Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به ازبکستان سفر کرده است، با «کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کامل اف در این دیدار ضمن تشریح سیاست‌های جدید «میرضیااف» رئیس جمهور ازبکستان اظهار کرد: براساس این سیاست‌ها، ازبکستان دوره اصلاحات را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره گذار، تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و پاسخ به خواسته‌های مردم و به ویژه نسل جوان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به روابط دو کشور گفت: اگر دستور کار روابط را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده خواهیم کرد که این روابط نسبت به گذشته پیشرفت داشته است. در زمینه‌های سیاسی، بازرگانی، اقتصادی و گردشگری همکاری‌ها در سطح خوبی قرار دارد و باید تسهیلات بیشتری را برای نتایج بهتر فراهم کنیم.

وی ضمن تاکید بر همکاری‌ها در زمینه زیرساخت به ایجاد خط آهن بین مرزهای ازبکستان تا ایران از طریق افغانستان اشاره و بیان کرد که با اتمام این پروژه، همکاری‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور صورت خواهد گرفت و دسترسی ازبکستان به دریاهای آزاد از طریق جنوب ایران تسهیل خواهد شد.

کامل اف همچنین گفت: برای جلوگیری از تهدیدات و خطرات منطقه‌ای باید یک دستور کار راهبردی ترسیم کنیم و به همین جهت ازبکستان در رابطه با مسائل منطقه‌ای آماده همکاری با شورای راهبردی روابط خارجی است.

خرازی نیز در این ملاقات از انجام اصلاحاتی که توسط رئیس جمهور ازبکستان صورت می‌گیرد ابراز خرسندی کرد و گفت: ما هیچ وقت از همسایگان خود نمی‌توانیم جدا باشیم و باید با آنها زندگی کنیم و در گسترش ثبات در منطقه کوشا باشیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از اینکه رابطه دو کشور رو به توسعه است ابراز خرسندی کرد و افزود: دو کشور از میراث فرهنگی و تمدنی غنی و برجسته‌ای برخوردارند و ازبکستان سهم مهمی در این میراث دارد. چنانکه وقتی شهرهای مختلف ازبکستان همچون سمرقند، بخارا و خوارزم را فهرست می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که هر کدام خاستگاه دانشمندان بزرگی بوده است. لذا بایستی ایران و ازبکستان هویت فرهنگی مشترک خود را بشناسند و بر پایه آن تمدن نوین خود را پایه گذاری کنند.

وی افزود: از اینکه رئیس جمهور ازبکستان با تاسیس مرکز تمدن اسلامی در تاشکند و مرکز امام بخاری در بخارا بر این مسئله اهتمام ورزیدند نشان از سیاست ازبکستان برای احیای چنین تمدنی دارد.

در ادامه خرازی به چگونگی ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی که دو کشور را به یکدیگر متصل کند، پرداخت و تاسیس یک شرکت هوایی بین پایتخت‌های منطقه، بسیار ضروری برشمرد.

در این جلسه همچنین در رابطه با تمهیدات امنیتی و تروریسم گفت‌وگو شد و خطرات استقرار داعش در افغانستان که می‌تواند آسیای مرکزی را تهدید کند گوشزد شد که به نوبه خود ضرورت همکاری کشورهای آسیای میانه را جهت تبادل اطلاعات و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار نشان می‌دهد.

سید کمال خرازی پیش از این نیز به مسکو سفر و با رئیس کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه و همچنین رئیس مؤسسه شرق‌شناسی مسکو دیدار و گفت‌وگوکرده بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند

به گزارش صدای ایران از ایسنا،در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود بر تمایل قاهره برای آتش‌بس و تبادل اسرا و رسیدن به توقف کامل و دائم جنگ در غزه تاکید کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، وزیر خارجه این کشور خواهان تشویق کشور‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین با هدف تقویت تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین بر اساس راه حل ۲ دولت تاکید کرد.

طبق گزارش الجزیره، در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کردند.

در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درود‌های گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند