Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@21:38:18 GMT

علت نقاشی نکشیدن داوینچی روشن شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۶۵۰۸

علت نقاشی نکشیدن داوینچی روشن شد

دانشمندان اعلام کردند که صدمه به اعصاب دست داوینچی مانع نقاشی کشیدن او شده است. داوینچی

پزشکان ایتالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که اعصاب دست راست لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه سازایتالیایی صدمه دیده بوده که این مسئله بر توانایی او برای کشیدن نقاشی در دوره‌های بعدی زندگیش تاثیر گذاشته بود.

پزشکان پس از تجزیه و تحلیل دست راست داوینچی در دو تصویر به این تشخیص رسیدند که "عصب زند زیرین یا عصب اولنا" دست راست او صدمه دیده بوده و انگشتان دستش حالت خمیده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پزشکان، این اختلال در اعصاب دست داوینچی در نتیجه یک سکته مغزی بوده است.

نقاشی

این پزشکان که نتیجه یافته‌های خود را در ژورنال انجمن سلطنتی دارو منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که صدمه اعصاب به معنای این است که او دیگر نمی‌توانسته جعبه رنگ و برش نقاشی را در دست نگه دارد.

لئوناردو داوینچی که بین سال‌های ۱۴۵۲ تا ۱۵۱۹ زندگی کرد، هنرمندی با هوش سرشار بود که در زمینه‌های معماری، آناتومی، مهندسی، مجسمه‌سازی و نقاشی تبحر داشت.

اما به گفته مورخان هنری، این مسئله که او از کدام دستش برای طراحی و نقاشی استفاده می‌کرده، جای بحث دارد.

بزرگ ترین معمار و مهندس

بررسی و تحلیل طراحی‌های داوینچی نشان می‌دهد که شیب سایه‌ها از بالای سمت چپ به سمت پایین است که این حاکی از چپ‌دست بودن اوست. اما تمامی اسناد تاریخی زندگی‌نامه لئوناردو داوینجی نشان می‌دهد که او هنگام خلق آثاری دیگر از دست راست خود استفاده می‌کرد.

برای این تحقیق، دو اثر هنری که داوینچی را در دوره های آخر زندگیش نشان می‌دهد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یکی از این دو اثر، پرتره‌ای از این هنرمند است که با گچ قرمز کشیده شده و خالق آن جیووانی امبریکو فیجینو، نقاش قرن شانزدهم است.

در این تصویر به طرز غیرعادی بازوی راست داوینچی در زیر لباس پنهان شده است. دستش دیده می‌شود، اما حالتی "سفت شده و منقبض" دارد.

دکتر داوید لازیری، متخصص جراحی ترمیمی پلاستیک و جراح زیبایی در کلینیک ویلا سالاریا در شهر رم ریاست تحقیق در این زمینه را برعهده داشته است.

او گفته که در این تصویر به جای یک دست گره شده که معمولا پس از سکته مغزی دیده می‌شود، تصویری وجود دارد که براساس آن تشخیصی نظیر "اولنار پالسی، صدمه رسیدن به عصب زند زیرین دست" دیده می‌شود.

عصب اولنار از شانه به انگشت کوچک می‌رود و کارش حرکت دادن به تمامی عضلات دست است، بنابر این زمین خوردن می‌تواند باعث ضربه به بخش بالایی بازو شده و منجر به تضعیف این عصب شود.

به کفته دکتر لازیری، هیچ گزارش دیگری مبنی بر سایر اختلالات حرکتی وجود ندارد.

دکتر لازیری همچنین افزوده: "احتمالا این توضیحی باشد برای این موضوع که چرا شماری نقاشی‌های کامل نشده از داوینچی به جا مانده از جمله مونالیزا. او در پنج سال آخر دوران کاری‌اش به آموزش نقاشی و طراحی ادامه داد."

در این تحقیق همچنین یک تصویرحکاکی از داوینچی هم تجزیه و تحلیل شد. تصویری از یک مرد در حال نواختن نوعی ساز دوران رنسانس. مردی که در این تصویر حکاکی شده دیده می‌شود، اخیرا به عنوان لئوناردو داوینچی شناسایی شد.

شواهد بیشتری هم از یادداشت یک دستیار کاردینال که در سال ۱۵۱۷ از خانه این هنرمند بازدید کرد، به دست آمده است.

این دستیار کاردینال نوشته: "واقعا نمی‌توان از کسی که دست راستش دچار اختلال است و حرکت نمی‌کند، انتظار کار خوب بیشتری داشت... هرچند لئوناردو دیگر نمی‌تواند نقاشی کند، اما هنوز می‌تواند چیزهای دیگری را طراحی کرده و بسازد."/بی بی سی

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۶۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟

شاید تا به حال پیش آمده باشد که از خود بپرسید، چگونه با وجود خورشید که به‌راحتی زمین را روشن می‌کند، فضا تاریک است؟ در واقع چرا فضا با وجود پرشمار ستاره مانند خورشید، همچنان سرد و تاریک است؟ 

چرا با وجود این‌که خورشید زمین را روشن می‌کند، فضا تاریک است؟

به گزارش گجت نیوز، در پاسخی ساده به این سوال باید گفت از آنجایی که نور خورشید در فضا منعکس یا پراکنده نمی‌شود، ما فضا را سیاه می‌بینیم. در واقع در خلا، ذرات و موادی که نور خورشید را پراکنده و منعکس کنند وجود ندارد؛ اما در مورد زمین و با ورود نور خورشید به جو، مولکول‌ها و ذرات جو آن را پراکنده می‌کنند و در نتیجه در طول روز ما آسمان را به رنگ آبی می‌بینیم.

با این وصف، رنگ آبی آسمان حاصل برهم‌کنش نور خورشید با مولکول‌های گاز موجود در جو زمین است؛ پدیده‌ای که به آن پراکندگی رایلی نیز می‌گویند.

از طرفی، رنگ آبی با طول موج کوتاه، بیش از رنگ قرمز در آسمان منتشر می‌شود و به همین دلیل، چشم انسان نور آبی را بیشتر و بهتر تشخیص می‌دهد و همین مسئله سبب می‌شود تا آسمان را به رنگ آبی ببینیم.

همه این‌ها یعنی روشنایی زمین در طول روز حاصل وجود جو است که به انعکاس و پراکنده شدن نور خورشید کمک می‌کند. این در حالی است که فضا یک محیط بی‌نهایت گسترده و وسیع با ذرات و ماده اندک است که قادر به منعکس کردن نور خورشید نیستند. جالب است بدانید در فاصله مدار خورشید تا زمین و در هر ۱۰۰ سانتی‌متر مکعب، تنها یک اتم هیدروژن خنثی وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات