Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر به دنبال بازگشت دانشگاه به مسئولیت اجتماعی خود هستیم باید نقش ها و مناسبات دانشگاه را احیا و بازنگری کنیم.دانشگاه امروز دارای سیمایی دوگانه است که در طرفی می توان امید، بذر اخلاق و علاقه را دید و در مقابل به شکلی ناامیدانه اکثریتی غیرعلاقه مند قرار دارند.

گروه اندیشه: 

 «سومین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت» دهم اردیبهشت ماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از جمله سخنرانان این همایش بود.

به زعم او، برجسته ترین صورت این نگاه انتقادی تبدیل شدن دانشگاه به آموزشگاه و طرح این پرسش است که منظور کدام و چه نوع دانشگاهی است؟ اگر منظور، دانشگاهی پویا در ارتباط با جامعه باشد دارای یک گونه اخلاق است و اگر تنها معطوف بر آموزشگاه باشد، نوع دیگری از اخلاق را دارا است.

وی در این همایش که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: زمانی که از مسئولیت اخلاقی سخن می گویم منظور مسئولیتی است که به کنش یا رفتار اخلاقی منجر شود؛ در تعریف مسئولیت اخلاقی در ایران، دو واژه مسئولیت اخلاقی یا کنش اخلاقی را به کرات شنیده ایم اما اینکه این مفهوم تا چه میزان در پی کشف حقیقت یا کاهش رنج و مسائل مردم جامعه بوده اند، مورد نظر است.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه با تاکید بر ضرورت خروج دانشگاه فروبستگی ساحت های درونی و ورود به حوزه عمومی گفت: ضرورت دارد به دانشگاه به مثابه حوزه عمومی نگاه کرد که ویژگی مهم آن سامان دادن گفت وگو است. در این شرایط دانشگاه به بیرون و جامعه بی تفاوت نیست و رابطه خود را با اخلاق شهروندی نیز برقرار می سازد.
به گفته وی، زمانی که محیط دانشگاه به محیطی آزاد و در پیوند با مسائل بیرونی تبدیل شده و التزام اجتماعی را جزو مسائل خود به شمار آورد، موظف به این می شود که فضای خاص دانشگاهی را از نظر مسئولیت به بیرون شبیه سازد.
خانیکی معتقد است: اگر دانشگاه به عنوان مرکز جست وجوی حقیقت ایفای نقش کرده و از طرفی خود را در برابر مسائل اجتماعی مسئول بداند، به دوگانه مسئولیت اخلاقی و کنش اخلاقی دست یافته است. در چنین شرایطی است که اخلاق آکادمیک و اخلاق شهروندی هر دو در دانشگاه و حوزه عمومی شکل می گیرند.
این استاد ارتباطات با اشاره به برخی مبنای نظری موجود در این زمینه، عنوان کرد: برخی مباحث نظری، دانشگاه را به سه دستگاه آموزشی، پرورشی و تحقیقاتی تجزیه می کنند و این تجزیه در دانشگاه های ما به مقدار زیادی رخ داده است. باید عنوان کرد که رابطه زنده ای میان این سه بخش نیست و کلِ زنده را کمتر مشاهده می کنیم.

** ضرورت خروج دانشگاه از استقلال و ورود به حوزه عمومی
وی با بیان اینکه تاکید بر استقلال دانشگاه ما را از توجه به مسائل اجتماعی دور سازد، تصریح کرد: اگر به دنبال بازگشت دانشگاه به مسئولیت اجتماعی خود هستیم باید نقش ها و مناسبات دانشگاه را احیا و بازنگری کنیم.
خانیکی معتقد است: ایجاد اخلاق بدون ایجاد قدرت گزینش ممکن نیست. از این رو می توان نتیجه گرفت با عبور از ماموریت های کلاسیک دانشگاه، باید به دانشگاهی اندیشید که قادر به خروج از انزوای تاریخی خود بوده، با جامعه مدنی پیوند برقرار ساخته و سازوکارها و امکان گفت وگو را در خود پیش ببرد.

** گفتمان و نهادسازی؛ راهی برای ایجاد اخلاق دانشگاهی
استاد برجسته علوم ارتباطات در ادامه به حاکمیت نوعی شرایط متضاد بر دانشگاه ها اشاره و عنوان کرد: در شرایط کنونی شاهد نوعی وضع پارادوکسیکال بر دانشگاه هستیم؛ در بخشی از تصویر امروز دانشگاه ها نقض اخلاق علمی قرار گرفته و در طرف دیگر نیز با سیمایی از دانشگاه روبه رو هستیم که اخلاق را رعایت می کند.
«دانشگاه امروز دارای سیمایی دوگانه است که در طرفی می توان امید، بذر اخلاق و علاقه را دید و در مقابل به شکلی ناامیدانه اکثریتی غیرعلاقه مند قرار دارند.»
خانیکی می گوید: در جامعه نهاد یا سازمانی برای اقلیت دانشگاهی علاقه مند وجود ندارد و این علاقه آن ها به طور معمول به علایق شخصی به تحصیل و علم آموزی تعبیر می شود.
وی معتقد است: نهادی برای سوق دادن اجتماع علمی یا دانشجویی به سوی اخلاق وجود ندارد چرا که نهادها افراد را وادار به رعایت اخلاقیات می کنند.
عضو هیات علمی نمونه کشوری در پایان بر ضرورت شکل گیری گفتمان انتقادی تاکید کرد و گفت: گفتمان قابلیت ساختن نهاد را داشته بنا براین باید به گفتمان های انتقادی و گفت وگو اندیشید تا نهاد در دانشگاه ساخته شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۶۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین

فرمانده انتظامی استان قزوین از آغاز اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین خبر داده و گفت: این طرح در ۸ نقطه دیگر از استان اجرا می‌شود.

سردار علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: برابر تدابیر و برنامه‌های ابلاغی، طرح همیاران آرامش اجتماعی در ۳۳۰ نقطه از کشور عزیزمان اجرایی خواهد شد که از این تعداد ۹ نقطه از استان قزوین به منظور اجرای طرح انتخاب شده است.

وی افزود: آغاز این طرح از صبح امروز در محله هادی آباد اجرایی شده و به یاری خداوند متعال در هفته‌های آتی نیز در استان ادامه خواهد داشت.

فرمانده انتظامی استان قزوین با اشاره به اینکه در این طرح خدمات درمانی، آموزشی، ورزشی، تحصیلی و حوزه‌های مختلف از خدمات انتظامی در اختیار شهروندان عزیز محله هادی‌آباد قرار خواهد داشت، تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، علوم پزشکی، آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان، شهرداری، بسیج جامعه پزشکان، سپاه و دستگاه قضائی استان و معتمدین محل از ارائه دهندگان خدمات در این طرح هستند.

ابراهیمی ادامه داد: طرح به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نقاط کم برخوردار و محروم شهر تدوین شده و به همین منظور مسئولان ارشد هریک از دستگاه‌ها در این محلات حاضر بوده و به‌صورت حضور به گفت‌وگو و حل مشکلات شهروندان خواهند پرداخت.

وی در پایان با اشاره به ارائه خدمات ویژه درمانی که با حضور مجرب‌ترین پزشکان و دندان‌پزشکان در خدمت عموم مراجعان قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه استقبال شهروندان بسیار مطلوب بوده و این این طرح تا ساعت ۱۹۰۰ در محله هادی‌آباد ادامه خواهد داشت.‌

کد خبر 749862

دیگر خبرها

  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد