Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز « نادر نورمحمد » دبیر همایش بین‌المللی « گفتگوی نخبگان جهان اسلام » که با موضوع بررسی چالش‌ها، راهکارها و زمینه‌های همکاری مشترک، در حال برگزاری است، اظهار کرد: مسئله اساسی که منجر به شکل‌گیری این نشست شد، طراحی و ساخت تصویری از آینده جهان اسلام است. بر این اساس، بخشی از آینده تمدن و فرهنگ در جهان اسلام، مربوط به خط سیر و چگونگی فراز و فرود فرهنگ سیاسی این جوامع است؛ فرهنگی که در صورت دستیابی به بلوغ می‌تواند صورتی از جامعه مدنی اسلامی را بازطراحی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: بخش دیگری از آتیه فرهنگ و تمدن جهان اسلام، مربوط به نحوه شناخت و بازتعریف هویت در این جوامع است زیرا طی یک بازه طولانی، شرق شناسان و استعمارگران، هویت اسلامی و بومی این جوامع را به عنوان دیگری فرهنگ و تمدن غربی معرفی و بسیاری امور خلاف واقع را به فرهنگ اسلامی تحمیل کرده اند. بدین ترتیب، بخش دیگری از آینده فرهنگ و تمدن اسلامی، منوط به کم و کیف بازشناسی هویت فرهنگی و اسلامی در این جوامع است.
نورمحمد ادامه داد: تلاش برای دور ساختن جهان اسلام از یک فرهنگ سیاسی شکوفا و نیز ایجاد انحرافی رعب آور در بازیابی هویت اسلامی در هزاره سوم، عنصری بود که غرب و بخصوص ایالات متحده را تشویق کرد تا پدیده داعش را پایه گذاری نماید. داعش ترکیبی تعفن برانگیز از فرهنگ سیاسی بدوی و هویت اسلام جاهلی بود که با رشادت جوانان جهان اسلام از میان رفت تا همچنان افق های روشن آینده تمدن و فرهنگ اسلامی گشوده باقی بماند. در این چهار چوب، اصلی ترین عنصر سرکوبگر ملت‌های مظلوم و مهم ترین حامی دولت های استبدادی در جهان اسلام، ایالات متحده است.
دبیر این همایش افزود: امروز به واسطه حماقت دشمن در ایجاد داعش، برای نخستین بار جوانان سوری، عراقی، افغانی، پاکستاتی، لبنانی و ایرانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و گوشه‌ای از قدرت بسیج جهانی مسلمین را به رخ جهانیان کشیدند.
وی ادامه داد: با این وجود، ظرفیت‌های مردمی گسترده‌ای برای اعتراض علیه چنین سیاست‌هایی در جهان اسلام وجود دارد؛ ظرفیت‌هایی که به دلیل نبود بستر سیاسی نتوانسته‌اند به صحنه بیایند اما فرصت خوبی را برای ایجاد یک جبهه متحد به علیه مداخلات فرهنگی و سیاست‌های یکسان‌سازی بین‌المللی پیش روی ما قرار داده‌اند آینده تمدن و فرهنگ در جهان اسلام "چنانچه با اهتمام جدی نخبگان و روشنفکران مسلمان همراه شود" از مسیر احترام به فرهنگ، تاریخ، عقاید و استقلال کشورها و مخالفت با آمریکایی‌سازی فرهنگ جهانی می‌گذرد.
نورمحمد تصریح کرد: آنچه امروزه جایگاه نخبگان مسلمان را برجسته می‌سازد، آگاه‌سازی ملت‌های مسلمان از دوگانه اسلام آمریکایی و اسلام تحجر است؛ اسلام‌های جعلی که از قضا هر دو از یک نقطه یعنی مثلث شوم سعودی، اسرائیلی و آمریکایی حمایت می‌شوند.
وی افزود: امروزه زنان و جوانان جهان اسلام بیش از دیگران در معرض تهدید هستند و دشمن درصدد است از طریق مصرف‌گرایی و شهوت‌زایی، فطرت حق‌‌طلب و قدرت تشخیص آنان را زائل نماید. در این میان، مهم‌ترین ابزار مبارزه با این گمراهی بزرگ، ترویج عقلانیت اسلامی و قرآنی از جانب نخبگان بیدار و روشنفکران بصیر جهان اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۰۰ چکیده مقاله توسط دبیرخانه همایش از چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و ایران دریافت شد و در نتیجه پس از داوری حدود ۵۰ چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

گفتنی است در این مراسم از اساسنامه دانش اجتماعی انجمن اسلامی رونمایی شد.

گفتنی است این همایش به‌منظور تبادل نظر، هم افزایی، همکاری و ارتقای علمی اساتید، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین که تاملی درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن {جوامع} اسلامی داشته اند و نیز ارتقا کیفی متخصصان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در این زمینه، انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل شد.
این انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
دفتر مرکزی انجمن در ایران است و سایر شعب و دفاتر ملی آن پس از احراز شرایط لازم و موافقت هیئت مدیره، می‌تواند در هر کشوری، غیر از سرزمین اشغالی، تشکیل شود.
انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای در حوزه اندیشه اجتماعی مسلمین فعالیت می‌کند.همچنین همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در مقیاس های ملی و بین المللی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهش در زمینه های موضوع فعالیت انجمن، ترغیب و تشویق پژوهشگران، استادان و دانشجویان به فعالیت در حوزه اندیشه اجتماعی اسلام، و انجام مطالعات اجتماعی با دغدغه های اسلامی و مرتبط با جهان اسلام از جمله اهداف این اساسنامه است.

انتهای پیام/

169 / 159 نخبگان دانشگاه تهران همکاری مشترک جهان اسلام لبنان ایران عراق سوریه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نخبگان دانشگاه تهران همکاری مشترک جهان اسلام لبنان ایران عراق سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۲۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی روز شنبه در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) در مصلی کیش و در جمع عزاداران اظهار داشت: استکبار از قدرت و تأثیر اسلام ناب محمدی هراس دارد و از همین رو سعی بر آن دارد تا پایه‌های ارزش‌های دینی و اسلامی را در جامعه سست کند و یکی از رویکردهایش در این مسیر موضوع حجاب است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید در برابر توطئه‌های دشمنان هوشیار بود، افزود: عده‌ای با برنامه‌ریزی و توطئه می‌کوشند جامعه را به سمت غرب گرایی، لودگی و پوچی ببرند که باید در برابر آنها هوشیار باشیم و به ویژه نسل جوان را متوجه این توطئه‌ها کنیم.
 
دبیر جامعه مبلغین تهران تصریح کرد: این انقلاب و نظام ثمره خون شهدای بسیاری است و امروز در مقابل خانواده شهدا وظیفه داریم پاسدار ارزش‌های اسلامی باشیم.
 
حجت‌الاسلام ادیب یزدی در این مراسم با اشاره به تلاش‌های امام صادق (ع) در تربیت هزاران شاگرد و مبلغ دینی، گفت: بیداری جامعه اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر صحیح ارزش‌های اسلامی از مسیر توسعه علوم مهمترین راهبرد دوران زندگی امام صادق (ع) است و به همین دلیل است که امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری می‌دانند که احیای مکتب شیعه وام دار ایشان است.
 
وی ابراز داشت: در زمان آن امام همام به دلیل شرایط موجود، همه ادیان برای علم‌اندوزی به شهر مدینه و محضر امام صادق (ع) می‌آمدند و امام هم تلاش می‌کرد با هدفدار کردن آموزش‌های خود اسلام ناب محمدی و سیره و سلوک حضرت علی (ع) را به شاگردانش بیاموزد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است