Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که بازار خودرو برای چندمین ماه متوالی به دلایلی نامعلوم جهش قیمتی را تجربه می‌کند، وزارت صنعت به عنوان متولی تولید و بازار، موضع منفعلانه‌ای را در پیش گرفته است. به گزارش بلاغ، بازار خودرو دوباره با تلاطم عجیب و غریبی مواجه شده است. این اولین باری نیست که از زمان روی کار آمدن رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازار خودرو آشفتگی را تجربه می‌کند و در نهایت، بالاترین واکنشی که وزارتخانه تحت مدیریت او داشته حمایت‌های مالی از خودروسازان و اعلام محافظه‌کارانه برنامه‌ای سختگیرانه برای افزایش تولید بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تمام این موارد در شرایطی است که نظارت موثری بر شیوه فروش خودروسازان، بازار و دلالان خودرو، سایت‌های اینترنتی فروش خودرو و حتی نمایشگاه‌های اتومبیل در سطح شهر نیست؛ در حالی که نظارت بر بازار خودرو وظیفه مسلم دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که متأسفانه فقط یک اسم و چند پست مدیریتی بدون اثرگذاری از آن بیشتر باقی نمانده است.

بر این اساس و در اثر این حرکت‌های منفعلانه است که بازار خودرو یله و رها نه مدل بازار آزاد را یدک می‌کشد و نه انحصار بی‌حد و حصر خودروسازان در آن به پایان رسیده است؛ به این معنا که واردات ممنوع، کیفیت خودروها همچنان پایین، قیمت بی‌ضابطه و انحصار تولید بی‌حد و حصر است و هر زمان هم که صحبت از پایان وضعیت کنونی و به کارگیری روش‌های ضابطه‌مند که در نهایت منجر به شکل‌گیری یک بازار رقابتی می‌شود، به میان می‌آید،‌ اشتغال موجود در صنعت خودرو و بهانه‌های مختلف برای حمایت‌های بی‌اثر گلخانه‌ای به میان می‌آید.
در انفعال وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، عرصه برای جولان دلالان حسابی مهیا شده و گویا اکنون تمام توان دلالان بازار ارز به خدمت بازار خودرو درآمده است. این روزها دلال‌ها قیمت خودرو را با ایجاد جو هیجانی دروغین در سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی بصورت حساب شده و بدون هیچ ضابطه‌ای بالا می‌برند.

این آشفتگی بازار خودرو و قیمت‌های ساعتی آن در حالی است که وزارت صنعت مدت‌ها پس از تشدید آشفتگی و جهش دوباره قیمت، بالاخره دیروز، دهم اردیبهشت ٩٨ اعلام کرد که به خودروسازان الزام کرده تا ده درصد اضافه‌تر از برنامه قبلی نسبت به فروش فوری خودروهای تولید روزانه خود اقدام کنند؛ البته ثبت‌نام برای این فروش فوری به صورت اینترنتی انجام می‌شود و بسیاری از مردم و مصرف کنندگان واقعی از ثبت‌نام و خرید از طریق آنجا می‌مانند.
به نظر می‌رسد لازم است رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی در این موضوع ورود کنند برای ساماندهی بازار خودرو، فکری اساسی بیاندیشند.
گفتنی است این روزها و در جریان آشفته بازار خودرو، ظاهراً رایزنی‌هایی برای ورود مجدد شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، گفته می‌شود شورا در حال نامه نگاری و رایزنی‌هایی با مراجع ذیربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت‌گذاری خودرو است و اگر بار دیگر به این شرایط برگردد بطور حتم برای نظارت بر قیمت تمامی خودروهای داخلی و وارداتی که بازار آنها انحصاری تشخیص داده شده ورود خواهد کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است

براساس مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی، نرخ ارز که در روزهای اخیر و پس نوسانات هیجانی، یک روند کاهشی را در پیش گرفته بود با اندکی نوسان نسبت به روز گذشته، معامله شد. همچنین بررسی ها از بازار نشانگر این است که تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است تا خرید آن.

به گزارش ایسنا، نرخ ارز در بازار غیر رسمی در معاملات امروز(چهارشنبه) در قیاس با میانگین روز گذشته با مقداری نوسان افزایشی آغاز شد و طبق مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی، تا لحظه تنظیم گزارش دلار با نرخ ۶۲ هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۱ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو نیز در بازار غیر رسمی با قیمت ۶۷ هزار تومان به فروش رسید و با نرخ ۶۶ هزار خریداری شد.   

نرخ ارز در بازار غیر رسمی در لحظه مشاهدات میدانی از بازار در حالی است که صبح امروز دلار تا مبلغ ۶۳ هزار تومان پیش رفت و در نهایت با کاهش ۱۰۰۰ تومانی با نرخ ۶۲ هزار تومان معامله شد.

همچنین امروز نیز اسکناس دلار در تالار معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران با قیمت ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، یورو با مبلغ ۴۷ هزار و ۳۴۶ تومان و درهم نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۶ تومان معامله و به فروش رسید. علاوه بر این در این مرکز، ‌ دلار حواله‌ای با مبلغ ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۴ هزار و ۲۰۷ تومان و همچنین حواله درهم با مبلغ ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان معامل و خریداری شد.

صرافان: احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است

بر اساس مشاهدات بازار چهارراه استانبول امروز بیشتر فعالان و دلالان ارزی در بازار تمایل به فروش ارز داشتند تا خرید آن، البته برخی از صرافی‌ها در این میان معتقد بودند که تزریق درهم امارات در بازار موجب شده اکثر بازارهای غیر رسمی این روزها فروشنده شوند؛ چراکه احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است.

همچنین گفتنی است؛ اخیرا اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز در آن حضور یافتند. در این راستا روز گذشته محسن کریمی - معاون بین‌الملل بانک مرکزی - که در این سفر حضور دارد، اعلام کرد: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفته است که درآینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود.

یادآور می شود؛ پس از تعطیلات نوروزی امسال با توجه به وقوع تحولات سیاسی بازار ارز ملتهب و نوسانی شد و در مقطعی تا کانال ۷۰ هزار تومان هم پیش رفت، اما با اقدامات  انجام شده و همچنین فروکش کردن التهابات و نبود متقاضی برای خرید در بازار غیر رسمی، نرخ دلار کاهش ۱۰ هزار تومانی تجربه کرد و روند کاهشی در پیش گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازار خودرو به کمای عمیق رفت/ آخرین قیمت پژو، سمند، تارا، شاهین و کوئیک + جدول
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟