Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت محمود عبادیان، فیلسوف، ادیب و زیبا شناس‌، چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ اصغر دادبه، عضو هیات‌مدیره انجمن؛ حسین پاینده، استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ شیوا دولت آبادی، روانشناس و استاد دانشگاه؛ بهرام پروین گنابادی، نویسنده و منتقد ادبی و حمیدرضا اسلامی، دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان مرحوم عبادیان سخنرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هگل شناس برجسته

حسن بلخاری درابتدای این برنامه گفت: مرحوم استاد عبادیان به همراه دکتر اصغر دادبه، گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی را تاسیس کردند و برای اولین بار فلسفه هنر را وارد دروس فلسفه کرده و از این طریق گرایش «فلسفه هنر» را در دوره دکتری ایجادکردند.

اودرادامه افزود: استاد عبادیان در دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد علوم تحقیقات فلسفه غرب، به‌ویژه فلسفه هگل را درس می‌دادند ودرحقیقت یکی از اساتید برجسته در زمینه هگل‌شناسی و البته زیبایی‌شناسی از منظر هگل بودند و بنده هم این توفیق را داشتم که درآن دانشگاه، زیبایی‌شناسی شرق را تدریس می‌کردم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: جدی‌ترین مباحث زیباشناسی، متعلق به هگل است و مرحوم استاد عبادیان از جمله استادانی بود که تسلط شگرفی در مسائل زیباشناسی از دیدگاه هگل داشت.

اواضافه کرد: به نظر بنده درک ما از هگل و زیبایی‌شناسی‌اش دچار کج‌فهمی شده است و آن را معادل با «مرگ هنر» و «پایان هنر» می‌دانند؛ من می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم و بگویم که اصطلاح «مرگ هنر» را با هگل، معادل نمی‌دانم.هگل، مهم‌ترین مساله‌اش در کتاب «پدیدارشناسی روح» ظهور سه عنصر هنر، دین و فلسفه است.

استاد دانشگاه تهران درادامه گفت:روح مطلق، اول در هنر «تجسم» پیدا کرد وبعد در دین «تصور» پیدا کرد و بعد در فلسفه «تجرد» پیدا کرد.حقیقت در جهان باستان به صورت هنر مجسم شد؛ درحقیقت روح در حرکت استکمالی خود صرفا در قالب محسوس مادی نمی‌ماندو لاجرم وارد عرصه دوم می‌شود.در عرصه دوم، دین ظاهر می‌شودو درحقیقت دین، مثل هنر، محسوس نیست.

به گفته بلخاری زبان دین، «تمثل» است، سپس بر بنیاد دیالکتیک، روح وارد عرصه سوم، یعنی «تجرد» می‌شود.در این مرحله روح به حقیقت خودش می‌رسد، فلسفه چون آئینه‌ای می‌شود که روح خود را در آن می‌بیند.

بلخاری ادامه داد: هگل می‌گوید در عرصه فلسفه، هنر دیگر پاسخگوی ما نیست.اما این به معنای مرگ هنر نیست.هنر و دین، در فلسفه متحد می‌شوند.گذر روح از هنر، به معنای مرگ هنر نیست.هنر در دین متجلی می‌شود و سپس در فلسفه پدیدار می‌شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان تاکید کرد: خواستم اتهام «مرگ هنر» را از هگل رفع کنم و آن را هدیه می‌کنم به روح استاد گرانقدر و متواضع، مرحوم دکتر محمود عبادیان.

انسان کم نظیر

بعد از سخنان بلخاری، اصغر دادبه درباره محمود عبادیان به ایراد سخن پرداخت وگفت:  این بزرگ مرد، معلم عاشقی بود حتی زنگ‌های تفریح هم با دانشجویان در کنار باغچه دانشگاه گفت‌وگوی علمی می‌کرد.من و ایشان، قبل از آنکه هر مترجمی «دنیای سوفی» را ترجمه کند، ایشان این کتاب را از آلمانی ترجمه کرد و من آن را با زبان اصلی تطبیق ‌دادم. عضو هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: ندیدم عبادیان حسودی کند یا از کسی بد گوید.او انسانی کم‌نظیر بود.به همین جهت است که هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، بیشتر حس می‌کنم دوست دارم این بیت از غزل حافظ را به افتخار او بخوانم: یاد باد آنکه سر کوی توام منزل بود / دیده را روشنی از خاک رهت حاصل بود

اوادامه داد:  در ذیل عرایضم می‌خواهم بپرسم عبادیان‌ها محصول چه شرایطی هستند؟ما یک فرهنگ اصیل داریم که هنوز هم در دنیا مایه سربلندی ماست ولی هر روز با آن بیگانه‌تر می‌شویم.ادعای من این  است که هرجا سایه آن فرهنگ هست، آدم‌ها، آدم‌ترند.براساس تحقیقات، امروزه کمتر از ۸% کتاب‌های درسی ما از آثار سعدی در متون خود استفاده می‌کنند.افلاطون، فیلسوف بزرگ یونانی وقتی از تربیت حرف می‌زند، بر شعر و موسیقی تاکید دارد و می‌گوید تربیتی که با این دو آغاز شود، فرد آموزنده زشت و زیبا از هم تشخیص می‌دهد و آماده می‌شود برای خردمندشدن.چنین تربیتی است که «آدم‌» می‌سازد.

اوافزود: شعر و موسیقی ما ویژگی‌های موردنظر افلاطون(وزن) را به آموزنده می‌دهد.کسانی که تربیت آنها تحت تاثیر شعر و موسیقی است اخلاقی‌تر عمل می‌کنند.محصول ادب ما و تاکید افلاطون بر شعر و موسیقی، به زندگی اخلاقی ما وزن، ‌نظم، بازشناسی و تشخص می‌دهد و کسی که بر این مبنا تربیت شده است، تربیتی نیک دارد.

عضو هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تاکید کرد: دو چیز عبادیان‌ساز است: یکی آموزش ادب، ادبی که با سعدی شروع شود و دیگری تربیت صحیح فرزندان و  کودکان و تحمیل رنجی که نتیجه فقر نباشدکه نتیجه تربیت درست در خانواده‌ها باشد.

رویکرد میان رشته ای؛ ویژگی مهم عبادیان

حسین پاینده،  سومین سخنران این نشست بود.اودرباره مرحوم عبادیان گفت: من فکر می‌کنم برگزاری این مراسم در این مکان کار درستی بود زیرا عمارت امیربهادر و ساختمان انجمن آثار ومفاخر فرهنگی بسیار چشم‌نواز است و عناصر زیبایی‌شناختی که گذشته ما را به یاد می‌آورد، در اینجا بسیار برجسته است. در چنین تالاری باید درباره امثال عبادیان صحبت کرد. چون چشم‌نواز است ومرحوم عبادیان هم استاد زیبایی‌شناسی بود. او ادامه داد: آنچه می‌گویم تجربه مستقیم خودم از حضور در کلاس‌های عبادیان است؛ به اعتقاد من، نقطه قوت کار عبادیان، رویکرد میان‌رشته‌ای او بود.تحصیلات او هم در زمینه فلسفه بود هم در حوزه ادبیات و  زبان‌های باستانی؛ او در سال ۱۹۶۶ میلادی فارغ‌التحصیل شد، یعنی دوره‌ای که در آن نقد ادبی، دچار چرخش شد و از این رو رویکرد این استاد فقیدهم  به سمت میان رشته‌ای بودن رفت.او شاهد رویدادهای تاریخی بزرگی بوده است.عبادیان از یک دوره پرتلاطم عبور کرد و تحت تاثیر اندیشه‌های مختلف قرار گرفت ودر حقیقت عناوین مختلف کتاب‌ها و آثار او نشان‌دهنده تنوع فکر و اندیشه این استاد فقید است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درادامه سخنان خود گفت: عبادیان یک کلاس آزاد داشت که با بقیه کلاس‌ها متفاوت بود.او در آن کلاس نمونه‌هایی از ادبیات معاصر راتدریس می‌کرد، کاری که در آن زمان مذموم تلقی می‌شد.این کلاس اختیاری، برای ما بسیار مفرح بود و اولین بذرهای علاقه به نقد ادبی، از همان کلاس‌ها در من کاشته شد.  او افزود: کتاب «درآمدی بر سبک و سبک‌شناسی در ادبیات» ازجمله آثار مرحوم عبادیان است که مغفول مانده و اتفاقا از آثار بسیارمهم اوست.

این منتقد ادبی و مترجم برجسته در پایان سخنان خود گفت: عبادیان در زمان حیات، بسیار مورد بی‌احترامی وکم لطفی قرار گرفت به صورتی که  نوآوری‌های او مورد تمسخر برخی از افراد قرار گرفت و به نظر بنده او استادی بود که بسیار مظلوم واقع شد.

فروتنی و تواضع یک استاد

درادامه این مراسم شیوا دولت آبادی، طی سخنانی گفت:عبادیان درگوشه از بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد، درحالی که انتظار       می رفت در قطعه نام آوران دفن شود.

اواضافه کرد: این استاد فقید، فرد دنیا دیده ای بود که فراز و نشیب های فراوانی را درزندگی خو پشت سر گذاشته  بود و تجربیات خودرا      بی کم و کاست در اختیار همه قرار می داد. فروتنی و تواضع او زبانزد همه بود و البته هیچ تردیدی در صداقت گفتار وعمل او وجودنداشت.

این استاددانشگاه اضافه کرد: عبادیان با دو مدرک دکتری فلسفه از دو دانشگاه اروپایی به ایران آمد و به دانشگاه علامه طباطبایی پیوست  و منش، بینش و اخلاق ایشان بود که در کنار دانش علمی بالا، جذبه خاصی در همه استادان این دانشگاه ایجاد کرد.

دولت آبادی ادامه داد:ما تلاش می کردیم که همواره از اندیشه عمیق عبادیان درحوزه فلسفه و ادبیات چیزهای زیادی یا بگیریم که درطول این سال ها این توفیق حاصل شد که از دریای بیکران دانش او بهره فراوانی ببریم.

استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود تاکید کرد:مرحوم عبادیان از درون، نوع دوست و عدالتخواه بود و دراین مسیر همه چیز را برای خود نمی خواست و آنچه داشت را به راحتی دراختیار سایر انسان ها قرار می داد.او طمع نداشت و علاقه آنچنانی هم به دنیا دراو دیده نمی شد ، اوشخصی آزادمنش بود و دراین مسیر تجربه زیسته خودرا بدون هیچ منتی دراختیار سایرین قرار داد.

توصیه به منفعل نبودن نویسندگان

بهرام پروین گنابادی، پنجمین سخنران این نشست بود. او گفت: عبادیان شخصیت مهمی است و معمولا شاگردان او تلاش زیادی در پاسداشت مقام علمی او انجام داده اند. چون شخصیت اخلاقی و علمی او همواره برای شاگردانش بسیار اهمیت داشته است.

اودرادامه بااشاره به نحوه اداره کلاس های محمود عبادیان دردانشگاه گفت:این استاد فقید تاکید داشت که درکلاس ها بایددانشجویان یا اهل تحقیق باشند و یا به تطبیق اندیشه ها  بپردازند، کلاس درس دانشگاه، کلاس انشا نیست که صرفا مطالبی مطرح شده و از آن عبور شود.نقل قول دیگران درآن کلاس ها اهمیت نداشت بلکه دانشجو باید آنچه در چنته داشت رادرقالب گفت و گوهای علمی ارائه می کرد.این استاد آنچنان برای افراد احترام قائل بود که به همه گفته ها توجه می کرد وبه دقت به سخنان همه گوش فرامیداد اما اگر دانشجو یا محقق صرفا به نقل قول می پرداخت و اطلاعات تازه ودرستی ارائه نمی کرد،موضع می گرفت تا ازاین طریق آن فرد محقق ، ملزم به تحقیق بیشتر و پرورش فکر و اندیشه خود شود.

این محقق ومترجم تاکید کرد :عبادیان تاکید داشت که خواننده منفعل نباشید وبا متن درگیر و سخت دراین حوزه بی پروا باشید.اوتاکید     می کرد که درخواندن و نوشتن، نه باج بدهید و نه باج بگیرید و این صحیح نیست که سلیقه خواننده از سوی نویسندگان، گروگان گرفته شود.

توجه عبادیان به اسطوره و حماسه

سخنران پایانی این نشست حمیدرضا اسلامی بود. اوطی سخنان کوتاهی گفت: محمود عبادیان بخش عمده ای از نوشته های خودرا به تحلیل اسطوره  و حماسه ، به خصوص شاهنامه اختصاص داد که البته دراین امر حکمتی وجوداشت ،او به مسئله ای توجه داشته که ایرانیان سال های متمادی درمسیر آن گام برداشته اند، رفته اند و نرسیده اند، نرسیدنی که مقهور سرشتی از دیدگاه و جهان بینی است. چیزی که عبادیان در مقالات خود درزمینه شاهنامه به آن اشاره می کند.

اودر بخش دیگری از سخنان خود گفت: عبادیان همه سال های زندگی خودرا وقف آموختن کرده بود، آموختن راهی برای غلبه بر زمان، او علاقه زیادی به سایر فرهنگ ها داشت و دراین مسیر به بسیاری از کشورهای دنیا ازپراگ تا پکن و آلمان سفر کرد، افتادن لنگر زندگی او در دریای فلسفه تاریخ، قطعا با زندگی او ترادف وتناسب داشت؛ اوتلاش کرد با اتکا به دانش و فلسفه پارا از دایره حرکت تکرار شونده زمان بیرون گذاردو در هیچ نقطه ای از مسیر هستی شناسانه خود توقف نکرد.

اسلامی تاکید کرد :امروز نگاه صادقانه عبادیان به جهان وتلاش روشن  او برای آموختن و آموزاندن بی منت به دیگران، کاملا روشن و هویداست، آثار مختلفی هم از او به چاپ رسیده که هرکدام درجای خود قابل توجه واستفاده علمی است.

درپایان این مراسم، لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مهتاب عبادیان، برادرزاده مرحوم محمود عبادیان اهدا شد و اوهم طی سخنان کوتاهی ازاقدام این انجمن درجهت بزرگداشت این استاد پرکار وتاثیرگذار درجامعه علمی ایران، تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 4607810

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نشست علمی حسن بلخاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی

از میان ۲۰ تن از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، پنج نفر اصفهانی فعال در این دانشگاه در میان پراستتنادترین استادان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه مقالات و تحقیقات علمی و پژوهشی از جمله فعالیت‌های استادان و دانشمندان فعال در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است که ذیل همین فعالیت‌ها استناد به مقالات و پژوهش‌های برتر علمی روز جهان از سوی استادان بعنوان یک شاخص شناخته می‌شود.

شاخصی که در کشورهای توسعه یافته و مدرن به نسبت دیگر کشورها بالاترین درصدها را نشان می دهد و کشورهایی از جمله آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و استرالیا در این بین سرآمد پراستنادترین‌ها هستند.

در کشورمان نیز دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۲۳ هزار عضو هیئت علمی وابسته و پیوسته فعالیت دارند، که با طرح ها و برنامه‌ریزی های مدیران این دانشگاه استادان در حمایت از اساتید فناور، زمینه ارتقا علمی و تحقیقاتی استادان، رشد ۹ برابری به نسبت چهاردهه اخیر رشد نشان می‌دهد.

استان اصفهان با داران بودن مراکز متعدد دانشگاهی، آموزشی و دانش بنیان از جمله مناطقی است که توانسته در بین پراستنادترین استادان جای گرفته و از میان ۲۰ استاد برتر پنج استاد پراستناد را به خود اختصاص دهد.

دکتر «داود طغرایی سمیرمی» از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر اصفهان، با ۶۴۹ مقاله و ۲۳ هزار و ۷۶۲ استناد در میان همه استادان دانشگاه‌های آزاد کشور سرآمد است و در جایگاه اول این فهرست جای گرفته است.

دکتر مسعود افرند با ۲۲ هزار و ۴۳۵ استناد از دانشگاه نجف آباد، دکتر آرش کریمی پور با ۱۵ هزار و ۷۶۳ استناد از واحد دانشگاهی نجف آباد، دکتر علی‌رضا نظام زاده اژیه با ۱۲ هزار و ۶۹۱ استناد از دانشگاه شهرضا و دکتر حمیدرضا بخششی راد با شش هزار و ۷۵۶ استناد از دانشگاه آزاد نجف آباد چهار استاد دیگری هستند که نامشان در میان استادان پراستناد جای گرفته است.

سهم این پنج استاد در مجموع ۸۱ هزار و ۴۰۷ مورد استناد به مقالات آنها از سوی محققان و دانش پژوهان بوده است.

کد خبر 749594

دیگر خبرها

  • دنیای امروز نظاره‌گر پیاده شدن اسلام ناب محمدی در دانشگاه‌های غرب است
  • اندیشه‌های الهی به دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود