Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دفتر اول تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان «ویرایش؛ گفت و گو با ویراستاران» تهیه و تنظیم محمد هاشم اکبریانی از سوی موسسه خانه کتاب همزمان با سی و دومین نمایشگاه بین اللمللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، کتاب «ویرایش؛ گفت و گو با ویراستاران» شامل گفت وگو با احمد سمیعی گیلانی، اسماعیل سعادت، ایران گرگین، بهاء الدین خرمشاهی و عبدالحسین آذرنگ است که از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیکنام حسینی پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب در پیشگفتار این کتاب نوشته است: «در این سه دهه که تمام فعالیت های حرفه ای خود را مصروف کتاب کردم شاهد این نکته بودم که وقتی سخن از نشر کتاب به میان می آید، مراد بیشتر ناشر و حداکثر کتابفروش بوده است. این درحالی است که فرآیند تولید کتاب شامل حلقه ها و عناصری است که هر یک در جای خود اهمیت دارند.
مولف که حروف را اول در ذهن خود می پروراند و سپس بر صفحه رایانه یا کاغذ می نشاند، ویراستار، حروفچین، صفحه آرا، لیتوگراف، چاپخانه دار، صحاف، بررس، قانون گذار، عرصه نشر، کتابفروش، کتابدار، ناشر و... همگی در کار انتشار کتاب نقش دارند و نمی توان هیچ یک از آنها را نادیده گرفت.
اصل در تاریخ شفاهی نشر معاصر بر آن است که همه عناصر موثر در عرضه کتاب مورد نظر قرار گیرند و تاریخ حیات آنها در دوران معاصر از خلال گفت و گو با سرآمدان هر رشته به تصویر کشیده شود. بی شک تاریخ نشر کتاب در ایران برخاسته از تاریخ زندگی حرفه ای ویراستار، حروفچین، کتابدار و...است و اگر آیندگان بخواهند درباره نشر امروز سخنی بگویند و پژوهشی انجام دهند، این کتاب منبع بسیار مهمی خواهد بود».
محمد هاشم اکبریانی نیز در مقدمه این کتاب آورده است: «آن چه در این کتاب، مد نظر قرار گرفته ویراستاری به معنای امروزی آن است که شامل بخش هایی چون «ویراستاری محتوایی» و «ویراستاری فنی» می شود. در عین حال گریزی هم به ویراستاری به معنای تصحیح، شده است که نباید از آن غفلت می شد.
تلاش ما آن بوده که روند شکل گیری و تداوم ویراستاری را در میان سه نسل به بحث بگذاریم. محورهای این مباحث هم، متعدد و گسترده است. هدف آن است که تصویری کامل از چگونگی ظهور ویراستاری، موضوعاتی که در حول و حوش آن وجود داشته، منابع ویراستاران، تغییر و تحولاتی که ویراستاری به خود دیده و... ارائه می شود تا اسناد و منابع دست اول و بی واسطه در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد و آیندگان به هنگام بررسی جایگاه ویراستاری در زمانی که هم اکنون در آن قرار داریم با کمبود منابع مواجه نباشند».
مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران، گفت وگو با استادان و پیشکسوتان عرصه های مختلف، از حیات عناصر و حلقه های گوناگون چرخه نشر همچون تالیف، ویراستاری، حروفچینی، چاپ، انتشارات، توزیع و قانون گذاری در تاریخ معاصر است.
کتاب «ویرایش» اولین دفتر از مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است و جلدهای بعدی به حوزه های دیگر چرخه نشر اختصاص خواهد داشت.
دفتر اول تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان «ویرایش؛ گفت و گو با ویراستاران» تهیه و تنظیم محمد هاشم اکبریانی با شمارگان 500 نسخه و بهای 45 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.
فراهنگ**1355**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نمايشگاه كتاب تاريخ نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه اسلامی سلطان احمد شاه در کوالالامپور، پایتخت مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است.

این کنفرانس از امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور رؤسای دانشگاه‌ها از ۲۷ کشور اسلامی آغاز و تا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

تاکید بر واقعیت آموزش و استراتژی‌های دیجیتال در آینده، تجارب علمی و آموزشی در دانشگاه‌های پیشرفته جهان معاصر، نقش آموزش دانشگاهی در حفظ محیط زیست و بیداری در جوامع عربی و اسلامی از موضوعاتی است که در این کنفرانس مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

ارتقای کیفیت آموزش در جهان اسلام به سطح آموزش جهانی، فعال کردن نقش‌آفرینی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در مسیر پیشرفت جامعه، تقویت آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه جوامع، ایجاد فضای رقابتی میان مراکز آموزشی در جهان اسلام، بردن ایده‌های کلی به سمت خلق نظام آموزشی جدید و پیشرفته به منظور آینده‌ای بهتر برای کشورهای درحال توسعه از اهداف این کنفرانس بین‌المللی است.

کد خبر 6097185 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • کارنامه‌ی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های علمی تاریخ‌نگاری معاصر بررسی می‌شود
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • دستگیری ۶۸ معترض در موسسه هنر شیکاگو