Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:00:11 GMT

84 هزار زائر ایرانی امسال به حج تمتع مشرف می شوند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۹۴۷۲

84 هزار زائر ایرانی امسال به حج تمتع مشرف می شوند

مشهد - ایرنا- رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال 84 هزار زائر و 2 هزار و 550 کارگزار از ایران به حج تمتع مشرف می شوند.

علیرضا رشیدیان روز جمعه در همایش آموزشی زائران حج تمتع در مشهد، افزود: با توجه به اینکه جمعیت زائران خانه خدا بسیار و موقعیت زمانی و مکانی در عربستان محدود است زائران باید مواردی را که به آنان توصیه می شود رعایت کنند تا اتفاقات ناگوار تکرار نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: با اینکه قیمت ارز افزایش یافت اما هزینه سفر حج تمتع برای زائران ایرانی خیلی افزایش نیافت و به طور میانگین هزینه حج تمتع امسال برای هر زائر 250 میلیون ریال است و در صورت وجود مازاد مبالغ دریافت شده این مبلغ به زائران عودت داده می شود.
وی گفت: مجموع هزینه ارزی هر زائر ایرانی در عربستان سه هزار دلار است که بخش عمده آن مربوط به اجاره مسکن می باشد با این حال سازمان حج و زیارت تلاش کرد هزینه های سر بار زائران را به حداقل برساند.
رشیدیان افزود: با توجه به اینکه دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان به موقع مستقر شد، توانست هتل های خوبی را اجاره کند که از این نظر صرفه جویی مناسب نیز صورت گرفت اما تغییر قیمتها از 210 میلیون ریال تا 280 میلیون ریال در هزینه زائران بیشتر مربوط به مسکن است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در مدینه هتل به اندازه کافی وجود ندارد، هزینه اجاره هتل در مدینه بسیار زیاد است و این امر باعث شد مدت زمان حضور آخرین کاروان های ایرانی در مدینه از 6 روز و پنج شب به پنج روز و چهار شب کاهش یابد.
وی با اشاره به گرمای زیاد هوا در عربستان طی ماه های تیر و مرداد گفت: اغلب بیماری هایی که حجاج ایرانی به آن مبتلا می شوند، فشار خون و قند خون است که تاکنون 200 نفر از زائران حج تمتع به خاطر نداشتن سلامتی کافی از فهرست افراد اعزامی خارج شدند.
رشیدیان افزود: ایران در حج تمتع امسال موظف شده است آشپزخانه های متمرکز در عربستان داشته باشد و غذای زائران ایرانی در طول سفر حج به نحوی سازماندهی شده که ذائقه همه آنان را پاسخگو باشد.
وی اظهار داشت: قراردادهای لازم برای حمل و نقل زائران ایرانی با شرکت های هواپیمایی داخلی منعقد شده و اعزام ها به صورت 30 روز ورود هواپیما و 30 روز خروج آنها از عربستان پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر عدم حمل مواد مخدر توسط زائران ایرانی گفت: هر یک از زائران که مبتلا به اعتیاد هستند در این مدت باقیمانده خود را درمان کنند زیرا کشف مواد مخدر از ایرانیان در این سفر حیثیت و آبروی کشور را به خطر می اندازد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: قیمت حمل و نقل داخلی در عربستان 80 درصد افزایش یافته اما تلاش شده است که این افزایش قیمت مدیریت شود به نحوی که در مکه حمل و نقل درون شهری توسط نمایندگی سازمان حج و زیارت به صورت روزانه انجام خواهد شد.
وی رعایت مسائل بهداشتی و شرعی و خریداری نکردن سوغات از فروشگاه های عربستان را به زائران توصیه کرد.
وی اظهار داشت: این سازمان 22 کارگروه برای آسیب شناسی حج تمتع سال گذشته تشکیل داد تا زمینه برگزاری مراسم حج آرام تر و بهره برداری معنوی از این سفر فراهم شود.
رشیدیان گفت: همه تلاش های سازمان حج و زیارت بر این است که آسیب های سفر حج برای زائران ایرانی به حداقل برسد.
وی افزود: از دو سال قبل زمان بندی لازم برای رمی جمرات انجام شده، آموزش های لازم به متولیان داده شده و همچنین مشکل زیرگذر در این منطقه نیز رفع شده است تا زائران طبق این زمان بندی حرکت کنند و با مشکل مواجه نشوند.
مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: امسال 64 کاروان با هشت هزار و 930 زائر و 330 کارگزار و عوامل حج از این استان به حج تمتع اعزام می شود.
جواد شاد افزود: از این تعداد 34 کاروان با چهار هزار و 645 زائر مدینه قبل و 30 کاروان با چهار هزار و 285 زائر مدینه بعد هستند.
وی اظهار داشت: 54.2 درصد از زائران امسال حج تمتع خراسان رضوی را زنان و 45.8 درصد آنان را مردان تشکیل می دهند.
وی گفت: خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین تعداد زائران حج تمتع کشور را دارد و با توجه به استقبال بسیار لازم است سهم این استان در سالهای بعد افزایش یابد.
شاد افزود: تاکنون 12 کارگاه آموزشی برای زائران مدینه قبل و 12 کارگاه آموزشی برای زائران مدینه بعد در خراسان رضوی برگزار شده است.
در این همایش آموزشی اعضای 32 کاروان زائران حج تمتع در مشهد حضور داشتند.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حج تمتع همايش اموزشي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار دهه کرامت امسال اعلام شد

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: هر ساله دهه کرامت با یک شعار محوری و عناوین مشخصی اعلام می‌شود و شعار امسال «با شما سربلندیم» است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیداحمد مشرف در نشست دهه کرامت اظهار کرد: هر ساله دهه کرامت با یک شعار محوری و عناوین مشخصی اعلام می‌شود و شعار امسال «با شما سربلندیم» است.

وی افزود: برای سایر روزهای دهه کرامت نیز عناوینی ازجمله «حضرت فاطمه معصومه (س)، بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»، «زیست عفیفانه به دست بانوی کرامت و مهربانی»، «شهر مقدس قم حرم اهل بیت (ع)، خواستگاه انقلاب اسلامی» انتخاب شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) ادامه داد: «خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار مردمی»، «امامزادگان پرچمداران جهاد تبیین و معرفت افزایی»، «امین ولایت، عزیز برادر»، «مساجد تراز اسلامی، خواستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»، «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی»، «ماه امید، نشاط معنوی، زیارت عارفانه» و «خاندان موسی بن جعفر (ع)، الگوی خانواده ایمانی» از دیگر عناوین انتخاب شده برای روزهای دهه کرامت است.

حجت‌الاسلام مشرف با بیان اینکه جشن‌های ویژه دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت در قم آغاز خواهد شد، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم محوریت این جشن‌ها دختران و بانوان باشند.

منبع: فارس

کد خبر 749051

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • ۱۲۷۰ زائر زنجانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند