Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: ورودی پرونده‌های مهریه در ۹ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خود، کاهش یافته است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علی محمد زنگانه، افزود: بیش از سه سال است که مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به مسئولین ارشد نظام و قوای سه گانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: تا امروز جلسات منظمی نیز در این خصوص برگزار شده و همه مسئولان گزارش کار خود را ارائه می‌کنند.

زنگانه افزود: در شورای اجتماعی کشور با ۲۳ محور، تقسیم کار ملی صورت گرفته تا هر محور توسط یکی از سازمان‌ها به صورت مستقیم و بقیه سازمان‌ها به عنوان معین پیگیری شود و دستگاه قضائی هم متولی دو محور از محور‌های ۲۳ گانه است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نخستین محور را کاهش پرونده‌های قضائی عنوان و تصریح کرد: در معاونت اجتماعی به برنامه‌های ملی برای کنترل و کاهش پرونده‌های قضائی، عناوین اتهامی، کاهش عناوین خواسته و پرونده‌های حقوقی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: محور دوم، محور امنیت عمومی و اجتماعی است که بیشتر تاکید بر کاهش و کنترل خشونت، ضرب و جرح و قتل دارد و قوه قضائیه از این دو منظر برای تحقق دستورات رهبری ورود می‌کند.

زنگانه، کاهش و کنترل طلاق را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: پرونده‌های دعاوی خانواده در مراجع قضائی پیگیری می‌شود؛ لذا در حوزه کاهش طلاق هم بر اساس تقسیم کار در کارگروه ملی، هفت وظیفه داریم.

این مقام قضائی افزود: کنترل و کاهش اعتیاد هم برنامه دیگری است که در دستگاه قضائی پیگیری می‌شود.

راه اندازی ۱۳۲ مرکز ملاقات فرزندان طلاق

دبیر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیان تلاش دستگاه قضائی برای کاهش طلاق گفت: ملاقات فرزندان طلاق تا چند سال پیش در کلانتری‌ها انجام می‌شد که فضای نامناسبی است و بعد از سال ۹۵ تا امروز ۱۳۲ مرکز ملاقات فرزندان طلاق راه اندازی شده است در فضای مناسب فرهنگی، مثل فرهنگسرا‌ها و یا خانه‌های اسباب بازی انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: تا پایان امسال ۱۶۰ مرکز ملاقات فرزندان طلاق، راه اندازی می‌شود و تاکنون حدود ۷۰ هزار ملاقات انجام شده و شاهد ۶ و نیم درصد صلح و سازش میان زوجین در این مراکز هستیم.

زنگانه گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده موظف بودیم در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره را دایر کنیم که در حال حاضر آئین نامه قانون تدوین و ابلاغ شده، دستورالعمل اجرای قانون هم ابلاغ شده است.

وی افزود: در برنامه ریزی‌ها پیش بینی کردیم که ۱۰۸۰ مرکز مشاوره باید ایجاد شود و ۵ هزار و ۴۰۰ مشاور روانشناختی، مددکار و حقوقی و مذهبی باید در این مراکز مستقر شوند.

این مقام قضائی گفت: تا این لحظه بیش از ۶۰۲ مرکز مشاوره راه اندازی شده بیش از ۹۰۰ مشاور مشغول کار هستند.

زنگانه افزود: در حال حاضر ۳۲۲ قاضی و ۱۳۶ قاضی مشاور زن در این مراکز خدمت می‌کنند. پیگیری مطالبه مهریه، تمکین و نفقه زیر ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت شعب تخصصی شورای حل اختلاف است. کد ویدئو

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهارکرد: در حال حاضر ۹۴ دفتر حمایت از زنان و کودکان در کشور فعال است، در ۱۸ استان کشور فرایند ارجاع زوجین متقاضی طلاق (توافقی، مرتبط با دریافت مهریه) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود و برنامه این است که فرایند اخذ پرونده‌ها، گردش کار، غربالگری و ارجاع زوجین به مراکز مشاوره از طریق این سامانه انجام شود.

وی افزود: زوجین در آستانه طلاق می‌توانند بدون مراجعه و به مراکز خدمات الکترونیک و مراجعه حضوری ازطریق این سامانه پرونده خود را پیگیری کنند و این سامانه در تهران هم فعال است و ما در کشور شاهد کنترل طلاق هستیم.

زنگانه تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۷ روند طلاق کاهشی بوده و ما در مقاطع سال ۹۸ هم آمار‌ها را رصد می‌کنیم، ضمن اینکه ملاک ما آمار سازمان ثبت احوال خواهد بود و سایر دستگاه‌ها باید از اعلام آمار خودداری کنند.

دبیر شورای اجتماعی کشور ضعف مهارت‌های ارتباطی زوجین، خشونت خانگی، اختلالات روانی، اعتیاد، اختلالات جنسی و روابط نامشروع را از مهمترین دلایل طلاق در کشور برشمرد.

وی افزود: این آئین نامه با مشارکت سایر دستگاه‌ها عملیاتی می‌شود تا شاهد کاهش اعتیاد باشیم.

زنگانه گفت: محور بعدی که دستگاه قضائی پیگیری می‌کند کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و در نهایت محور بعدی کاهش حاشیه نشینی و موارد مرتبط با مدیریت حاشیه نشینی است که دستگاه قضا در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: در ارزیابی‌هایی که توسط استانداری‌ها و شورای اجتماعی کشور انجام شده در اولین سال اجرای این برنامه‌ها در سال‌های ۹۵_۹۶ ارزیابی ملی انجام شد و در همه محور‌ها قوه قضائیه بیش از ۹۸ درصد عملکرد خوبی داشته و در سایر محور‌ها ۱۰۰ درصد ارزیابی خوبی داشته است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در ۹ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد.

محمد زنگانه افزود: ۱۰ عنوان خواسته حقوقی در کشور، در سال ۹۵ و قبل از آن، ۵ مورد مربوط به دعاوی حوزه خانواده بوده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ و آمار ورودی پرونده‌ها، از ۱۰ دعوای اول فقط دو مورد عناوین هشتم و نهم مربوط به دعاوی خانواده بوده، یعنی مداخلات کاهش طلاق تأثیر خوبی در کاهش عناوین خواسته‌های دعاوی خانواده داشته است.

زنگانه افزود: مطالبه مهریه ورودی پرونده‌ها در همین مدت ۲ دهم درصد کاهش داشته یعنی روند مطالبه مهریه افزایشی نبوده است.

این مقام مقام قضائی گفت: مطالبه مهریه از ۱۰۰ هزار و ۶۷۹ پرونده در ۹ ماهه اول سال ۹۶، به ۱۰۰ هزار و ۵۱۴ مورد در ۹ ماهه اول سال ۹۷ کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کاهش آسیب های اجتماعی مرکز ملاقات فرزندان طلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق طی سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱/۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دو قلوزایی و ۱۱ واقعه سه قلو زایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آن یا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند