Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:50:43 GMT

سرریز مشکلات بعد از فروکش آب در «چم شیر» ایلام

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۷۰۱۵

سرریز مشکلات بعد از فروکش آب در «چم شیر» ایلام

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: سیلاب ۱۲ فروردین ماه در استان ایلام باعث بالا آمدن آب سدهای استان ایلام شد، یکی از سدهای مهم استان در سیلاب اخیر سد سیمره بود که به دلیل قرار گرفتن سد کرخه در در پایین دست این سد، تنظیم ورودی و خروجی آب این سد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شد.

در این بین به دلیل کاهش خروجی آب از سد، بالا آمدن آب در عقبه سد سیمره نیز مشکلاتی را برای روستایی بالادست از جمله روستای چم شیر در منطقه عرب رودبار در شهرستان سیروان به وجود آورد و بخش زیادی از روستای چم شیر نهایتاً زیر آب رفت و روستا به طور کامل تخلیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند حالا آب عقبه سد سیمره در روستای چم شیر عرب رودبار فروکش کرده اما مشکلات این روستاها تازه سرریز شده است.

مقصر اصلی مسئولان سد سیمره هستند

یکی از اهالی روستای چم شیر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالهاست مشکلات روستاهای عرب رودبار از جمله روستای چم شیر به دلیل آب عقبه سد سیمره وجود دارد، مسئولان سد سیمره باید اراضی کشاورزی و مسکونی مردم را خریداری کنند تا مردم جابجا شوند.

محمد محسنی افزود: متأسفانه بعد از گذشت ۱۲ سال این مشکل حل نشد تا اینکه امسال سیلاب باعث بالا آمدن آب عقبه سد سیمره شد و روستای چم شیر عرب رودبار و بسیاری از اراضی منطقه زیر آب رفت. متأسفانه بعد از گذشت ۱۲ سال این مشکل حل نشد تا اینکه امسال سیلاب باعث بالا آمدن آب عقبه سد سیمره شد و روستای چم شیر عرب رودبار و بسیاری از اراضی منطقه زیر آب رفت

وی با اشاره به اینکه هم اکنون روستای چم شیر فاقد آب، برق، و جاده است و هیچ جایی برای اسکان نداریم، تصریح کرد: احتیاج مهم اهالی این روستا این است که حق و حقوق این سد به اهالی این روستا داده شود.

وی ادامه داد: مردم باید تا کی خطر کنند و با قایق رفت و آمد کنند، با تملک اراضی عقبه سد سیمره اهالی روستاها از دوراهی ماندن یا رفتن رهایی پیدا می‌کنند که این موضوع تلاش و حمایت مسئولان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌طلبد.

وزارت نیرو مکلف به پرداخت خسارت به روستاها شده است

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز در خبرنگار مهر اظهار داشت: وزارت نیرو مکلف است هزینه تملک زمین روستا را پرداخت کند.

احمد کرمی افزود: یکی از مطالبات به حق مردم حق و حقوقی است که دارند، چون هم زراعت و هم باغات و برخی منازل آنها زیر آب رفته است.

وی عنوان کرد: قطعاً وزارت نیرو مکلف است حق و حقوق مردم را پرداخت کند و مطالبه ما نیز این است، مصمم در حال پیگیری این هستیم که حق و حقوقی که از مردم این منطقه چندین سال درگیر این شدند حتماً باید وزارت نیرو در این راستا همکاری و پرداخت کند.

امیدواری مردم به وعده وزیر نیرو

هفته‌های گذشته نیز رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در بازدید از سد سیمره اعلام رد: با دستور معاون اول رئیس جمهور حداکثر تا سه ماه آینده هزینه تملک زمین‌های عقبه سد سیمره پرداخت می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: اولویت وزارت نیرو استفاده حداکثری از سد سیمره است و امیدواریم بحث مشکلات روستاهای قرار گرفته در مخزن سد سیمره نیز حل شود.

۵ وزیر از منطقه عرب رودبار بازدید به عمل آوردند / ‏خدمات‬ رسانی ادامه دارد

استاندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ابتدای مشکلات به وجود آمده برای روستای چم شیر، یک جاده فرعی برای روستای چم شیر ایجاد شد اما با بالا آمدن آب مجبور شدیم که جاده جدیدی ایجاد کنیم که ظرف چند روز آینده به اتمام می‌رسد.

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: تاکنون ۵ وزیر از منطقه عرب رودبار بازدید به عمل آورده اند، همه مسئولان کشوری و استانی مصمم به حل مشکلات ریشه‌ای منطقه عرب رودبار از جمله روستای چم شیر هستند.

وی عنوان کرد: اعتباری که برای سیل زدگان این منطقه درنظر گرفته شده است در مرحله اول به باغات و زمین‌های زراعی که زیر آب رفته اند پرداخت می‌شود.

برنامه ریزی منسجمی برای حل مشکلات مردم مناطق سیل زده شکل گرفته است که مرحله به مرحله و برحسب اولویت اجرایی می‌شود سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در مرحله دوم در صورت جابجایی روستاها هزینه‌های آنها نیز پرداخت می‌شود، برنامه ریزی منسجمی برای حل مشکلات مردم مناطق سیل زده شکل گرفته است که مرحله به مرحله و برحسب اولویت اجرایی می‌شود.

استاندار ایلام در خصوص پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی منطقه عرب رودبار نیز گفت:: هیچ گونه مشکلی جهت پرداخت خسارت به این مناطق وجود ندارد، باید سازو کارهای لازم در خصوص زمین شناسی مکان‌های مورد نظر توسط مراجع ذی صلاح انجام شود که در این خصوص مکاتبات لازم انجام شده است.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده با وزارت نیرو مقرر شد پرداخت بدهی شرکت سد سیمره به مردم روستاهای عرب رودبار به زودی شروع شود.

مشکل مردم چم شیر حل نشود، دادستانی ورود می‌کند

معاون دادستان مرکز استان ایلام نیز در جلسه تعیین تکلیف روستای چم شیر اعلام کرد: خانه‌های مردم از بین رفته، درآمدی ندارند و زمین‌های کشاورزی و باغات آنها تخریب شده است.

بهنام ملکی اظهار می‌کند: با استناد به اصل ۱۵۶ قانون اساسی و از باب اصل منافع عمومی، به مشکل این مردم ورود خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: اگر مشکلات مردم روستای چم شیر حل نشود، مسئولان مرتبط تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرند.

کد خبر 4605297

منبع: مهر

کلیدواژه: سیلاب استانداری ایلام قاسم سلیمانی دشتکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۷۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار

محمد محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اظهار کرد: با اتمام عملیات لوله‌گذاری شبکه توزیع آب این روستا به طول هفت کیلومتر، نصب انشعابات آب روستا آغاز شده که ظرف چند روز آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی سپاه استان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تصریح کرد: همزمان با این اقدامات خط انتقالی به طول پنج کیلومتر برای انتقال آب از مخزن به روستا شروع که به علت وجود معارض در مسیر کار متوقف شد.

محمدی یادآور شد: با اتمام نصب انشعابات، شبکه آب روستا به خط انتقال قدیمی وصل می‌شود که امیدوارم با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل معارضین هم رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مطرح کرد: با اتمام عملیات فوق ۳۰۰ خانوار با جمعتی بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از اهالی روستای سرپله شهرستان آبدانان از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند می‌شوند.

محمدی در پایان با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های آبرسانی به‌ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم، تشریح کرد: آبفای استان در صدد است با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی، آب آشامیدنی سالم و پایدار برای روستا‌ها و شهر‌های دچار تنش آبی را تامین کند و در دسترس مردم قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره پرداخت شود
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری