Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در کیش آغاز شد

نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری، جزیره کیش شاهد برگزاری هفتمین مجمع جهانی سلامت (WHS) با معرفی ظرفیت‌های نظام سلامت کشورمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجمع جهانی سلامت نوعی اتاق فکر بزرگ در حوزه سلامت در ابعاد جهانی  است که تاثیرگذاران حوزه سلامت شامل دانشگاهیان، صاحبان صنایع، سیاستگذاران و گروه‌های مردمی را برای بحث و گفتگو در حوزه سلامت جهانی گرد یکدیگر جمع می‌کند.

از سال ۲۰۱۳ نشست‌هایی از سوی مجمع جهانی سلامت در نقاط مختلف دنیا همچون سنگاپور، ژنو، برزیل، پرتغال و برگزار شده است و آخرین آن به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش رقم خورد.

در کنار تمامی تلاش‌های صورت گرفته در حوزه توسعه روابط بین المللی و دیپلماسی سلامت در ایران، رویداد اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی (WHO EMRO) در سال ۹۸ و در تهران به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقطه عطفی در روند رو به توسعه دیپلماسی سلامت کشور بود.

آخرین وضعیت مصدومان ریزش تونل در استان البرز/ اعزام ٢ مصدوم به بیمارستان مطهری تهران

علیرضا نظریان رئیس اداره نظارت بر درمان معاون درمان علوم پزشکی البرز درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش تونل در آزادراه تهران شمال اظهار کرد: ۲ مصدوم این حادثه با تمایل خود در حال اعزام به بیمارستان سوختگی شهید مطهری تهران هستند، البته تمام امکانات در بیمارستانی که این ٢ مصدوم بستری هستند، فراهم است، اما به میل خود آنها شرایط اعزام را فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از این ٢ مصدوم به ٧٠ درصد سوختگی و دیگری به ۵۵ درصد سوختگی دچار شده اند.

رئیس اداره نظارت بر درمان معاون درمان علوم پزشکی البرز در ادامه به وضعیت جسمانی سایر مصدومان اشاره کرد و گفت: ٢ مصدوم حادثه در بخش آی سی یو بستری هستند که یکی از آنها ۵۵ درصد و دیگری ٣۵ درصد سوختگی دارد.

هزینه کرد سالانه سه و نیم میلیارد دلار برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی/ نیازمند مدیریت صحیح و صرفه جویی در هزینه‌ها هستیم

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: حضور داروسازان بالینی کمک بزرگی به الگوی مصرف در بیمارستان‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت تامین ارز برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و محدودیت در این راستا افزود: مصرف دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سالانه سه و نیم میلیارد دلار هزینه دارد.

وی در ادامه به اهمیت مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر به ویژه ایجاد کمپین فشار خون در سال جاری اشاره کرد و گفت: معاونت‌های غذا و دارو و داروخانه‌ها باید مشارکت فعالی را در این زمینه داشته باشند.

وی اظهار کرد: بودجه‌ای از محل اعتبارات صندوق ذخایر ارزی برای مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته و معاونت‌هایی که این بودجه را در زمینه دیگری مصرف کنند باید پاسخگو باشند.

 ۱۵ درصد خانم‌ها مشکل ناباروری دارند/ درمان رایگان ناباروری برای ۲ بار در مراکز دولتی

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره میزان موفقیت درمان ناباروری در کشور اظهار کرد: میزان موفقیت هر بار درمان ناباروری در مراکز دولتی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده یعنی حداکثر موفقیت در هر بار درمان ناباروری ۴۰ درصد است، اما اغلب مراکز ما ۳۰ درصد موفقیت را در درمان دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما برای آنکه به زوجین نابارور کمک کنیم یک بار درمان اضافی رایگان به آن‌ها می‌دهیم، گفت: در ابتدا که مراکز درمانی ناباروری دولتی راه اندازی شد ما یک سال خدمات درمان ناباروری رایگان ارائه می‌کردیم، اما برای آنکه شانس فرزند آوری را افزایش دهیم در صورتی که نوبت اول درمان ناباروری شکست بخورد، نوبت دوم درمان نیز رایگان انجام خواهد شد.

جان‌بابایی ادامه داد: در صورتی که درمان ناباروری در بار اول و دوم شکست بخورد دفعات بعدی درمان ناباروری در بخش دولتی با هزینه دولتی و در بخش خصوصی با هزینه خصوصی انجام می‌شود.

امسال؛ سال دیپلماسی سلامت برای ایران

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در حاشیه هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت با بیان اینکه در شرایطی که دشمنان تا سعی کردند ما را تحریم کنند ۲ اتفاق مهم در کشور برنامه‌ریزی کردیم، اظهار کرد: اولین رویداد برگزاری مجمع جهانی سلامت بود که به مدت ۲ روز در جزیره کیش و با حضور مهمانانی از ۴۳ کشور دنیا و در سطح وزیر و معاونان وزیر به ایران آمدند و دیدند که ایران می‌تواند در روز خلیج فارس نقش خود را در سلامت جهانی ایفا کند.

حریرچی با تاکید بر اینکه در زمانی که آمریکا و ترامپ به صورت منفردانه اقدام به تحریم ایران می‌کنند برای ما سال دیپلماسی سلامت است، گفت: سالی است که با توان و با اعتماد عمومی که جامعه جهانی در حوزه سلامت به ایران داشته، نشان می‌دهیم ایران در حوزه علم و سلامت پیشگام است.

برگزاری دوی ماراتن به مناسبت بزرگداشت سیل زدگان ایران/ رونمایی از سند جهانی تروما در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت

امیرحسین تکیان دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با اشاره به آمار شرکت کنندگان در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت گفت: از مجموع ۸۲۰ مهمان که برای این نشست ثبت نام کرده بودند، ۷۴۹ نفر حضور داشتند.

وی از برپایی ۲۹ پنل به همراه ۸۰ سخنرانی خارجی از ۴۳ کشور جهان و ۶۶ سخنرانی داخلی در ٢ روز برگزاری نشست خبر داد و افزود: در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش، ۶ مسئله محور سلامت در کشور و جهان مورد ارزیابی و گفتگو قرار گرفت.

تکیان، از رونمایی سند جهانی تروما در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت خبر داد و گفت: این سند را ۱۳۵ فرهنگستان علوم پزشکی عضو مجمع جهانی سلامت تدوین کرده‌اند که در نشست جزیره کیش رونمایی شد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار نشست دانشجویی در مجمع جهانی سلامت به ابتکار ایران برگزار شد، گفت: برای اولین بار شبکه دانشجویی M۸ با بحث و تبادل در زمینه دغدغه‌های سلامت برگزار شد.

دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با بیان اینکه نشریه لنست با عنوان ایران در حال گذر برگزار شد، گفت: در روز اول این نشریه به همت ٣٩ نویسنده برگزار شد.

تکیان ادامه داد: همچنین دوی ماراتن به مناسبت بزرگداشت مردم سیل زده ایران برگزار شد.

تخصیص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به درمان معتادان/ استقرار پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار

سعید نمکی وزیر بهداشت در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، اظهار کرد: به عنوان کهنه سرباز نظام سلامت به مقوله اعتیاد، با نگاهی بسیار متفاوت‌تر از آنکه فقط به درمان و ساماندهی افراد درگیر اعتیاد توجه شود، می‌نگرد؛ مقوله اعتیاد فقط با درمان، ساماندهی و کنترل عرضه مواد مخدر برطرف نمی‌شود؛ به موضوع اعتیاد باید با نگاهی ژرف‌تر از آنچه تاکنون وجود داشته است، نگریست؛ به همین دلیل است که در سال‌های بعد از انقلاب، علی رغم تلاش‌هایی که صورت گرفت و شهدای عزیزی که در این راه از دست دادیم، باز هم این گرفتاری در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت بیان کرد: اولین گامی که در حوزه کاهش معضل اعتیاد در کوتاه مدت باید برداشته شود، این است که این گروه گرفتار را تحت مداوا قرار داده و از طرفی، از بازگشت مجدد آن‌ها به منجلاب اعتیاد جلوگیری کنیم، در وزارت بهداشت، با اتخاذ راهکار‌ها و شیوه‌های مختلف در صدد هستیم، این گروه آسیب دیده را مداوا کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در نشستی که با سردار مومنی داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که برای معتادینی که HIV مثبت بوده یا به زخم‌های مزمن مبتلا هستند و بسیاری از مراکز درمانی به سختی آن‌ها را پذیرش می‌کنند، شرایط درمانی فراهم کنیم تا تحت مداوا قرار گیرند. این افراد نیز مردمان این سرزمین هستند و به نوعی، به گرفتاری یا بیماری جسمی مبتلا شده اند، بنابراین وظیفه داریم که در جهت درمان آن‌ها نیز بکوشیم. به قول حافظ: "مکن در این چمنم سرزنش به خودرویی، چنانکه پرورشم می‌دهند می‌رویم".

نمکی ادامه داد: این جوانان در گرفتاری در منجلاب اعتیاد تقصیری ندارند، بلکه خانواده، حکومت، جامعه و ساختار تربیتی در پیشگیری از آن کوتاهی کرده اند و تاوان این کوتاهی را باید جبران کنیم. این افراد، فرزندان این سرزمین هستند، در هیچ کجای دنیا، حتی گناهکاران و مجرمان را در حالت بیماری رها نمی‌کنند. وزیر بهداشت، برای تمام مردم یک مملکت، وزیر بهداشت است و هر کجای این سرزمین که داد دردمندی به گوش رسد، برای درخواست عاجزانه او باید راهی یافت.

وزیر بهداشت از فعالیت ۱۷۰۰ کارشناس روانشناس بالینی در مراکز بهداشتی و درمانی در جهت خدمات رسانی به افرادی که در مرحله درمان و ترک اعتیاد هستند، خبر داد و گفت: یکی از تکالیف برنامه پنجم و ششم توسعه، استقرار پرونده الکترونیک سلامت است که این موضوع تا پایان بهار تکمیل شده و تمامی افراد، دارای پرونده الکترونیک سلامت خواهند شد. در پرونده الکترونیک سلامت، پکیج آموزش و پیشگیری از بازگشت دوباره به سمت اعتیاد، گنجانده شده و بهورزان و کارشناسان بهداشت در این سامانه آموزش خواهند دید که چگونه برای استمرار درمان افراد معتاد، پیشگیری از بازگشت دوباره و روان درمانی آنها، اقدام کنند. در سال گذشته، حدود ۴۷ هزار مورد مراجعه در این مورد ثبت شده است.

۱۸ درصد ویزا‌ی صادر شده برای عراقی‌ها به توریست سلامت مربوط بوده است

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نیروی انسانی مجربی که در نظام برنامه نویسی کشور در دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی کشور حضور دارند و نیازمندی شدیدی که برای ساختار جدید نظام سلامت مبتنی بر رویکرد‌های نوین داریم، ناچاریم که از ابزار‌های‌ ای ‌تی استفاده کنیم، به همین دلیل وزارت بهداشت نه تنها از این اقدامات حمایت می‌کند بلکه به عنوان یک درخواست و تقاضای ملی از همه دست اندرکاران غیرپزشکی که می‌توانند در زمینه فناوری‌های مهم به ویژه در زمینه برنامه نویسی و سیستم‌ای تی به ما کمک کنند، می‌خواهیم که برای ارتقا نظام سلامت اقدام کنند.

نمکی بیان کرد: در تمام عرصه‌های نظام سلامت اعم از دارورسانی، ثبت داده‌های الکترونیک به این حرکت نیاز داریم و به عنوان مدافع اصلی آن حمایت‌های لازم را از آن انجام می‌دهیم و قطعا می‌دانیم این کار می‌تواند در سطح کشور فراگیرتر شود و ما نظرمان این است که روی یک برنامه کار را به صورت پایلوت در یک منطقه آغاز کنیم و بعد از رفع آن در سطح ملی آن را اجرا خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بحث گردشگری سلامت، با بیان اینکه گفت: گردشگری سلامت یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن بپردازیم و کشور ما در عرصه سلامت و خدمت رسانی یکی از قوی‌ترین و عالم‌ترین کشور‌های منطقه است و مجبوریم تا از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم. کما اینکه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق به ما مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ درصد از ویزا‌هایی که برای شهروندان عراقی به ایران صادر شده، مربوط به توریست سلامت بوده است، البته همچنان تعداد زیادی از این بیماران به سمت ترکیه می‌روند، اما باید ظرفیت‌های آن را فراهم کنیم؛ بویژه در کیش با قابلیت‌های زیادی که دارد می‌توان از نقاط بسیار مهم و یکی از اهداف توریسم سلامت باشد و ما هم حمایت می‌کنیم.

ایرانی‌ها نباید از خدمات بین الملی سلامت محروم شوند/ مجمع جهانی سلامت فرصتی برای رساندن پیام ایران به جهانیان

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اظهار کرد: ایران برای اولین بار میزبان این نشست در غرب آسیا و شرق آفریقا با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه سلامت گفت: در این شرایط سخت تحریم که آمریکا با تمام توان می خواهد راه‌ها بر مملکت ما بسته شود، خوشبختانه اهل دانش، فن و علاقمندان به توسعه نظام سلامت جهان در این اجلاس حضور دارند و ۱۰۰ نفر در این مجمع سخنرانی خواهند داشت.

نمکی نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت را فرصت مناسبی برای رساندن پیام ایران به جهانیان در حوزه تحریم‌ها دانست و گفت: آزادگان اندیشمندی که از آمریکا، اروپا و کشورهای جهان در نشست‌های مختلف بین المللی و این مجمع شرکت می‌کنند قطعاً پیام مظلومیت مردم کشور را به گوش جهانیان و دولتمردان خواهند رساند که مردم ما به عنوان مردمی نجیب و صلح دوست نباید با تحریم های ظالمانه در رساندن خدمات سلامت دچار محرومیت بیشتر شوند.

تحریم‌ها مانع امداد رسانی‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان شد/ ایران در چارچوب برجام به تعهداتش عمل کرده است/ مجامع بین‌المللی در مقابل سیاست‌های غیرقانونی آمریکا سکوت نکنند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اظهار کرد: بحث سلامت بنابر تعاریف سازمان بهداشت جهانی با موضوع بیماری متفاوت بوده و یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگ‌ترین عدالت اجتماعی محسوب می شود و تحقق آن از مهمترین وظایف دولت‌هاست.

وی ادامه داد: از این منظر سلامت تنها کالای عمومی است که عامل پیشرفت و شاخص اندازه‌گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود، به این اعتبار سلامت به عنوان آرمانی اجتماعی و سیاستی مشترک، مورد اجماع همه دولت‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ما مایه امید و برای دشمنانمان مایه عبرت است که ما در عین سختی‌ها توان بالیدن و شکفتن داریم، گفت: موجب خوشبختی است که در شرایط سخت تحریم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا توانسته است در مجمع جهانی سلامت حضور پیدا کند و در فرایند دستورسازی سلامت جهان به عنوان سفیر ایران زمین نقشی معنادار و فعال ایفا کند.

وی افزود: برگزاری این نشست در کشور ایران که آماج شدیدترین و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته است، درخور تقدیر بوده و حضور بیش از ۱۰۰ دانشمند جهانی از حدود ۵۰ کشور جهان در این نشست، نشانه آن بوده که اگر چه سلامت امروز مقوله‌ای سیاسی شده است، اما دانشمندان و صاحب نظران نظام سلامت با هدف بهبود زندگی انسان ها و فارغ از مرز‌های سیاسی و بر اساس اصول مشارکت علمی و التزام اجتماعی در این نشست می‌کوشند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شبکه بهداشت ایران یکی از مدل‌های موثر، موفق و قابل تعمیم در جهان برای گسترش عدالت محور خدمات سلامت به مناطق دورافتاده و محروم به شمار می‌رود و سهم عمده‌ای در بهبود شاخص‌های سلامت کشور ما داشته است، دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ برنامه اصلی عدالت اجتماعی خود را با عنوان طرح تحول سلامت و با هدف پوشش همگانی سلامت آغاز کرد، این طرح یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های اجتماعی دولت به شمار می‌رود و در دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و به گواه سازمان جهانی بهداشت توانسته است گام‌های اساسی در زمینه افزایش دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت داشته باشد، همچنین توانستیم پوشش بیمه‌ای برای بیش از ۹۵ درصد شهروندان را داشته باشیم.

جهانگیری ادامه داد: انجام پوشش همگانی سلامت به عنوان برنامه اصلی سلامت، یکی از برنامه‌ها برای تحقق حقوق شهروندی توسط وزارت بهداشت و با همکاری سایر نهاد‌ها در حال اجراست، در پی تصویب برنامه جهانی اهداف توسعه پایدار، کمیته ملی توسعه پایدار ساختار خود را بر اساس مدل بومی با این اهداف هماهنگ کرده است و از آن زمان با مسئولیت یکی از معاونان رئیس جمهور به کار خود ادامه می‌دهد.

جهانگیری بیان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که با تلاش محققان بخشی قابل توجه از نیاز‌های دارویی کشور در داخل تولید می‌شود که حتی مازاد بر نیاز‌های داخلی بوده و قابلیت صادرات به کشور‌های نیازمند را داریم و واردات ما به موارد خاص و تهیه مواد اولیه محدود شده که کارشکنی دولت آمریکا و تحویل کشور‌ها برای خرید این مواد مانع خرید آن‌ها شده است.

جهانگیری گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر موفقیت‌هایی چشمگیر برای دانش بنیان شدن بخش سلامت داشته ایم که از این میان می‌توان به دستاورد‌های فراوان در حوزه‌های پزشکی هسته‌ای سلول‌های بنیادی ترمیم سیستم عصبی و تولید دارو‌های مختلف برای درمان بیماری‌های صعب العلاج اشاره کرد.

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش آمار زایمان طبیعی در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه همایش روز ماما درباره رشد جمعیت اظهار کرد: برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۳ در کشور اجرایی شد و در صدد هستیم که حدود ۶۰ درصد از زایمان‌ها در کشور به صورت طبیعی انجام شود با توسعه مراکز درمانی که در کشور ایجاد شده حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها به این هدف رسیده‌ایم و در برخی از استان‌ها از هدف عقب هستیم که علل آن را باید واکاوی کنیم.

وی با بیان اینکه ماما‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در کاهش مرگ و میر مادران موثر هستند، گفت: ماما‌ها در کاهش مرگ و میر نوزادان، حذف بیماری کزاز بند ناف و در اصلاح الگو‌های تغذیه‌ای مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در زنان باردار نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

نمکی با بیان اینکه در حوادث سال اخیر ماماها تمام تلاش خود را برای نجات جان زنان باردار به کار گرفته‌اند، گفت:  توانستند کار بسیار عظیم و افتخار آفرینی را رقم بزنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از ماماها در نظام ارائه خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و در مراقبت‌های زنان باردار به خارج از مراکز بهداشتی و درمانی و به شکل تله مدیسین و آموزش‌های از راه دور استفاده خواهیم کرد،  برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم از این ابزار کارآمد ماماها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تلاش داریم تمام این عزیزان را در جایگاه مناسب به کار بگیریم و  یکی از برنامه های ما کمک گرفتن از ماماها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای بحث جمعیت است.

آمار تکان دهنده مرگ و میر ناشی از سیل و زلزله در کشور/ حوادث ترافیکی قاتل شماره ۲ ایرانی‌ها

آرزو دهقانی دانشجوی دکترای سلامت در بلایای و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بیان اینکه امروزه حوادث و بلایا باعث تغییرات چشمگیری در تعداد آسیب‌ها، مصدومیت‌ها و مرگ و میر شده است، گفت: شاهد تغییر جهانی در الگوی آسیب‌ها، مصدومیت‌ها و مرگ و میر هستیم که عوامل زیادی منجر به این تغییرات مهم و افزایش تعداد حوادث و بلایا در سراسر جهان و اثرات آن‌ها شده است و عواملی چون افزایش جمعیت، تغییر در شیوه زندگی، شهرنشینی، تغییرات اقلیمی، درک خطر پایین از حوادث و بلایا و مداخله در محیط زیست علل این تغییرات محسوب می شود. 

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایای و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاه به آمار حوادث و بلایا و مرگ و میر ناشی از آن اظهار کرد: بر اساس گزارش پایگاه EM-DAT در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۷۶ حادثه و بلایای طبیعی رخ داده که ۲۲ هزار و ۷۶۵ نفر کشته شده و تعداد جمعیت تحت تأثیر از بلایا بیش از  ۱۱۰ میلیون نفر بودند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر نقش ماماها در افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی پیامی به مناسبت روز ماما صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«روز جهانی ماما فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت و جایگاه مامایی در نظام سلامت و تجلیل و قدرانی از خدمات خالصانه و زحمات بی‌شائبه کسانی است که نخستین لحظه‌های شوق انگیز زیستن را نظاره‌گر هستند.

تلاش جامعه مامایی در راستای کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی، ارتقای بهداشت باروری، انجام مشاوره‌ها و آموزش‌های دوران بارداری، مراقبت‌های مادر و نوزاد و پایش رشد کودک و سلامت زنان جامعه و تأمین سلامت و کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان که یکی از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود، ستودنی است.

اگرچه آموزش همگانی و ارتقای سلامت کار دشواری است اما ترویج زایمان طبیعی و توسعه بلوک‌های زایمان قطعاً فردایی بهتر را برای هر جامعه نوید می‌دهد.

در این راستا با عنایت به سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، توجه به مامایی و توانمندسازی ماماها و تسهیل بهره‌گیری از خدمات آنان اعم از پوشش‌های بیمه‌ای و رفع مشکلات صنفی ضروری است.

جامعه مامایی با بهره‌گیری از دانش و تخصص، مهارت و تجربه به آموزش و فرهنگ‌سازی در جمعیت تحت پوشش خود می‌پردازند تا بستر مناسبی فراهم آورند برای این که جامعه‌ای سالم، پویا، پرنشاط با حضور مادران و کودکانی سالم داشته باشیم.

اینجانب ضمن تبریک این روز به تمامی ماماهای شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ویژه اساتید، دانشجویان و ماماهای فعال در واحدهای بهداشتی و درمانی، از تلاش‌های این عزیزان در راستای سلامت مادران و کودکان قدردانی کرده و توفیق، سلامت و سربلندی یکایک آنان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

کد خبر 750835

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • نقش ماما در سلامت زنان و نوزادان
  • انجام بیش از ۹۰ درصد زایمان‌ها توسط ماماها
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان