خواهد شد. از تشکل‌های روان‌پزشکی، انجمن‌ها و جامعه‌شناسی می‌خواهیم که در این موضوعات با ما همکاری بیشتری داشته باشند تا این افراد به مرحله بازسازی و بازگشت به زندگی عادی برسند.

او گفت: همچنین همزمان طرح دیگری با عنوان طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در خوزستان آغاز شده است که به مساله آسیب‌های خانواده و تقویت روابط خانواده توجه دارد. اکنون اختلال ارتباطی به عنوان یکی از مشکلات اصلی خانواده ایرانی و کل دنیا مطرح است که بر این موضوع تمرکز کرده‌ایم. مرحله اول این طرح در خوزستان اجرا شده است و در مرحله دوم تسهیل‌گران تقویت خواهند شد. به دلیل آسیب‌هایی که به مناطق سیل‌زده وارد شده، تمرکز این طرح بر مناطق آسیب‌دیده از سیل خواهد بود.

ابتکار تصریح کرد: طرح توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از طرح‌ها است که فعالیت تشکل‌های حوزه بهداشت و درمان و اینکه بتواند در شرایط بحران فعالیت کنند، بسیار حایز اهمیت است. در شرایط بحران به تربیت نیروی تخصصی نیاز داریم و در این شرایط باید اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان بیان کرد: می‌خواهیم که اقدامات انجام شده مستندسازی شود که برای انتقال تجربه و به عنوان تاریخچه‌ای از اتفاقات و اقدامات انجام شده در دسترس باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سیلاب ابتکار خوزستان استانداری خوزستان سیل زدگان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برنا خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مجله تصویری میم، یک دیپلمات آمریکایی گفت: کابینه اسرائیل را تنها می توان یک کابینه روانی توصیف کرد.

وی گفت: من در ابتدا از طرفداران صهیونیست ها بودم و به تدریج درباره عقاید آن ها شک کردم و سپس منتقدشدم.

وی افزود: دیدم که اسرائیلی ها چه کارهایی انجام می دهند. چیزهای زیادی در این کابینه دیدم که قبلا نمی دانستم. مثلا وقتی اسرائیل از کسی می خواهد که آن را به رسمیت بشناسد این به چه معنی است؟ بدین معنی است که هیچ کس دیگری بین رود اردن و دریا حق زندگی ندارد.

فریمن گفت: این عقیده صهیونیست ها است که فلسطین در آغاز عبارت بود: از مردم بدون سرزمین برای سرزمین بدون مردم. این سخن صهیونیست ها بدین معنی است که ملتی در فلسطین وجود ندارد. اسرائیل با همین عقاید تاسیس شده است. الان وحشی گری صهیونیست ها در غزه برای همه آشکار شده است. آن ها اگر بتوانند همه فلسطینی ها را از آنجا اخراج کنند، بسیار خوشبخت خواهند شد، ولی اگر در این موضوع شکست بخورند فلسطینی ها را یا با بمباران یا گرسنگی دادن در حد مرگ خواهند کشت. این یعنی نهایت سنگدلی است و هرگز فکرش را نمی کردم. این کابینه ای است که تنها یک کلمه می توان در باره آن گفت، کابینه روانی. این کابینه ای است که انسانیت را از ساکنان اصلی گرفته است، تا جایی که حتی مردم خودش نیز درباره نسل کشی فلسطینی ها به هیچ وجه اظهار پشیمانی نمی کنند. به این نتیجه رسیدم که صهیونیزم مخالف یهودیت است. بلکه هیچ انسانیتی در آن نیست. شکل فاشیستی از اشکال قوم گرایی است؛ لذا حادثه ۷ اکتبر و ما بعد آن تاثیر عمیقی در نگاه من به این قضیه داشته است.

دیگر خبرها

  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی