Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@20:11:36 GMT

رنج خاطرات بد با بی‌خوابی تشدید می شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۷۰۳۷

رنج خاطرات بد با بی‌خوابی تشدید می شود

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که عملکر مغز مبتلایان به بی خوابی با افرادی که خواب معمولی دارند، متفاوت است و نداشتن خواب کافی باعث شدید خاطرات بد گذشته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات جدید محققان مؤسسه هلندی Neuroscience در آمستردام نشان می‌دهد که خوابیدن به رفع یا کاهش رنج حاصل از اختلالات عاطفی یا تجربیات ناخوشایند افراد مبتلا به بی‌خوابی، کمکی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این افراد، آشفتگی از بین نمی‌رود بلکه با سپری شدن شبی ناآرام، خود را به شکلی ناخوشایندتر از قبل نشان می‌دهد.

در مطالعه اخیر با استفاده از اسکن MRI، فعالیت‌ مغزی افرادی که خواب معمولی داشتند و همچنین مبتلایان به بی‌خوابی، مورد ارزیابی قرار گرفت و  اختلالات مغزی این دو گروه بررسی شد. پیش از اسکن مغزی، تجربیات ناخوشایند چند دهه‌ گذشته و خاطرات بد یک هفته اخیر شرکت‌کنندگان به آن‌ها یادآوری شد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مدارهای مغزی فعال برای خواب در گروهی که مشکل بی‌خوابی نداشتند با گروه دیگری که دچار این شرایط بودند، تفاوت‌ دارد، به گونه‌ای که در مبتلایان به بی‌خوابی این مدارها در قشر  قدامی مغز (ACC)، بخشی که پردازش‌های عاطفی و شناختی مغز را برعهده دارد، همپوشانی داشتند.

 بنابراین یافته‌های جدید حاکی است که همپوشانی قشر قدامی مغز ( ACC) که به تنظیم احساسات کمک می‌کند، نقش بسزایی در بی‌خوابی دارد. در گذشته محققان برای جستجوی علل بی‌خوابی، بر قسمت‌های کنترل‌کننده خواب در مغز تمرکز داشتند اما در حال حاضر آن‌ها معتقد هستند که در بخش ACC افراد مبتلا به بی‌خوابی، ژن‌هایی وجود دارد که در طول حرکت سریع چشم‌ها در خواب فعال نمی‌شوند و این امر مانع رهایی مدارهای عاطفی مغز از رنج ناشی از خاطرات بد گذشته است.

نتایج این مطالعات در مجله Brain منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اختلالات خواب بی خوابی تازه های پزشکی خواب مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، پلیس سوئد برای تجمع قرآن‌سوزی در یکی از شهر‌های جنوبی این کشور که روز گذشته در مالمو برگزار شد مجوز صادر کرد.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که همراه با این زن که یک صلیب در دست دارد، مردی که پرچم رژیم صهیونیستی را بر دوش خود انداخته، در کنار این زن ایستاده است.

طبق گزارش‌ها، این فرد موهن، همان زنی است که هفته گذشته و در نزدیکی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده بود.

در ویدئوی منتشر شده، نشان داده می‌شود که این زن با حافظت کامل پلیس سوئد دست به این اقدام موهن می‌زند و مسلمانان نیز در حالی که پرچم فلسطین به دست دارند، علیه آن شعار می‌دهند و از مقدسات اسلامی دفاع می‌کنند.

برگزاری تجمعاتی از این دست در سوئد که در آن به کتاب خداوند توهین می‌شود، انتقادات مسلمانان سراسر جهان را برانگیخته و روابط استکهلم با کشور‌های اسلامی را تیره کرده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • ماجرای خواب هولناک هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو تهدید شد
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • مرور خاطرات دوران تحصیل پس از ۴۵ سال
  • عکس هوایی از آخرین بازمانده‌؛ چه خوابی برای شش مرکز تهران دیده‌اند؟
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • قیمت طلا به کف رسید؟