Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم همه پیشرفت‌های الکترونیک برای ارسال اطلاعات و خبر، کاغذ و صنعت چاپ هنوز یکی از موارد ضروری در نشر اطلاعات است.

کتاب، روزنامه و مجله، برخلاف سایر محصولاتی که می‌توانند به صورت وارداتی باشند، باید در کشور تولید شود.دبه این معنا که برای چاپ کتاب‌های درسی، علمی، هنری، روزنامه‌ها و مجلات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که متناسب با قوانین کشور هستند، راهی جز نشر در ایران وجود ندارد.

با این حال در یک سال اخیر صنعت چاپ و نشر با مشکلات بسیاری مواجه شده است. این روزها اگر به بازار عرضه کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام در محدوده میدان بهارستان تهران سری بزنید، علاوه بر آشفتگی در قیمت عرضه کاغذ با آشفتگی گسترده از بی‌سروسامانی این بازار که توزیع آن هم اکنون در اختیار دولت است، مواجه می‌شوید.

آشفته بازاری که در آن دیگر جای فعالیت سالم اقتصادی کمتر مهیاست و هرکس که بتواند دستی به سوی واسطه‌ها و دلالان دراز کند، از آسایش و سود بادآورده بیشتری برخوردار می‌شود و استخوان خرد کرده‌ها و با تجربه‌ها که عمری را به سلامت و عزت نفس و کسب روزی حلال گذرانده‌اند با مشکلات فراوانی مواجه شده و چاره‌ای جز ترک این بازار و گوشه نشینی ندارند.

این وضعیت، مخصوص تهران نیست؛ در قم نیز که مرکزیت چاپ کتاب‌های مذهبی کشور محسوب می‌شود، اعتراض‌ها حتی ازسوی مراجع شنیده شد که نظارت بر بازار کاغذ و کتاب ضعیف است و دولت باید مشکل گرانی کاغذ را حل کند؛ زیرا خوراک روح از جسم مقدم‌ است و دور شدن از کتاب سبب عقب ماندگی علمی و مذهبی می‌شود.

قیمت کاغذ چهار برابر و کتاب‌ها گران شده است، مردم هم که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و حاضر نیستند، کتاب گران بخرند و به همین علت بین مردم و کتاب فاصله افتاده است. دولت با ارز چهار هزار تومان پول در اختیار تجار می‌گذارد تا کاغذ وارد کنند، ولی تجار کاغذ را به قیمت دلار بازار به موسسه‌های انتشاراتی می‌فروشند.اگر دولت ارز چهار هزار تومانی در اختیار تجار قرار می‌دهد، چرا بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند تا تجار کاغذ را به همان قیمت بفروشند؟!

آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، در خصوص وضعیت کتابخوانی در کشور گفت: برای تعیین این موضوع باید به جای مطالعه آمار و ارقام دقیق به مواردی بپردازیم که ما را کمی به جواب نزدیک کند؛ مانند شمارگان کتاب. البته این موضوع هم دقیق نیست به این صورت که روی شناسنامه کتاب می‌نویسند ۲۰۰ نسخه چاپ شده؛ اما در واقع کمتر یا بیشتر چاپ شده و آمار‌ها دقیق نیست. چون هیچ نظارت و کنترلی وجود ندارد. از مواردی که ما را به جواب سوالتان نزدیک می‌کند، سنجش دقیق‌تر آمار فضای مطبوعات است که نشانگر وضعیت خراب مطالعه است و به شدت با کم اقبالی مواجه هستند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به تأثیر نهاد‌ها و مراکز دولتی برای ترویج کتابخوانی، بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک مرجع عمومی است. در این حوزه مراکز دولتی نقش مقدم دارند. در جریان دسترسی مردم به کتاب باید امکانات لازم را در جهت ایجاد کتابخانه‌ها در مراکز عمومی فراهم کنند.

آموزگار در خصوص اهمیت مطالعه در میان کودکان و نوجوانان و افزایش علاقه دانش آموزان به مطالعه، گفت: راه و روش‌های مختلفی وجود دارد؛ هم باید از روش‌های بومی مانند قصه گویی مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها که سنت خیلی پسندیده‌ای بود استفاده شود و هم باید به طور مشخص تجربیات کشور‌های دیگر را هم باید دید.

وی در خصوص نقش اصلی خانواده و فرهنگ آموزش و پرورش در افزایش فرهنگ کتابخوانی گفت: خانواده نزدیک‌ترین نهادی است که می‌تواند کتابخوانی را به کودک بیاموزد؛ چون همه چیز از سنین پایین شکل می‌گیرد. از جمله علاقه به کتاب و کتابخوانی. نقش خانواده‌ها در انتخاب کتاب مناسب موثر است اما کافی نیست. متاسفانه آموزش و پرورش با سیستم تکلیف محوری خود باعث سرد شدن دانش آموزان به خواندن کتاب می‌شود.

وی گفت: همانطور که دولت مکلف است بهداشت را به خانواده آموزش دهد، در خصوص افزایش مطالعه و فرهنگ کتابخوانی هم دولت این وظیفه را دارد تا اطلاعات را به خانواده‌ها انتقال دهد.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۳۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تحویل غرفه‌های خودساز این دوره از نمایشگاه به ناشران از امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده است و برخی از ناشران کار غرفه سازی خود را آغاز کرده‌اند.

ناشرانی که غرفه سازی ندارند نیز می‌توانند از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت غرفه‌های خود را طبق نقشه مشخص شده دریافت کنند.

کد خبر 6095242 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان