Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به ادعای وزیر انرژی عربستان و امارات مبنی براینکه خلاء نفت ایران را در بازار جبران خواهند کرد، گفت: هر چند که رژیم سعودی و امارات الان با بالاترین وضعیت در حال تولید نفت هستند، اما امکان جبران خلا نفت ایران از لحاظ فنی وجود ندارد و این ادعا بیشتر بلوف تبلیغاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل درگفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص ادعای وزیر انرژی عربستان مبنی براینکه تحریم‌های ایران بر بازار نفت سبب هیچ نگرانی نخواهد شد گفت: موضوع تحریم‌ها که در سه چهار سال اخیر علیه ایران مطرح می‌شود بیش از آنکه جنبه عملی داشته باشد یکی از مولفه‌های عملیات روانی محسوب می‌شود که کارشناسان از آن به عنوان کودتای روانی یاد می‌کنند.
وی با اشاره به مانور ایالات متحده بر روی این کودتای روانی یادآور شد: درحدود ده روز پیش در حالی که هنوز موعد اجرای تحریم‌های ضد ایرانی فرا نرسیده بود مقامات امریکایی این مسئله را در چارچوب کمپینی تبلیغاتی مطرح می‌کنند که این اقدام نشان دهنده آن است که تحریم‌ها بیش از هر چیز جنبه پرو پاگاندایی دارد تا عملیاتی شدن روی اقتصاد ایران.
عابدینی این اقدام ایالات متحده را از چند جنبه قابل تحلیل دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال اخیر به طور مستمر زیر فشار تحریم‌ها بود و در زمان ترامپ این شرایط تحت عنوان تحریم‌های فلج کننده عنوان شد و جو روانی بر روی به صفر رسیدن صادرات نفت ایران به راه افتاد البته همه متخصصین و صاحب نظران به خوبی می‌دانند که نگرانی در خصوص صادرات نفت ایران بیهوده است.   *بازار انرژی دنیا، توان تحمل شوک قیمتی ناشی از حذف یکی از صادرکنندگان اصلی نفت را نخواهد داشت این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید براینکه بازار انرژی دنیا، توان تحمل شوک قیمتی ناشی از حذف یکی از صادرکنندگان اصلی نفت یعنی ایران را نخواهد داشت گفت: ما امسال شاهد نقصان بزرگ در بازار نفت خواهیم بود، چون به غیر از تحمیل تحریم‌ها بر ایران صادر کنندگان اصلی دیگر نفتی از جمله ونزوئلا به دلیل ناآرامی های داخلی نیز نمی‌تواند تامین کننده سهمیه خود در بازار جهانی نفت باشند از سوی دیگر سایر کشور‌های تولید کننده نفت مانند الجزایر و لیبی نیز شاهد چالش‌های داخلی هستند. از این منظر عرصه نفت با چالش‌های جدی و اساسی مواجه خواهد بود.   *امکان جبران خلا نفت ایران از لحاظ فنی وجود ندارد/ این ادعای عربستان بیشتر بلوف تبلیغاتی است
وی گریزی به ادعای وزیر انرژی عربستان و امارات مبنی براینکه خلا نفت ایران را در بازار جبران خواهند کرد زد و گفت: هر چند که رژیم سعودی و امارات الان با بالاترین وضعیت در حال تولید نفت هستند، اما امکان جبران خلا نفت ایران از لحاظ فنی وجود ندارد و این ادعا بیشتر بلوف تبلیغاتی است.
عابدینی با اشاره به تحریم کشور‌هایی مانند روسیه، چین و ترکیه گفت: همزمانی تحریم‌های ایران با کشور‌های مزبور می‌تواند بلوکی را در برابر تحریم‌های یک جانبه امریکا ایجاد کند و این کشور‌ها با اتحاد با یکدیگر قادر خواهند شد در مقابل تحریم‌های امریکایی قد علم کنند و محدودیت‌ها را از سر بگذرانند.   *اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی تنها چاره حل مشکلات کشور است
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با تاکید بر محوری‌ترین موضوع در مناسبات و اقدامات جمهوری اسلامی گفت: در شرایط فعلی مهمترین موضوع که می‌تواند چاره حل مشکلات کشور باشد اقتصاد مقاومتی است و شرایط رخ داده مهیای آن است که کشور از اقتصاد متکی به نفت رهایی یابد که هر از گاه به دلیل تکانه‌های جهانی اقتصاد، اقتصاد داخلی را هم با مشکل مواجه می‌کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: از این منظر چاره اندیشی در این زمینه می‌تواند بیش از هر زمان دیگری در دستور کار مسئولین باشد از لحاظ مولفه‌های اقتصادی امریکا نمی‌تواند چالشی ایجاد کند. از طرف دیگر دست جمهوری اسلامی نیز بسته نیست و می‌تواند از سایر مولفه‌ها به غیر از نفت برای تحقق اقتصاد پویا و مستقل استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریمهای نفتی امریکا امارات و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۷۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

کتاب " اقتصاد در هیاهوی انتظارات " منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از 30 نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل 30 فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای 656 صفحه می باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از 260 جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است " امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه‌ هاست که با این پدیده رو‌بروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. "

گفتنی است برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می توانید با شماره تلفن 09196162244 (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید.

انتای پیام/

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود