Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:42:05 GMT

همگرایی جهان اسلام نیازمند گفت و گوی نخبگان است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۷۱۹۵

همگرایی جهان اسلام نیازمند گفت و گوی نخبگان است

تهران - ایرنا - اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در همایش بین المللی گفت و گوی نخبگان جهان اسلام معتقد هستند که بدون شروع گفت و گو بین نخبگان جهان اسلام امکان همگرایی بین کشور های اسلامی وجود ندارد چرا که این نخبگان هستند که می توانند اختلافات را کمرنگ و نکات اشتراک را پررنگ کنند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، شرکت کننده گان در آیین اختتامیه همایش بین المللی سه روزه گفت و گوی نخبگان جهان اسلام که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد بر نکات مشترک کشورهای اسلامی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این آیین که شامگاه شنبه برگزارشد انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین، به طور رسمی و با معرفی هیئت موسس متشکل از متفکرین برجسته مسلمان در کشورهای مختلف جهان فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز کرد و از اساسنامه این انجمن رونمایی شد.
اعضای هیئت موسس انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین عبارتند از: حمید پارسانیا، شمس الله مریجی، سعید رضا عاملی، غلامرضا جمشیدیها، عماد افروغ، حسین کچوئیان و عبدالحسین کلانتری از ایران، حسین هاریانتو از اندونزی، فرید العطاس از سنگاپور، مظفر اقبال از کانادا، طلال محمود عطریسی از لبنان و ادریس هانی از مراکش که برای همگرایی علمی، فرهنگی و فکری در جهان اسلام تلاش خواهند کرد.

**تامل در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین
نادر نور محمد دبیر علمی همایش در ابتداء این مراسم گفت: هدف از تاسیس انجمن علمی اندیشه اجتماعی مسلمین‌ تبادل نظر، هم افزایی، همکاری و ارتقای علمی اساتید، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین که تاملی درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلامی داشته اند است.
وی ادامه داد: ارتقا کیفی متخصصان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین جزو اهداف این انجمن است.
وی در مورد ماهیت انجمن علمی اندیشه اجتماعی مسلمین هم افزود: انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.
نور محمد ادامه داد: دفتر مرکزی انجمن در ایران می‌باشد و سایر شعب و دفاتر ملی آن پس از احراز شرایط لازم و موافقت هیئت مدیره، می‌تواند در هر کشوری، غیر از سرزمین اشغالی، تشکیل شود.
دبیر علمی همایش گفت و گوی نخبگان جهان اسلام با بیان اینکه انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای در حوزه اندیشه اجتماعی مسلمین فعالیت می نمایند هدف اصلی انجمن است گفت: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در مقیاسهای ملی و بین المللی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهش در زمینه های موضوع فعالیت انجمن جزو الویت ها است.
وی با تاکید بر این نکته که برگزاری کنفرانس، گردهمایی‌ و نشست های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار انجمن است افزود: انتشار کتب و نشریات علمی مرتبط با حوزه فعالیت انجمن از دیگر برنامه های پیش رو است.
در ادامه این مراسم حمید پارسانیا از ایران و همچنین طلال محمود عطریسی از لبنان به تبیین اهداف، وظایف و برنامه های انجمن پرداختند.

**تلاش برای تقویت نخبگان جهان اسلام
عطریسی از اعضای هیات موسس انجمن در سخنانی ابراز داشت که این انجمن بین المللی به‌منظور تبادل نظر، هم افزایی، همکاری و ارتقای علمی اساتید، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین تاسیس می شود.
این متخصصین به تامل درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن جوامع اسلامی پرداخته و نیز به ارتقا کیفی متخصصان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین تاکید کرد.
عطریسی راه اندازی چنین انجمنی را یک شجاعت علمی و یک مبارزه واقعی در مقابل با گسترش و سلطه فرهنگ غربی بر جوامع اسلامی و عربی دانست و گفت: شکل گیری چنین انجمنی یک ضرورت در وضع اشفته منطقه است.
وی با اشاره به تلاش های ایران در منطقه برای مبارزه با تروریسم گفت: ایران همانند عرصه نظامی در عرصه فکری و فرهنگی هم پیش قدم شده است تا همگرایی در جهان اسلام ایجاد کند و باید از این نقش جمهوری اسلامی تقدیر کرد.

**جهان اسلام از منظر فکری همیشه متکثر بوده است
پارسانیا عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو هیات موسس انجمن علمی اندیشه اجتماعی مسلمین هم در سخنانی گفت: جهان اسلام از دیرباز به لحاظ معرفتی و فکری جهان متکثری بوده است.
وی ادامه داد: این اندیشه ها با هم در رقابت و تعامل فکری بوده اند و این امر منجر به رویش های فکری در جهان اسلام شده است.
وی با بیان اینکه اندیشمندان اسلامی همواره با جاهای مختلف جهان اسلام در پیوند بودند و در مورد مفاهیم اسلامی نظریه پردازی می کردند افزود: به عنوان مثال فارابی در بغداد کار علمی کرد و در حلب هم جان داد، یعنی در جهان اسلام در رفت و امد و تعامل با جریان های فکری مختلف بود.
وی با اشاره به جایگاه عقل در اندیشه اسلامی گفت: اسلام مخاطب خود را عاقلان قرار داده است و خود را در تعامل با عقل تعریف کرده به نحوی که اگر عقل کنار گذاشته شود اسلام تضعیف می شود.
وی افزود: تاسیس انجمن علمی اندیشه اجتماعی مسلمین تلاش برای تقویت رویکرد های عقلانی به مفاهیم دینی است چرا که معتقد هستیم این نوع تفسیر باعث مانایی دین خواهد شد.
هادی ساجدی، دبیر انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین در پایان این مراسم هم اظهار داشت، هیات موسس موظف است طی ماه های آینده علاوه بر نهایی سازی اساس نامه و تعیین مجمع عمومی فرآیند ثبت رسمی انجمن را به صورت بین المللی و در کشورهای مختلف پیگیری نماید.
**9487 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نخبگان جهان اسلام دانشگاه تهران انديشه اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان

استاندار قزوین گفت: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هر چه سریعتر صورت گیرد.

وی افزود: معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کنند و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و ایشان این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کردند.

اعلایی، گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش آموزان به کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید با همگرایی و هم‌افزایی مشکلات را کاهش داد، افزود: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند.

اعلایی گفت: جا دارد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن‌های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه یانس آباد است که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده