Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت‌های فراوان کمی و کیفی، مراکز مشاوره دانشجویی بیشتر جای خود را در بین دانشجویان باز کرده‌است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محسن عبداللهی‌خلج؛ مراکز مشاوره در دانشگاه‌های کشور، یکی از ناشناخته‌­ترین بخش‌های دانشگاهي است که دانشجویان با آن سروکار دارند. به جز روزهای ابتدایی ورود به دانشگاه که دانشجویان نام این بخش را می­شنوند و برخی فرم­های مربوط به آن را نیز تکمیل می­کنند، غیر از آن دانشجویان گذرشان به مرکز مشاوره نمی­افتد و حتی برخی­ها دیگر اثری از آن در دوران دانشجویی­شان نمی‌­بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بخشی از دوری از مراکز مشاوره به علت تابو شدن این مراکز است که در بین دانشجویان، آن را نشانه دیوانه شدن یا نداشتن روان سالم قلمداد می‌کنند و از همین رو مراکز مشاوره جزو خلوت‌ترین اداره‌ها محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت‌های فراوان کمی و کیفی، مراکز مشاوره دانشجویی بیشتر جای خود را در بین دانشجویان باز کرده‌است.

دانشجویان از مرکز مشاوره استقبال می‌کنند/ نارضایتی از مشاوران مراکز

بر اساس «آیین‌نامه تشکیل مرکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌ها»، اهداف و وظايف این مراکز، پیشگیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی و راهنمایی دانشجو در جهت شناخت صحیح توانایی‌ها و مشکلات خود، تصمیم‌گیری آگاهانه، عاقلانه و حُسن انتخاب، و حل مشکلات رفتاری، عاطفی، شناختی، تحصیلی، خانوادگی با برگزاری جلسات با دانشجویان و پاسخگویی به پرسش‌های آنان، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، ارائه نظرات کارشناسی و خدمات مرتبط برای حل مشکلات و جلب مشارکت دانشجویان است. البته این مراکز علاوه بر پیشگیری، بایستی به حل و درمان مشکلات نیز ورود کنند.

دانشجویان مخاطب اصلی این مراکز هستند. بنابراین برای دریافتن این موضوع که مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها تا چه اندازه با دانشجویان ارتباط دارند و رسالت‌های خود را به درستی عملي می‌کنند، به سراغ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف رفتیم و از آن‌ها سوال کردیم.

اکثریت دانشجویان به پرسش «از مرکز مشاوره دانشگاه خود خبر دارید؟» جواب مثبت دادند و از وجود مراکز مشاوره در دانشگاه‌شان مطلع بودند اما در این بین کسانی هم بودند که جوابشان منفی باشد. فاطمه، دانشجوی دانشگاه پیام نور واحد شهرری می‌گوید: «تا به حال مرکز مشاوره دانشگاهم را ندیدم»، امیرحسین از دانشگاه شاهد از وجود مرکز مشاوره دانشگاهش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند حسن، دانشجوی دیگری است که در جواب پرسش ما، طنازانه می‌گوید: «خودکاری که روی آن، نام مرکز مشاوره حک شده را هنوز دارم.»

دانشجوی ترم اول دانشگاه الزهرا بدون اطلاع از وظایف مرکز مشاوره و صرفاً با وجود فرم‌هایی که هنگام ورود به دانشگاه به دانشجویان داده‌اند، به مرکز مشاوره مراجعه کرده است و می‌گوید: «توسط روانپزشک و با تجویز دارو رو به بهبودی رفتم ولی با روانشناس مرکز به نتیجه خوبی نرسیدم. در کل از مرکز مشاوره راضی هستم و همچنین به علت ارزانی خدمات برای منِ دانشجو مناسب است.» دو دانشجوی دیگر از دانشگاه الزهرا با معرفی دوستان خود به مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند. هرچند جلسات مشاوره‌شان ادامه داشت، رضایت نسبی به مرکز مشاوره داشتند. یکی از آنها می گوید: «علیرغم حضور در چهار جلسه مشاوره، 30درصد رضایت از بهبود دارم و مشکل اصلی، مساله نوبت دهی در دوره‌های طولانی در مرکز مشاوره دانشگاه است.»

با 4 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی که ترم‌های آخر تحصیلشان را مي‌گذراندند، صحبت کردیم كه نظرات متفاوتي داشتند. همگی آن‌ها با اطلاع قبلی به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. آنها اطلاع‌رسانی و تبلیغات مرکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه را عامل این مساله می‌دانند و ادامه مي‌دهند: «مشاورین مرکز از لحاظ مشاوره‌دهی، کیفیت لازم را ندارند و آن‌چنان مشکلات ما را برطرف نمی‌کنند.. دلیل این ضعف نيز عدم تناسب بین تعداد مشاورین و تعداد دانشجویان است. تعداد پایین مشاوران در برابر تعداد بالای دانشجویان در طرح جامع دانشگاه، باعث اُفت کیفیت در ارائه خدمات مرکز مشاوره دانشجویی شده است.»

آنچه از گفته‌های دانشجویان برمی‌آید این است که این نهاد در دانشگاه به توانمندی کامل برای رفع تمام مسائل نرسیده است و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد اما دانشجویان به این مراکز اعتماد دارند و از آن استفاده می‌کنند. اما باید دید که چقدر این مراکز در آینده با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فردگرا شدن نسل جوان، در راستای بهبود خدمات، پیشرفتی مطابق با تکنولوژی روز خواهد داشت.

با وجود ارتقای کیفی، کمبود مراکز مشاوره وجود دارد

«منصوره سادات صادقی» رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در مهرماه سال 1397 در گفتگويي با خبرگزاری ايرنا، تعداد مراكز و شعب مشاوره فعال در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي را 900 مركز ذكر مي‌كند. اين درحالي است كه بر اساس آخرين آمار رسمي وزارت علوم نزديك به 2500 دانشگاه و موسسه آموزش عالي داريم. با يك حساب سرانگشتي مي‌توان كمبود شديد مراكز مشاوره دانشجويي را احساس كرد. در برخی از دانشگاه‌ها مثل پيام نور با تعداد کم مراکز فعال و حتی نبود مراکز فعال روبه‌رو هستیم. به گفته «مجید صفارنیا» مدیرکل امور دانشجویان دانشگاه پیام نور، 140 مرکز مشاوره فعال در اين دانشگاه وجود دارد. اين در حالی‌ است كه دانشگاه پیام نور نزدیک به 450 واحد در کل کشور دارد که خبر از کمبود مراکز مشاوره می‌دهد.

صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نيز در سی امین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور در اسفندماه 1397 در دانشگاه شريف به وسعت و حجم کار زیاد در مراکز مشاوره و تعداد زیاد مراجعین، تنوع آسیب ها و تغییر شکل آنها به مرور زمان، امکانات کم مالی و کمبود نیرو در مراکز مشاوره اشاره كردند و از برنامه‌هاي سال جاري از جمله توانمندتر کردن مراکز مشاوره، تجهیز خوابگاه ها به اتاق مشاوره، نظارت بیشتر بر همیاران، انجام ارزیابی ها توسط دفتر مشاوره و سلامت سخن گفتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرکز مشاوره مراکز مشاوره دانشجویی مرکز مشاوره دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، روح‌الله رازینی شامگاه -جمعه هفتم اردیبهشت- در سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری به استان قزوین در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اظهار کرد: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه بعضی از مجموعه‌های نظارتی انطباق با ضوابط و قوانین را صرفاً ً رصد می‌کنند و از عدم فساد در سیستم صیانت می‌کنند، تصریح کرد: اما عدم فساد در سیستم به معنای خوب بودن یک سیستم یا نظام علمی و آموزشی نیست. یعنی نبودن نقص لزوماً ً به معنی فضیلت و خوب بودن نیست و حتمأ باید نکات مثبتی هم وجود داشته باشد.

رازینی بنابراین وجه تمایز کار این مرکز توجه به کیفیت است، ادامه داد: از این منظر یکی از دستورکارهای خودمان را پررنگ کردن کیفیت در حوزه آموزش عالی قرار دادیم. عبارت سفر کیفیت را از عبارت سفر تعالی در ادبیات مدیریت و سازمانی به الهام گرفتیم و این عنوان را بر سفرهای استانی مجموعه خود گذاشتیم.

وی یادآور شد: بر این اساس این سفرهای کیفیت آغازگر هفته‌هایی در استان‌ها برای تمرکز روی موضوع کیفیت و کارآیی آموزش دانشگاهی است تا ما هم شناخت پیدا کنیم و مدیران استانی با رویکردهای نظارتی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنا شوند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زحمت ارزیابی و نظارت را به هیئت‌های استانی واگذاری کردیم، گفت: استان قزوین یکی از استان‌های موفق در حوزه ارزیابی و نظارت آموزش عالی است و این نظارت و ارزیابی توسط خود استان به خوبی انجام می‌شود.

کد خبر 748184

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان