Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دومین روز از لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان کمیته‌های کاری، اعضای هیئت اداری، معاونان این جرگه پس از حاشیه‌هایی توسط شرکت کنندگان تعیین شدند تا رایزنی‌ها درباره تعیین خطوط قرمز مذاکرات صلح را آغاز کنند. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بیش از 3 هزار و 200 نفر از سراسر افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برای سه روز گردهم آمده‌اند تا خط و مشی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان را تعیین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود در نخستین روز از لویه جرگه مشورتی صلح، کمیته‌های کاری، اعضای هیئت اداری، معاونان و منشی این جرگه از سوی شرکت کنندگان تعیین شوند.

اما به دلیل اختلافات در نحوه گزینش اعضای هیئت اداری لویه جرگه مشورتی صلح این کار انجام نشد در نتیجه اعضای این جرگه در دومین روز، هیئت اداری را از طریق انتخابات تعیین کردند.

در این نشست 19 نفر برای معاونت و 30 نفر برای عضویت در دبیرخانه نامزد شدند که در نتیجه «محمد افضل حدید»، «کمال صافی»، «حبیبه سرابی» و «ناجیه منیره آخوندزاده» به عنوان معاون انتخاب شدند.

«رفیع‌الله حیدری»، «عاطفه طیب»، «عرفان‌الله عرفان»، «گلالی اکبری» و «محمد موسی رحیمی» نیز به عنوان اعضای دبیرخانه لویه جرگه مشورتی صلح این کشور تعیین شدند.

برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان به رهبری «سیاف»

«عبدالرب رسول سیاف» رئیس لویه جرگه مشورتی صلح افغاستان پیش از این «عبدالروف ابراهیمی»، «عبدالرئوف انعامی»، «فضل هادی مسلمیار» و «حبیبه سرابی» را به عنوان معاون خود معرفی کرد که با مخالفت شرکت کنندگان در لویه جرگه مشورتی صلح روبرو شد.

همچنین اعضای لویه جرگه مشورتی صلح به 51 کمیته کاری تقسیم شدند، اعضای این کمیته‌ها روسا و دبیران خود را انتخاب کردند و زنان نیز توانستند ریاست 13 کمیته کاری را از آن خود کنند.

انتقادهایی نیز درباره گزینش رئیس لویه جرگه مشورتی صلح از سوی رئیس جمهور وجود دارد اما به دلیل جایگاه علمی و جهادی وی شرکت کنندگان از اعتراض خودداری کردند.

پیش از این گفته می‌شد که لویه جرگه مشورتی صلح از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان مهندسی شده و نتایج آن نیز از پیش مشخص شده است.

«عبدالرشید ایوبی» سخنگوی لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با اشاره بان موضوع گفت: شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی صلح پیشنهاد تحمیلی هیئت اداری جرگه را نپذیرفتند که این نشان دهنده عدم سانسور در لویه جرگه است.

گزارش تسنیم|لویه جرگه در روز نخست/ از کنایه اشرف غنی به تحریم‌کنندگان تا خط و نشان برای طالبان

قرار است فهرستی از سوالات از سوی دولت افغانستان در بین کمیته‌های کاری تقسیم شوند تا اعضای لویه جرگه مشورتی بتواند درباره آن بحث و رایزنی کنند.

همچنین گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است یکی از گزینه‌های مورد بحث در لویه جرگه مشورتی صلح موضوع خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان باشد.اما این موضوع در فهرست پرسش‌هایی که دولت افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح مطرح خواهد شد جا نگرفته است.

سوالات مطرح شده در لویه جرگه مشورتی صلح

ترکیب هیئت مذاکره کننده صلح افغانستان و اوصاف شخصیت‌های این هیئت چگونه باشند؟دولت افغانستان در مذاکره با طالبان درباره چه ارزش‌ها و دستاوردها پافشاری و ایستادگی کند، اخمیت این دستاوردها در چه است؟برای پایان جنگ و برقراری صلح و ثبات، چطور می‌توان طالبان را به مذاکره با دولت حاضر کرد، چه کارهای باید صورت گیرد که تا حالا انجام نشده است؟سیاست دولت افغانستان در قبال همسایه‌ها بویژه کشوری که از طالبان حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند چگونه باشد؟ چه توقعی از کشورهای ذیدخل در قضیه افغانستان چیست؟

قرار است که کمیته‌های کاری لویه جرگه مشورتی صلح دور درباره سوالات پرسیده شده بحث کنند و تا پایان روز چهارشنبه نیز نظریات خود را به هیئت اداری لویه جرگه مشورتی صلح این کشور ارائه دهند.

هیئت اداری پس از بررسی نظریات کمیته‌های کاری و جمع بندی، نتیجه را به عنوان پیشنهاد لویه جرگه مشورتی صلح به ارگ ریاست جمهوری افغانستان ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام

یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست‌ونهم اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و بنا به روال سال‌های قبل قرار بر این است که به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب یارانه اعتباری خرید کتاب تلق بگیرد؛ طبق اعلام مسئولان این یارانه از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) تخصیص داده می‌شود و محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه در این باره اظهار کرد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست‌های ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از نشر کشور، اقدام به توزیع یارانه اعتباری خرید سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور می‌کند.

وی با اشاره به سقف یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی افزود: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۴۲۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۸۰۰ هزار تومان است که از این مقدار معادل ۴۰۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۴۰۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

مدیر کمیته اداری و مالی ادامه داد: یارانه اعتباری خرید کتاب (بُن کتاب) صرفاً در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل استفاده است و به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. برای دریافت این یارانه در هنگام درخواست نیازی به واریز وجه نیست و یارانه اختصاصی در زمان خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد.

خلج در پایان گفت: اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور درصورتی که اطلاعاتشان از سوی مراکز ذیربط (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و …) به ستاد نمایشگاه ارسال شده باشد، می‌توانند سه روز قبل از آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (از ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به نشانی اینترنتی مراجعه کنند و پس از ثبت‌نام / ورود به سامانه نمایشگاه مجازی کتاب در قسمت پروفایل، درخواست خود را برای دریافت یارانه اعتباری ثبت کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 749869

دیگر خبرها

  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • حرکت دومین محموله ریلی افغانستان از مسیر ایران به ترکیه
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام
  • تغییرات در رأس باشگاه استقلال؛ سمیعی جانشین خطیر شد
  • دلیل برکناری خطیر مشخص شد
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر