Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@19:03:07 GMT

حذف عوارض از درآمدهای شهری، شهرداری‌ها را دولتی می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۰۸۹۹

حذف عوارض از درآمدهای شهری، شهرداری‌ها را دولتی می‌کند

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با بیان اینکه در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده واژه عوارض از نرخ مالیات و عوارض کالا و خدمات حذف شده است، گفت: حذف عوارض از درآمدهای شهری، گامی جدی به سمت دولتی شدن شهرداری‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید عرب، امروز چهارشنبه-۱۱ اردیبهشت‌ماه- در شصت و نهمین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، ایرادات ساختاری بخش‌های مرتبط با منابع مالی شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به دوسته کلی تقسیم و اظهار کرد: ایرادات ماهوی تدوین لایحه شامل رعایت نشدن فرایند دائمی شدن قانون آزمایشی و اصلاح موارد محدود به جای نگارش مجدد لایحه، نقض برخی از قوانین مادر از جمله اصول ۵۳، ۵۵، و ۱۰۰ قانون اساسی، بندهای ۴،۵، و ۶ سسیاست‌های کلی  اقتصاد مقاومتی  ، ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه و  قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین حذف مفهوم و ترمینولوژی ده‌ها ساله، عوارض کالا و خدمات در متن لایحه و ادغام آن در واژه مالیات،  کنار گذاشتن آخرین اراده دولت و مجلس در زمینه منابع درآمدی شهرداری‌ها از طریق مغایرت اساسی احکام مربوط با احکام لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و حتی توافقات داخلی کمیسیون اقتصادی با کمیسیون مشترک مجلس از جمله دیگر ایرادات ماهوی این لایحه است.

 مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران ادامه داد: تمرکزگرایی شدید و بی سابقه در نظام توزیع منابع به رغم جهت گیری کلان تمرکز زدایی در کشور، حذف بنیادین اختیارات نهادهای محلی در وضع و اصول عوارض ، گسترش شدید دامنه کالا و خدمات معاف از مالیات یا دارای نرخ صفر، دولتی شدن نهاد مدیریت شهری، از جمله مواردی است که در دسته ایرادات ماهوی تدوین این لایحه قرار می‌گیرد.

عرب در رابطه با گروه دوم ایرادات که از آنها به عنوان ایرادات موردی اساسی یاد کرد، تصریح کرد: حذف واژه عوارض از نرخ مالیات و عوارض کالا و خدمات، حذف امکان استرداد مالیات پرداختی شهرداری‌ها برای انجام وظایف قانونی، ابقاء نسبت ۷۰ درصد شهرها و ۳۰ درصد روستاها در تسهیم درون استانی با وجود آشکار شدن آثار عینی بی عدالتی در حق استان‌های با تفاوت معنا دار جمعیتی و اصلاح سالانه آن در قانون بودجه سنواتی و لایحه درآمد پایدار که معارض با بند الف ماده ۱۰ لایحه درآمد پایدار است، از جمله این موارد است.

وی افزود:  متمرکز شدن عوارض محصولات دخانی موضوع نزد وزارت کشور و کاهش سهم کلانشهرها به ۱۲ درصد عوارض متمرکز(معارض با بند ب ماده ۱۰ لایحه درآمد پایدار )، اختصاص دو درصد از سهم عوارض شهرداری‌ها به شهرک‌های صنعتی، اختصاص ۲۰ درصد از سهم عوارض کالا و خدمات شهرداری‌ها که از شرکت‌های دانش بنیان دریافت می‌شود به پارک‌های علم و فنآوری استان، متمرکز شدن عوارض سالیانه خودرو نزد وزارت کشور و توزیع آن به نسبت جمعیت در کل کشور، حذف عملی و یا محدودیت شدید اختیارات شوراهای اسلامی شهرها در وضع عوارض محلی نیز از جمله ایراداتی است که به صورت موردی به این لایحه وارد است .

در این نشست همچنین کمال مرادی، دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران انتقال تجارت بین شهرداری کلانشهرها را از مهم ترین اهداف این انجمن عنوان  و اظهار کرد: در حال حاضر موضوع لایحه ارزش افزوده یکی از مسائل مهم در حوزه مدیریت شهری است. 

وی افزود: مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در  تلاش است با همکاری دولت‌، مجلس و دیوان عدالت اداری، به عنوان یک نهاد مدنی مدافع منافع شهرداری باشد.  دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت:  کمیسیون مالی و اقتصاد شهری این مجمع با سه کمیته تخصصی درآمد، حسابرسی و مالی، با استفاده از پتانسیل‌های موجود در از ظرفیت‌های خواهر خواندگی کلانشهرها در حوزه توسعه ملی استفاده خواهد کرد.  به گزارش خبرنگار ایمنا در نشست در شصت و نهمین نشست کمیسیون مالی و اقتصادشهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران. عبدالحمید امامی در سمت خود به عنوان رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلانشهرها ابقا شد.  این نشست،  به منظور بررسی نحوه تامین مالی و تحقق بودجه۹۸ کلانشهرهای ایران، بررسی ایرادات ساختاری موارد مرتبط با عوارض و درآمدهای پایدار و اختیارات مدیریت شهری و روستایی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده و علل لغو مصوبات شوراها در خصوص عوارض شهرداری در دیوان عدالت اداری برگزار شد.   

منبع: ایمنا

کلیدواژه: درآمد پايدار شهری شهرداری شهرداري تهران عوارض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس در رابطه با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بیان داشت: مشکل این است آن هایی که فعالیتشان آشکار است، معمولا مشمول پرداخت مالیات می شوند ولی آن هایی که فعالیتشان زیر زمینی و یا مخفی است معمولا به نوعی از پرداخت مالیات فرار می کنند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر مشوق های مالیاتی هوشمند و هدفمند در جهت افزایش مشارکت مردم در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بیان داشت: تولیدکنندگان و سرمایه گذارانی که فعالیتشان شفاف و آشکار است، باید مورد شمول مشوق‌های مالیاتی جدید شوند و این تغییر مهم در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کاری بسیار درست و دقیق در جهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم است. وقتی کار تولید مورد اقبال قرار گیرد، طبیعتا مشارکت مردم می تواند در آن بخش تولیدی افزایش پیدا کند.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در مناطق محروم در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: هر چقدر مشوق های مالیاتی در مناطق محروم و کم برخوردار بیشتر باشد و به خصوص از لحاظ زمانی مدت این معافیت‌ها زیاد باشد، باعث جلب توجه و گرایش افراد به سرمایه گذاری در آن مناطق می شود.

وی همچنین در انتقادی نسبت به لایحه بودجه 1403 گفت که دولت برای بودجه سال 1403 در بخش تبصره و احکام بودجه، این مساله را به صراحت نیاورده بود و بعد در جداول آورده است که کار درستی نیست و موجب شده است که زمان بررسی بودجه به درازا کشیده شده است.

حاجی دلیگانی در خصوص زمان بررسی لایحه « اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» یادآور شد که لایحه باید فرایند و مسیر خود را طی کند و زمان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با توجه به درگیر بودن صحن به بحث بودجه و برنامه هفتم مشخص نیست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد
  • ارسال مجدد لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان/ ایرادات چه بود؟
  • لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم