Web Analytics Made Easy - Statcounter

کسانی وارد این میدان شده‌اند که هیچ‌گونه صلاحیت حرفه‌ای برای این حضور عمومی ندارند. بدون آنکه کوچک‌ترین آشنایی با خبر و جعل خبر داشته باشند، مطالب را فوروارد می‌کنند و زیر آنها نیز یک نظر می‌نویسند فقط به این امید که خودی نشان دهند و به اصطلاح فالوئرهای آنان زیاد شود و لایک بخورد و... باطن این وضعیت برخلاف ظاهرش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسندگان و سلبریتی‌ها نیستند که فالوئر دارند، بلکه برعکس این افراد ناخواسته فالوئر مخاطبان‌شان هستند. مخاطبانی که لایک می‌فروشند و خبر می‌خرند. تولیدکننده خبر نیز موظف است خبری باب میل و سلیقه مخاطب تولید و عرضه کند. در واقع آنان نیستند که به مخاطب خط می‌دهند، بلکه این بازار مخاطبان است که به آنان خط می‌دهد چگونه بنویسند. در این فضای غبارآلود رسانه‌ای میدان برای جولان دادن این افراد بیشتر شده است و بدون توجه به تبعات کارشان هرگونه اخبار و فیلم‌های فیک و جعلی را به راحتی بازنشر می‌کنند. در فضای مجازی باید به یک اصل پایبند بود. هر خبری جعلی است یا حداقل مخدوش و تحریف شده است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

توصیه می‌شود سلبریتی‌ها دنبال همان تخصص خودشان بروند. در شبکه‌های مجازی از آخرین برنامه‌ها، غذاها و مدل لباس‌ها و... بنویسند و در حوزه‌های دیگر به ویژه سیاست و اجتماع و اطلاع‌رسانی بدون مشورت با مشاوران معتمد خود کاری نکنند. بپذیرند که هر کاری تخصصی است. سیاست سهل و ممتنع است. کافی است که یک بار مرتکب خلاف شوند و عوارض زیادی به وجود آورند. هرچند برخی از اینان بارها از این سوراخ گزیده می‌شوند ولی دریغ از یک توجه.

از سوی دیگر رسانه‌های جدید در خدمت برخی گروه‌ها با اندیشه‌های خطرناک و منافع نامشروع و خشونت‌آمیز در آمده است. این مساله را در یادداشت «برندگان و بازندگان لیبی» منتشر شده در همین روزنامه (هفته پیش) شرح داده‌ام که چگونه افراد خشونت‌طلب خود را پشت نقاب دموکراسی‌خواهی پنهان کرده‌اند و این ایده را تبلیغ می‌کنند که باید قاطع و رادیکال بود و در نتیجه همین سیاست است که برخی کشورهای منطقه را به روز سیاه نشاندند. نمونه آن لیبی، مصر، یمن، سوریه و... است. در این مورد بیشتر خواهم نوشت و هفته آینده نیز توضیح خواهم داد که چگونه عبور از اصول سیاست مسالمت‌آمیز و اصلاح‌طلبانه، جوامع را وارد چرخه خشونت می‌کند.

ولی مهم‌ترین وجه این ماجرا حمایت غربی‌ها به ویژه ایالات متحده از این فرآیند خطرناک است. این نکته را در یادداشت «کلاهی و آسانژ» در روزنامه ایران (دوهفته پیش) توضیح داده‌ام که غربی‌ها در چنین مسائلی جدی هستند و حقوق بشر نیز بازیچه‌ای بیش نزد آنان نیست. آنان که به نام دموکراسی و حقوق بشر، بدترین نسخه‌ها را برای ملت‌ها می‌پیچند، در این اتفاقات مسوولیت اخلاقی و سیاسی زیادی دارند. متاسفانه فضای عمومی کشور برای گفت‌وگو و تفاهم تحت تاثیر هر دو عامل گفته شده در این یادداشت و نیز عامل پیش‌گفته در یادداشت «ریشه‌های اوباشگری»، بیش از پیش تخریب شده است. بازسازی این فضا باید اولویت جدی همه علاقه‌مندان به سرنوشت کشور باشد.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سلبریتی شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاستگذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اسماعیلی در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است. این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه ای برگزار نشود.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه‌ پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: طی یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیازها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف ها اذعان می کنم اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ، جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد هزار تن خواهیم رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • ثبت ۳ هزار و ۵۰۰ قهرمان پیشنهادی از سوی مخاطبان در کردستان
  • نقش بازاریابی محتوا در ساخت یک حضور آنلاین پرقدرت
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • ببینید | عاقبت سلبریتی هایی که به ایران پشت پا زدند چه شد؟
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • اخراج خطیر به نفع استقلال شد یا نه؟