Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی بازار متشکل ارزی را گامی رو به جلو دانست و گفت: مزیت اصلی این بازار برچیده شدن قیمت‌های کوچه پس کوچه‌ای است.

وحید شقاقی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر این اینکه ایجاد بازار متشکل ارزی در زمره سیاست‌های مثبت بانک مرکزی به حساب می‌آید، اظهار کرد: این اقدام اثر مثبتی در اقتصاد ایران خواهد گذاشت زیرا یک بازار بین بانکی اکنون به صورت بازار بین صرافان در حال شکل‌گیری است که به طور حتم بر روی نرخ ارز نیز تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در این بازار صرافی‌ها مبادلاتشان را انجام می‌دهند و سایر نیاز‌ها نیز در این بازار برطرف خواهد شد و باعث برچیده شدن قیمت‌های متفاوت کوچه پس کوچه‌ای می‌شود، همچنین بانک مرکزی به جای این که برای کنترل نرخ از صرافی‌ها استفاده کند در این بازار با نظارت مستقیم این وظیفه را انجام می‌دهد.

به گفته شقاقی با ایجاد بازا متشکل ارزی تاثیر درهم امارات بر نرخ داخلی کاهش یافته و قیمت‌گذاری نیزمتناسب با شرایط کشور انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی به بالا بودن قاچاق در کشور و تاثیر آن در افزایش اثر بازار آزاد ارزاشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران بین 12 تا15میلیارد دلار قاچاق دارد و این موضوع حجم بالایی از مبادلات ارزی را به خود اختصاص داده که قطعا بازار متشکل ارزی جایگزینی برای این موضوع ندارد و همین امر باعث افزایش تاثیر بازار آزاد خواهد بود.

شقاقی خاطرنشان کرد: هدف بانک مرکزی در این بازار این است که عرضه و تقاضا، نرخ دلار را مشخص کنند اما باتوجه به این که سیستم ما شناور مدیریتی است، بنابراین نمی‌توان انتظار عدم دخالت کامل بانک مرکزی را داشت.

او تاکید کرد: البته بانک مرکزی باید برای نرخ دلار یک محدوده معینی در نظر بگیرد تا نوسانات در همان رنج تحرک داشته باشد که در حال حاضر بهترین محدوده بین 13 تا 14هزار تومان است.

به گفته وی، بازار متشکل ارزی بستر مناسبی است که باید سایر پیش شرط‌ها از جمله تراز تجاری و تامین نیاز ارزی بازار فراهم شود تا بتوان نتیجه مثبت این اقدام را به طور کامل دید.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Dl9 برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی نرخ ارز بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی گفت: در این اجلاس زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو کنیم.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت.

وی افزود: در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده ما صورت پذیرفت که در آینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

کریمی تاکید کرد: برای حج عمره در روز‌های گذشته از منابع مسدودشده کشور مبالغی به کشور عربستان منتقل شد که علاوه بر حل مشکل حجاج، منابع کشور نیز آزاد شده است.

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟