Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@04:28:47 GMT

روایت تدریس درس زندگی/ آرزویی که هدایتگر دیگران شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۹۹۷۳

روایت تدریس درس زندگی/ آرزویی که هدایتگر دیگران شد

معلم ماندگارترين عنصر تعليم و تربيت است كه به‌رغم تحولات گسترده و عميق در ابعاد مختلف زندگي بشر، همچنان جايگاه خود را حفظ كرده است، از مكتبخانه تا مدرسه و از نظام سنتي آموزشي تا نظام مدرن همچنان اين عنصر اساسي در چرخه فرآيند آموزش و پرورش پابرجا مانده است.
گسترش تكنولوژي و فناوري‌هاي اطلاعاتي و رسانه‌اي معلم را نه‌تنها به حاشيه نرانده است بلكه او را در متن قرار داده و اين دستاوردها را در اختيار و خدمت او گذاشته تا بيش از گذشته نقش خود را ايفا كند و جايگاه خود را در دنياي جديد افزايش داده و ارتقا بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ده‌ها ميليون معلم در جهان امروز رداي اين حرفه را بر تن دارند و به عنوان عنصر كليدي تحولاتي را در نظام‌هاي آموزشي ايجاد كرده‌اند، به عبارتي اين معلمان هستند كه تفاوت‌هاي نظام‌هاي كارآمد يا ناكارآمد آموزشي را نمايان مي‌سازند به اين معنا كه يك نظام آموزشي بدون اتكا به نقش و جايگاه معلم نمي‌تواند به كارآمدي دست يابد.
حال در این میان، نقش معلمانی که مفاهیم معارفی و قرآنی را به جامعه تزریق می‌کنند، بسیار ارزنده‌تر است چراکه آنان درس زندگی را به افراد جامعه می‌آموزند، درس‌هایی که شاید سال‌هاست از یاد رفته است.
عباس شمسی، معلم قرآنی است که مدت 13 سال است در این حوزه فعالیت دارد و مفاهیم قرآنی را به جویندگان این مفاهیم ناب می‌آموزد.
برای دیدار با او به موسسه قرآنی بلدالامین رفتم، او مشغول تدریس بود، پس از اتمام تدریس از کلاس بیرون آمد و چند دقیقه‌ای با من هم صحبت شد. متانت، خوشرویی و حسن خلقی که چهره‌اش نمایان بود، به درستی به تو می‌فهماند که با یک معلم قرآن هم کلام شده‌ای.
وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حدود 13 سال است که در حوزه تدریس قرآن فعالیت دارم و در این چند سال هر سال با مفاهیم جدیدی از قرآن کریم آشنا شدم.
این معلم قرآن بیان کرد: همیشه دوست داشتم در راه قرآن کاری انجام دهم و موثر باشم و با معلمی توانستم اندکی این آرزویم را جامه عمل بپوشم و امروز تلاش می‌کنم تا هرآنچه از دریای قرآن آموخته‌ام به دیگران نیز آموزش دهم، این مفاهیم در همه جای زندگی به کارشان خواهد آمد چراکه قرآن درس زندگی است.
شمسی ادامه داد: رشته اصلی من ریاضی است اما به دلیل علاقه‌ای که به قرآن کریم داشتم، به دنبال حفظ قرآن رفتم، چند جزء حفظ کردم و مشغول تدریس در مساجد، موسسه قرآنی و مدارس شدم.
وی با بیان اینکه تجوید، روخوانی و روانخوانی قرآن را تدریس می‌کنم، افزود: هر روز علاقه من به این حوزه در طول این سال‌ها بیشتر شده است.
او از هر فرصتی برای تدریس مفاهیم کتابی الهی بهره می‌جوید و در مساجد و مدارس و برای هر گروه سنی مفاهیم انسان‌ساز قرآن را بیان می‌کند.


معلمان قرآنی عامل به قرآن باشند
این معلم قرآن بیان کرد: انتظار دانش‌آموزان از معلمان قرآن انتظار به خصوصی است؛ درس قرآن درس زندگی است و وقتی کتاب خدا را درس می‌دهم باید خود عامل به آن باشم.
شمسی ادامه داد: فردی که خود مطالبی را بیان می‌کند، ابتدا باید خود به آن ایمان راسخ داشته و این اعتقاد در ظاهرش نمایان باشد تا حرف‌هایش به دل بنشیند.
وی با بیان اینکه نوجوانان و کودکان، رفتار قرآنی را باید در عمل ببیند تا باور کنند، تصریح کرد: معلم قرآن باید اخلاص در عمل داشته و عامل به قرآن باشد.
این معلم قرآن اظهار کرد: برای اینکه قرآن از مهجوریت خارج شود، باید رفتار و برخورد معلم قرآنی با دیگران و دانش‌آموز از روی مهر باشد تا اثر خود را در روح و جان افراد باقی گذارد.
شمسی بیان کرد: دیدن دانش‌آموزان در سال‌های بعد که هرکدام در حوزه خاصی موفق شده‌اند، بهترین اثر کلاس و زیباترین خاطره سال‌های تدریس من است.
وی از برکت قرآن کریم در زندگی‌اش گفت و افزود: برکت زندگیم در این سال‌ها از لطف خدا و قرآن بود چرا که معتقد هستم تدریس من تدریس درس زندگی است.
این معلم قرآن بیان کرد: آن طور که باید به سمت قرآن نرفتیم و قرآن و مفاهیم قرآنی را در زندگی خود وارد نکرده‌ایم که این ضعف زندگی ماست.
شمسی ادامه داد: کودکان، شادی و نشاط را دوست دارند و به همین دلیل باید فضای آموزش به خصوئص در حوزه قرآن با شادی همراه باشد تا این آموزش‌ها در جان دانش‌آموزان نفوذ پیدا کند.


من در این مصاحبه زندگی سرشار از عرفان را دیدم که نهایتی نداشت چراکه با جان و دل از یک معلم به جان جامعه رسوخ پیدا می‌کرد.
و هستند افرادی که شیرینی کلام وحی را به دیگران نیز انتقال داده و سعی می‌کنند سهمی در تشکیل جامعه آرمانی قرآن داشته باشند و هدایت‌گر افرادی باشند که گاه در تلخی دنیای امروز غرق شده‌اند، اما سهم من و تو چقدر است؟
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی،
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی فعالیت های قرآنی قرآن معلم مفاهیم قرآن تدریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، این مسابقه با حضور ۴۵۰ دانش آموز از شهرستان‌های سروستان، فسا، شیبکوه و ششده و قره بلاغ در رشته‌های قرآن نماز و عترت برگزار شد.

در پایان بیست و دومین دوره مسابقات مقدماتی قرآن کریم دانش آموزان نفرات برتر به مسابقات استانی راه یافتند.

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است
  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • معلمی که آموزه‌های زندگی را تدریس کند، هویت دانشجوی خودش را تقویت می‌کند
  • طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها / معلمان بجنوردی از سختی‌های شغل‌شان می‌گویند