Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- «آئين‌نامه پيشگيري از انباشت مطالبات غيرجاري بانکي» پس از ابلاغ براي اجرا به نهاد‌ها و دستگاه‌ها ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، «ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي» بر اساس فرامين و رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و نيز ساير قوانين مربوط، براي پيشگيري از انباشت مطالبات غيرجاري شبکه بانکي کشور از طريق تعميق شفافيت، بهبود فرآيند‌هاي اعتبارسنجي و نظام‌مند کردن مراحل اعطاي تسهيلات و ايجاد تعهدات براي اشخاص متقاضي، با مشارکت نهاد‌ها و دستگاه‌هاي مختلف اجرايي، اقدام به تصويب «آيين‌نامه پيشگيري از انباشت مطالبات غيرجاري بانکي» و ابلاغ مراتب براي اجرا به نهاد‌ها و دستگاه‌هاي مربوط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آئين‌نامه يادشده دربرگيرنده فرآيند‌هاي عمدتاً الکترونيک در قالب سامانه‌هاي اطلاعاتي کنوني و ساير سامانه‌هاي مرتبط با امکان دسترسي فرادستگاهي با هدف نهايي پيشگيري از انباشت مطالبات غيرجاري بانکي است و در مفاد آن، وظايف و تکاليف مشخصي در زمينه‌هاي مختلف براي نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف از جمله نظام بانکي کشور مقررشده است که اميد است با همکاري و اهتمام شبکه بانکي کشور، فرآيند‌هاي مرتبط با اعطاي تسهيلات، ايجاد تعهدات و وصول مطالبات غيرجاري از طريق عملياتي شدن کامل سامانه‌هاي موضوع آيين‌نامه، تسهيل شود.
 
مهمترين تکاليف در نظر گرفته شده در اين آيين‌نامه براي مؤسسات اعتباري به شرح زير است
• بر اساس تبصره زير ماده (8) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه نسبت به تهيه، تکميل و يکپارچه‌سازي اطلاعات موجود خود درباره اشخاص مرتبط و ذي‌نفعان واحد و تشکيل بانک اطلاعاتي در اين خصوص اقدام کرده و پس از راه‌اندازي سامانه شناسايي روابط اشخاص، پيش از اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات، نسبت به استعلام روابط اشخاص از سامانه مذکور اقدام کنند. استعلام از سامانه موضوع اين ماده نافي مسئوليت مؤسسات اعتباري براي شناسايي اشخاص مرتبط و ذي‌نفعان واحد از ساير روش‌هاي مقتضي نخواهد بود.
• بر اساس ماده (17) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پيش از اعطاي هرگونه تسهيلات يا ايجاد تعهدات، حسب مورد مطابق ضوابط ابلاغي بانک مرکزي نسبت به استعلام گزارش اعتباري از سامانه ملي اعتبارسنجي يا گزارش رتبه‌بندي اعتباري از شرکت‌هاي رتبه‌بندي اعتباري از طريق سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) اقدام و مطابق ضوابط مذکور تصميم‌گيري کنند.
• بر اساس تبصره زير ماده (23) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند ظرف شش ماه پس از ايجاد امکانات موضوع ماده (19) اين مصوبه، نسبت به ارسال سيستمي و برخط درخواست تنظيم اسناد مربوط به اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات و مدارک مورد نياز و درخواست آزادسازي، فک رهن، فسخ و اقاله اسناد مربوط به اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات به دفاتر اسناد رسمي از بستر سامانه ثبت الکترونيک اسناد رسمي اقدام کنند.
• بر اساس تبصره 5 زير ماده (29) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پس از ايجاد امکانات موضوع اين ماده و سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات صرفاً صورت‌حساب‌هايي را مورد پذيرش قرار دهند که علاوه بر دارا بودن شرايط مندرج در ساير قوانين و مقررات، حسب مورد صحت ثبت اوليه معاملات آن يا تأييد نهايي آن‌ها از سامانه مذکور استعلام شده باشد.
• بر اساس ماده (32) آيين‌نامه، تسهيلات مبتني بر عقد خريد دين و تسهيلات ريالي خرد مشمول ماده (29) اين مصوبه نخواهند بود و مؤسسات اعتباري موظفند ظرف هجده ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، تسهيلات ريالي خرد خود به اشخاص را صرفاً از طريق کارت‌هاي اعتباري در چهارچوب عقد مرابحه پرداخت کنند.
• بر اساس ماده (33) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند ظرف شش ماه پس از راه‌اندازي سامانه جامع ثبت معاملات، ساير تسهيلات ريالي مبتني بر عقود مبادله‌اي را که مشمول ماده (28) نمي‌باشد، صرفاً به شباي حساب فروشنده کالا يا خدمت موضوع تسهيلات و با يکي از ابزار‌هاي حواله درون بانکي، حواله ساتنا و پايا و کارت‌هاي پرداخت فقط با امکان خريد از پايانه فروش پرداخت کنند.
• بر اساس تبصره زير ماده (35) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند اطلاعات پرداخت و بازپرداخت تسهيلات يا ايجاد تعهدات را به‌صورت سيستمي و برخط براي سامانه موضوع اين ماده (سمات) ارسال کنند.
• بر اساس ماده (36) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند در فرآيند اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات از طريق سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، اطلاعات مورد نياز را از سامانه‌هاي موضوع ماده (2) اين مصوبه و شرکت‌هاي رتبه‌بندي اعتباري استعلام کرده و پس از بررسي نتايج استعلام‌ها و ارسال طرح توجيه فني، مالي و اقتصادي تأييد شده توسط مؤسسات اعتباري موردنظر، قرارداد‌هاي تسهيلات و تعهدات بانکي موضوع ماده (44) اين مصوبه، گزارش‌هاي کارشناسي موضوع ماده (43) اين مصوبه و مصوبات ارکان اعتباري تصميم‌گيرنده در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات براي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، نسبت به درخواست شناسه يکتا از سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) اقدام کنند.
• بر اساس ماده (38) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پيش از اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات به اشخاص، نسبت به دريافت رضايت‌نامه کتبي از آنان مبني بر اجازه به مؤسسه اعتباري و بانک مرکزي، دستگاه متولي و شرکت‌هاي رتبه‌بندي اعتباري براي دسترسي به اطلاعات اشخاص و استعلام آن از دستگاه‌هاي اجرايي و ساير مراجع ذي‌ربط اقدام نموده و يک نسخه از آن را براي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) ارسال کنند.
• بر اساس تبصره زير بند الف ماده (41) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پس از راه‌اندازي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، نسبت به ارائه سيستمي و بر خط درخواست ترهين، رفع ترهين و استعلام سيستمي و برخط مندرجات، سوابق و وضعيت ترهين اوراق بهادار مذکور مطابق ضوابط اجرايي که ظرف يک سال از تاريخ ابلاغ اين مصوبه توسط بانک مرکزي تهيه و ابلاغ مي‌شود، اقدام کنند.
• بر اساس تبصره 2 زير ماده (42) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پس از راه‌اندازي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) و برقراري ارتباط آن با شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، نسبت به ارائه سيستمي و برخط درخواست ترهين، رفع ترهين و استعلام سيستمي و برخط مندرجات، سوابق و وضعيت ترهين اوراق بهادار پذيرفته شده در بازار‌هاي متشکل تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کنند.
• بر اساس ماده (43) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات پس از راه‌اندازي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) يک نسخه از گزارش‌هاي کارشناسي را که به منظور ارزش‌گذاري وثايق و اموال يا ميزان پيشرفت پروژه‌ها و طرح‌هاي موضوع تسهيلات از مراجع مربوط نظير کانون کارشناسان رسمي دادگستري و مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان قوه قضاييه اخذ شده است، براي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) ارسال کنند.
• بر اساس ماده (44) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات پس از راه‌اندازي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، قرارداد‌هاي تسهيلات و تعهدات متحدالشکل مطابق ضوابط ابلاغي شوراي پول و اعتبار را به صورت سيستمي و برخط و همچنين نسخه فيزيکي قرارداد‌ها را براي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) ارسال کنند.
• بر اساس ماده (45) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند ظرف يک سال از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، پيش از انعقاد قرارداد ضمانت با استفاده از سفته، گواهي کسر از حقوق يا چک در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات، حسب مورد نسبت به ثبت اطلاعات متقاضي، ضامن و مندرجات سفته، گواهي کسر از حقوق و مندرجات چک در سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) اقدام کنند.
• بر اساس ماده (46) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند ظرف يک سال از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، نسبت به ارسال تمامي قرارداد‌هاي ضمانتي مربوط به تسهيلات تسويه نشده، براي سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات)، اقدام کنند.
• بر اساس بند «الف» زير ماده (47) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند امکان دسترسي سازمان امور مالياتي را به اطلاعات جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب‌هاي بانکي، سپرده‌ها و سود آن‌ها فراهم کنند.
• بر اساس ماده (48) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري در اعطاي تسهيلات يا ايجاد تعهدات، براي اخذ تأمين مطابق ماده (6) آيين‌نامه فصل سوم قانون عمليات بانکي بدون ربا (بهره) موضوع تصويب‌نامه شماره 88620 مورخ 12‏‏‏‏‏/10‏‏‏‏‏/1362 و اصلاحات بعدي آن و دستورالعمل‌هاي اجرايي عقود، موظفند پس از راه‌اندازي سامانه تعهدات رسمي، ضمانت‌ها و اموال مقيد شده، پيش از انعقاد قرارداد ضمانت نسبت به استعلام سيستمي و برخط مجموع تعهدات ضامن (که ناشي از قرارداد‌هاي ضمانت منعقد شده است) و اموال مقيد شده وي، از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اطلاعات موضوع ماده (47) اين مصوبه از طريق سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) از سازمان امور مالياتي کشور اقدام کرده و متناسب با وضعيت و توانايي مالي وي، نسبت به اخذ تأمين از متقاضيان تسهيلات با ضمانت وي اقدام کنند.
• بر اساس تبصره 1 زير ماده (48) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند در اخذ تأمين با استفاده از ضمانت نسبت به استعلام سيستمي وضعيت اعتباري ضامن از سامانه ملي اعتبارسنجي از طريق سامانه تسهيلات و تعهدات (سمات) اقدام کنند.
• بر اساس تبصره 2 زير ماده (48) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند متناسب با نتايج حاصل از اعتبارسنجي يا رتبه‌بندي اعتباري متقاضي (در چهارچوب ضوابط اجرايي ابلاغي توسط بانک مرکزي) نسبت به اخذ تأمين اقدام کنند.
• بر اساس ماده (51) آيين‌نامه، مؤسسات اعتباري موظفند پس از اعطاي تسهيلات و ايجاد تعهدات مطابق ضوابط اجرايي ماده (17) اين مصوبه، نسبت به استعلام گزارش اعتباري اشخاص از سامانه ملي اعتبارسنجي يا گزارش رتبه‌بندي اعتباري اشخاص از شرکت‌هاي رتبه‌بندي اعتباري از طريق سامانه متمرکز اطلاعات تسهيلات و تعهدات (سمات) اقدام و براي به روز رساني وضعيت طبقه‌بندي بدهي آنان مطابق آيين‌نامه طبقه‌بندي دارايي‌هاي مؤسسات اعتباري (مصوب شوراي پول و اعتبار) اقدام کنند.
در اين بخشنامه همچنين اشاره مي‌شود، اجراي برخي وظايف و تکاليف مقرر در مصوبه مورد بحث، مستلزم آماده‌سازي، بروزرساني و يا عملياتي شدن زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سامانه‌هاي اطلاعاتي مربوط توسط نهاد‌هاي متولي از جمله بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است که بديهي است با تدارک و آماده شدن موارد ياد شده از سوي ادارات دخيل، مراتب به نحو مقتضي اطلاع‌رساني خواهد شد؛ لذا خواهشمند است در صورت هرگونه ابهام يا سؤال در رابطه با موضوعات و مسائل مربوط به زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سامانه‌هاي اطلاعاتي مورد اشاره در مفاد آيين‌نامه يادشده، مراتب از طريق حوزه‌هاي مربوط در اين بانک مورد استعلام و پيگيري واقع شود.
اين بخشنامه در پايان تاکيد دارد، ضمن ايفاد نسخه‌اي از «آيين‌نامه پيشگيري از انباشت مطالبات غيرجاري بانکي» (موضوع تصويب‌نامه شماره 176818‏‏‏‏‏/ت 56173 ﻫ مورخ 28‏‏‏‏‏/12‏‏‏‏‏/1397 ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي)، خواهشمند است دستور فرمايند مراتب به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏/1396 به تمامي واحد‌هاي ذيربط آن بانک‏‏‏‏‏/مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ شده و علاوه بر تمهيد مقدمات اجراي مفاد آيين‌نامه ذکر شده، بر حسن اجراي آن نيز نظارت دقيق به عمل آيد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آئين نامه پيشگيري انباشت مطالبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۸۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه حدود هفت درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان واقع شده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی این استان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهر می‌باشند که با مساحت یک هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی شهری اعم از احداث مساجد، روکش آسفالت، احداث مدرسه، مرمت بناهای تاریخی، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی در استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص بخشی از اقداماتی که در راستای بازآفرینی شهری این استان طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ انجام شد، اضافه کرد: پرداخت تخفیف صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است.

وی ادامه داد: تعریف پروژه‌ای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در این بازه زمانی بوده است.

قاری قرآن با اشاره به پرداخت بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده، گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد جهت تسهیلات بافت فرسوده به بانک معرفی شدند که از این تعداد، متقاضیان برای افزون بر یک هزار و ۳۰۰ واحد تسهیلات دریافت کرده اند.

وی تهیه طرح‌های توانمند سازی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان به تعداد پنج طرح در شهرهای اصفهان-کاشان- نجف آباد-شهرضا-خمینی شهر، اجرای ۵۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد ریال و تخصیص حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان را از دیگر اقدامات صورت گرفته بیان کرد.

کد خبر 6095282

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین ملی گل‌غلتان بیستم اردیبهشت‎ ماه در کاشان
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • پیگیری برای ارائه تسهیلات بانکی براساس تخلف و تصادف رانندگی/ نحوه پرداخت حق بیمه تغییر می‌کند
  • آیین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • ۱۰۸ درصد تعهدات اشتغال در رودسر محقق شده است