Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:09:41 GMT

سطح مبارزه با ملخ های صحرایی به مرز 55 هزار هکتار رسید

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۸۱۷۷

سطح مبارزه با ملخ های صحرایی به مرز 55 هزار هکتار رسید

بندرعباس- ایرنا- مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از بهمن ماه پارسال تاکنون در سطح 55 هزار هکتار از اراضی کشور با آفت ملخ صحرایی مهاجم مبارزه شده است.

سعید معین نمینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مبارزه همه جانبه با این آفت خطرناک در 6 استان جنوبی (خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان) با محوریت 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی هجوم گسترده ملخ های صحرایی را در این سطح از کشور در چهار دهه گذشته بی سابقه توصیف کرد و افزود: از بهمن ماه پارسال تاکنون افزون بر 200 هزار هکتار از زمین های جنوب ایران به این آفت آلوده شده اند که بیشترین ریزش ملخ ها و حتی سطح مبارزه انجام شده با بیش از 32هزار هکتار به هرمزگان اختصاص دارد.
این منبع با اشاره به ریزش هایی که از کشور عربستان انجام می شود و همچنین تخم ریزی دسته های میلیونی ملخ های صحرایی مهاجم در استان های آلوده جنوبی پیش بینی کرد این سطح به 400 هزار هکتار نیز برسد.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده یادآورشد: رصد و مبارزه به موقع با ملخ صحرایی مهاجم در سه ماهه گذشته تاکنون باعث شده تا خسارتی به محصولات زراعی و حتی باغی در استان های آلوده وارد نشود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از نیمی از مبارزه صورت گرفته علیه این آفت خطرناک در این استان انجام شده است.
حمید دولتی با بیان اینکه جهت بادهای خلیج فارس از نیمه فروردین ماه به شمال شرقی تغییر پیدا کرده، افزود: به همین دلیل بزرگ ترین دسته های ملخ صحرایی از عربستان، امارات، قطر و بحرین مستقیم به سمت ایران و استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان وارد شده که قلب و محل ریزش اصلی آنها استان هرمزگان است.
وی از هرمزگان به عنوان خط مقدم ریزش دسته های میلیونی ملخ های صحرایی مهاجم نام برد و تاکید کرد: مبارزه همه جانبه از سوی گروه های سازماندهی شده با کمک مردم باعث شد تا بخش زیادی از این آفت و پوره های آن قبل از حمله به زمین های کشاورزی نابود شوند.
در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات آمده است: هم اکنون کار مبارزه با ملخ های صحرایی مهاجم در 6 استان جنوبی کشور با استفاده از 10 فروند هواپیمای سمپاش، صدها سم پاش انفرادی و وانتی از زمین و هوا در حال انجام است.
در این اطلاعات با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی در 6 استان جنوبی کشور بیان شده است: 38 درصد جنگل ها و بیشه زارها، 21 درصد باغ ها و مزارع و 36 درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین 21 درصد مراتع درجه یک و دو کشور در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان قرار دارند.
این سازمان اعلام کرده است: در راستای مبارزه با ملخ های صحرایی مهاجم در سه ماهه گذشته اضافه بر تامین تجهیزات مبلغ 70 میلیارد ریال بودجه نیز به 6 استان ذکر شده اختصاص یافته است.
از ملخ صحرایی مهاجم به عنوان آفتی نابودگر و همه چیز خور نام برده شده که اگر به موقع با آن مبارزه نشود در کمتر از یک ماه با تخم ریزی دسته های میلیونی سطح آلودگی آنها دهها برابر افزایش می یابد که مبارزه با آنها نیاز به هزینه های هنگفتی دارد.
6149/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حفظ نباتات هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!

به گزارش جماران؛ محسن حاجی میرزایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جناب آقای صحرایی، حفظ صندلی لرزان وزارت و پوشاندن ناکارامدی‌ها ارزش آن را ندارد که شأن و شرافت انسانی خود را پایمال کنیم. آنچه درباره سند ۲۰۳۰ و سند تحول در دولت قبل گفته‌اید نادرست است و تعدی در حق کسانی که دلسوزانه و مجدانه برای تحقق تحول در آموزش و پرورش تلاش کرده اند. از خدا پروا کنید.»

 

 

صحرایی وزیر فعلی آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفته است: «دولت سیزدهم دو اتفاق را رقم زد نخست اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ را رسماً اجرا کرد چرا که هنوز هم بودند کسانی که در بدنه دولت به سند ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند. سند ۲۰۳۰ به عنوان یک رویکرد در دولت پیشین وجود و در وزارت آموزش و پرورش دفتر داشت و حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود، در حالی که برای سند تحول بنیادین بودجه نداشتیم.  واقعیت این است که همین امروز هم من نمی‌توانم با جرات بگویم که سند ۲۰۳۰ به طور کامل از بین رفته است چرا که ممکن است در وزارت آموزش و پرورش کسانی باشند که به این سند اعتقاد داشته باشند.»

 

دیگر خبرها

  • صحرایی: امسال ۱۰۰ هزار معلم جدید استخدام می‌شوند
  • صحرایی: ۱۰۰ هزار معلم جدید جذب می‌شوند
  • صحرایی: ۱۰۰ هزار معلم جدید جذب خواهند شد
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • آغاز «مرگ با طعم نسکافه» در عمارت نوفل‌شاتو
  • مبارزه با سوسک خرما در ۷۰ هکتار از نخلستان‌ها
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید