Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@02:18:34 GMT

اگر حال معلم خوب نباشد، حال جامعه خوب نخواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۶۲۴۳

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم آیین «سپاس‌معلم» که در مدرسه دخترانه کوثر برگزار شد، ضمن اشاره به زحمات معلمان پرتلاش و پرافتخار نظام کشور که در همه جای میهن اسلام برای اعتلای آن تلاش می‌کنند، گفت: یاد 40 هزار معلم و دانش‌آموز شهید دفاع مقدس نظیر شهید رجایی، شهید باهنر و علامه شهید مرتضی مطهری که امروز به افتخار حضور پربرکت وی در این راه، روز معلم نامگذاری شده را گرامی می‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر روز شهادت شهید مطهری را روز معلم نامیدند به واسطه این بود که شهید مطهری یک الگوی کامل همه صفات معلمی بود. معلمی که تمام طول عمرش را مشغول تعلیم و تربیت بود و در این راه نیز به شهادت رسید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید مطهری اندیشمند اندیشه‌آموز و آزاد اندیشی بود که از هیچ کوششی دریغ نکرد، بیان کرد: این شخص یک معلم مسأله‌گرا در مسائل جامعه در آن زمان بود که دردها را پیدا می‌کرد و برای آن راه حل ارائه می‌داد. معلمی که وقتی اولین مسأله جامعه را حجاب دید، کتاب حجاب را برای جامعه نوشت.

کاظمی ادامه داد: شهید مطهری زمانی که شبهات دینی را در جامعه مشاهده کرد برای نوجوانان و جوانان کتاب جهان‌بینی را نوشت و زمانی که انحرافات فکری، بسط و نشر تفکر مادی و مادی‌گرایی را دید کتاب ماتریالیسم و رئالیسم را نوشت،‌ همچنین وقتی تحریف‌های دینی را در مناسک عاشورا دید کتاب حماسه حسینی را نوشت. شهید مطهری یک عارف، فیلسوف و یک سیاستمدار غیرتمند بود.

وی بیان کرد: سخنرانی‌های شهید مطهری پیش از انقلاب تن آمریکا را به لرزه انداخته بود و این مسأله شهید مطهری را جاودانه کرد؛ ما مفتخریم به این شخص اقتدا می‌کنیم و امروز را روز معلمی و نظام تعلیم و تربیت می‌دانیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ما باید قدردان جامعه معلمین کشور باشیم و جامعه نیز باید به همین صورت باشد؛ معلمی که با همه سختی‌ها، نابسامانی‌ها، کمبودها، فشارها و نامهربانی‌ها چراغ تعلیم و تربیت را پرفروغ نگه داشته و پرچم کشور را برافراشته کرده است. معلمی که با طی کردن مسیرهای سخت قصد پیشرفت جامعه را دارد.

کاظمی افزود: اجازه می‌خواهم برای اینکه حق مطلب را ادا کنم دو فراز از سخنان امام خمینی (ره) به مقام معظم رهبری را در تکریم و شأن جایگاه معلم بیان کنم. امام (ره) می‌فرمود هر قدر شغل عظیم باشد، مسؤولیت به همان مقدار بزرگ است. معلم امانتداری است که انسان امانت اوست و همه سعادت‌ها و شقاوت‌ها انگیزه‌اش از مدرسه و کلیدش در دست معلم است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد شان و جایگاه معلم گفت: همه ما زیر بار منت معلمین هستیم؛ هم برای خودمان و فرزندانمان و هم کسانی که به آن نیاز دارند، همه و همه زیر بار خدمات معلمین قرار گرفتند. باید حرفه معلمی در کشور جاودانه شود و همه از سلام کردن و احترام به معلم افتخار می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شأن و جایگاه معلم هر چه بالا رفت نگاه جامعه بالاتر رفته و اگر کشوری بخواهد به سرافرازی، غنا و علم برسد و ملت شجاع، عاقل، متفکر و خردمند تحویل جامعه دهد باید زیرساخت‌ها را برای معلمی به خوبی ایجاد کند که این مورد نشان از شأن معلم دارد.

کاظمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: مدرسه آینه تمام نمای جامعه ما است و قلب تپنده این جامعه کوچک اما بزرگ و اثربخش و اگر حال معلم خوب نباشد حال جامعه ما خوب نخواهد بود لذا اگر قلب این جامعه کوچک و بزرگ خوب کار نکند فردا دچار آسیب‌های متعددی خواهیم شد.

وی ادامه داد: قد و اندازه هیچ جامعه‌ای از قد و اندازه معلمی بالاتر نخواهد رفت و اگر می‌خواهیم جامعه مسیر رشد را طی کند باید به مدرسه، نظام، تعلیم و تربیت و معلم توجه کنیم روز معلم روزی است که همه نگاه‌ها را معطوف به این شأن کنیم. همه کشورهایی که امروز در اوج قله‌های فرهنگی و علمی ایستاده ومسیر توسعه پایدار را طی کرده است، توجه ویژه‌ای به مقام معلمی داشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌معلم به جامعه، نسل جوان و نوجوان امید و انگیزه می‌دهد، در او عشق ایجاد می‌کند، او را می‌پروراند و مهارت‌های لازم را برای زندگی سعادتمند به وی یاد می‌دهد. معلم به جامعه هویت می‌بخشد و امروز بزرگترین خدمت را به جامعه،‌معلم می‌کند. معلمی که مولد بالاترین سرمایه انسانی کشور است.

کاظمی اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته سهم سرمایه انسانی‌شان در آموزش و پرورش بیش از 70درصد است ولی در کشورهایی مانند کشور ما به نظر می‌رسد این عدد معکوس است که نشان می‌دهد تمرکزهای ما فیزیکی و مادی است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد اتفاقی در کشور ما رخ دهد باید نگاه‌ها عوض شود که این بزرگترین خدمت به جامعه است. یکی از مهمترین مشکلات، مشکلات کنونی شکاف بین نظر و عمل است که امیدواریم روزی برسد تا این شکاف از بین برود و معلمی شان و جایگاه واقعی خود را پیدا کند؛ همچنین آموزش و پرورش اصلی‌ترین و اولویت‌دار ترین دغدغه مردم و دستگاه باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: امروزی روزی است که مسیرهای توسعه پایدار را با دقت طی خواهیم کرد و بنده از همه معلمین این آموزشگاه و سایر معلمین سراسر کشور تشکر می‌کنم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش مدرسه معلم مرتضی مطهری آموزش و پرورش جامعه قلب رشد توسعه پایدار نسل جوان عشق وزارت آموزش و پرورش شهید مطهری علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۶۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان جایگاه مهمی در آگاهی جامعه دارند

ایسنا/کردستان مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، هدف اصلی برنامه‌های آموزش و پرورش را نهادینه شدن تکریم معلمان بین مردم و به ویژه دانش‌آموزان ذکر کرد و گفت: معلمان جایگاه مهمی در آگاهی جامعه دارند و همواره باید مورد تکریم باشند.

هاشم ناظمی جلال امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در نشست با اصحاب رسانه استان کردستان که به مناسبت گرامیداشت روز معلم در استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: طی هفته گرامیداشت مقام معلم برنامه‌های متنوع و متعددی ندارم دیده شده که از جمله می توان به دیدار ۴۰ نفر از فرهنگیان استان با رهبر معظم انقلاب، تکریم و دیدار با فرهنگیان بازنشسته، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برپایی میز خدمت آموزش و پرورش در شهرستان های استان و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه در سراسر استان، حضور معلمان نمونه استانی در رادیو و تلویزیون، برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ و تقدیر از معلمان اشاره کرد.

وی، هدف اصلی برنامه‌های آموزش و پرورش را نهادینه شدن تکریم معلمان بین مردم و به ویژه دانش‌آموزان ذکر کرد و افزود: معلمان جایگاه مهمی در آگاهی جامعه دارند و همواره باید مورد تکریم باشند.

برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم اعلام شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان به برنامه‌های اجرایی هفته معلم اشاره کرد و گفت: ۵۱ معلم نمونه استانی در مراسم گرامیداشت این هفته تجلیل خواهند شد.

ناظمی جلال ادامه داد: صداقت و پاکی و تلاش همه ما حاصل تلاش و کوشش معلمان است در این راستا همگان به قشر معلمان عرق و ارادت خاصی دارند.

وی افزود: تعداد کثیری از معلمان در اولین روز معلم به خدمت مقام معظم رهبری در می‌آیند لذا امروز زنگ سپاس معلم به صورت همزمان با سراسر کشور در استان برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان بیان کرد: استاد شهید مرتضی مطهری یکی از متفکرترین اندیشمندان جهان که در درک زمان، شناخت مسائل فقهی سرآمد تمام هم عصران خویش بود.

وی ادامه داد: شهید مطهری با اشراف کامل به شریعت اسلام ایمان دینی را به گونه‌ای بیان کرد که از هر جهت پاسخگوی نیاز امروز باشد.

 ناظمی‌جلال اظهار کرد: یک معلم مسئول است و یک مسئول باید وظیفه‌اش را به صورت کمال به انجام برساند تا بتواند جامعه‌ و آینده‌ای عاری از هرگونه مشکلات را پرورش دهد.

وی با اشاره به اینکه معلم ماندنی‌ترین واژه علم آموزی است، افزود: معلم استوارترین مربی برای هدایت انسان‌هاست.

وی اظهار کرد: اصلاح جامعه امروز با علم و عمل صالح محقق می‌شود و این امر نیازمند وجود معلمانی است که با سعی و تلاش شبانه‌روزی خود کسانی را تربیت می‌کنند که هر یک شجره طوبی در آینده خواهند شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به آغاز برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم اظهار کرد: هماهنگ با سایر نقاط کشور برنامه‌هایی را در استان پیش بینی کردیم که به همت تیم گرامیداشت مقام معلم در استان برگزار می‌شود.

وی به فرآیند شناسایی معلمان نمونه اشاره کرد و افزود: شناسایی معلمان نمونه در چهار سطح مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری انجام می‌شود که در سطح مدرسه‌ای چهار هزار و ۵۰۰ فرهنگی شناسایی شده و به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

ناظمی‌جلال با اشاره به راه‌یابی دو هزار نفر از معلمان به مرحله منطقه‌ای گفت: از این تعداد ۵۱ نفر به مرحله استانی راه یافتند و از این تعداد یک نفر از فرهنگیان استان به جمع ۲۰ نفر از معلمان نمونه کشوری راه یافت و در مراسم کشوری مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به روز شمار هفته معلم گفت: تجدید پیمان با رهبری، «فرزانه زمان» تقدیر از پیشکسوتان، «ایثار به توان تو» تقدیر از معلمان شهید، «پا جای پای انبیاء»، «پاک جوهران» تقدیر از معلمان ورزشکار، «آینده در دستان تو» تقدیر از معلمان پژوهشگر از اسامی روزهای این هفته خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • ۱۴۰ نیروی فنی جذب هنرستان‌های زنجان می‌شوند
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • برای نگهداشت حرمت معلم بکوشیم
  • معلمان جایگاه مهمی در آگاهی جامعه دارند
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه