Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولتمردان افغانستان در چند سال اخیر با تبعیت از آمریکا و برخی سرویس‌های جاسوسی سعی کردند با تحریک احساسات عمومی مردم «پشتون» در پاکستان به امنیت عمومی اسلام آباد ضربه بزنند. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ بین الملل پاکستان و هند نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم،  این روزها بحث ظلم به مردم پشتون در پاکستان توسط دولت مردان افغانستان مطرح شده و به آن دامن زده می شود در حالی که  نفوذ پشتو زبان‌ها و آزادی آن‌ها در پاکستان به حدی زیاد است که تقریبا نیمی از مسئولین بلند پایه این کشور از «عمران خان» نخست وزیر پاکستان گرفته تا بسیاری از اعضا و نمایندگان پارلمان ملی و سنای این کشور همچون «زرتاج گل» وزیر محیط زیست پشتو زبان و اصالتا اهل ایالت خیبر و ``پختونخوا، مناطق قبایلی وزیرستان و منطقه موسوم به فاتا بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این یک چهارم از رادیو و تلوزیون دولتی این کشور با وجود جمعیت کم این قوم نسبت به اقوام مناطق سند و پنجاب اختصاص به برنامه هایی با زبان پشتو دارد.

با این توصیفات پذیرفتن اینکه اقوام پشتو زبان در پاکستان تحت فشار هستند و برای رها شدن از این فشار دست به اعتصاب زده‌اند چندان منطقی به نظر نمی رسد. آنچه پذیرفتنی تر به نظر می رسد این است که مسئولین دولت کابل در تلاش هستند تا با دامن زدن به مسائل قومیتی امنیت در پاکستان را خدشه دار کنند.

اشرف غنی پیش از این و همزمان با کشته شدن یک جوان پشتو زبان در شهر کراچی تلاش کرده بود تا با تکیه بر ناسیونالیسم پشتو بر دولت اسلام آباد فشار وارد کند که البته موفق به این کار نشد با این حال طبق قانون اساسی پاکستان  اقوام مختلف از بلوچ گرفته تا پشتون، سرائیکی، پنجابی و ....  همه پاکستانی هستند و طبق قانون از حقوق مساوی برخوردارند.

توضیح و تفصیل نقش افغانستان،هند و اسرائیل در تحریک قومیت ها در پاکستان قطعا در مجال یادداشت کوتاه ما نخواهد گنجید؛ اما نکته ای که باید مد نظر باشد این است که پاکستان در ده سال گذشته در نبرد با تروریسمی که ریشه منطقه‌ای و جهانی دارد هزینه هنگفت انسانی بسیاری متقبل شده و هزینه مالی این نبردها نیز به سختی تأمین‌شده است.

ارتش پاکستان: خاورمیانه شرایط خطرناک جنگی را سپری می‌کندارتش پاکستان: حصار کشی در مرزهای مشترک با افغانستان خاک ما را امن کرده است

تمامی کشورهایی که شاهد حضور تروریسم و فعالیت‌های تروریستی در خاک خود بوده‌اند، هرگاه خواسته‌اند از شر تروریسم رهایی یابند ابتدا به مذاکرات و سپس به رویکرد نطامی روی آورده‌اند. وقتی تاریخ جدایی طلبی در باسک اسپانیا، کبک کانادا، ببرهای تامیل در سریلانکا و حتی تاریخ تروریسم ابوسیاف در فیلیپین و القاعده در افغانستان را مرور کنیم در می‌یابیم که برای زدودن چالش تروریسم و درگیر نشدن کشور در شرایط بحرانی امنیتی در صورت افاقه نکردن مذاکرات؛ ارتش ناچار به استفاده از راهکار نظامی خواهد شد.

با توجه به این مطالب موضوع مصالحه با سران قوم پشتون به‌صورت جدی از دیرباز تاکنون توسط دولت پاکستان مطرح‌ شده است؛ اما امروزه با وجود اثبات حمایت سرویس جاسوسی همسایه شرقی پاکستان از جنبش حفاظت از قوم «پشتون»، امتیازاتی برای دست برداشتن این گروه از  فعالیت های تحریک آمیز و مخل امنیت کشور در نظر گرفته‌شده است که تاکنون این گروه دست از خشونت نکشیده و اعلام نموده‌اند که آن‌ها فعالیت‌های خود را علیه مسئولین بلند پایه با برپایی تظاهرات‌های سراسری حتی در پایتخت از سر خواهند گرفت.

 پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این جنبش هم‌زمان با بهبود شرایط امنیتی در پاکستان به اعتراضات گسترده برای دست یافتن به حقوق خود پس از چند سال روی آورده‌اند؟
هرچند که «جنبش مردمی تحفظ پشتون» فعالیت‌ تروریستی تاکنون از خود نشان نداده ‌است اما این امکان وجود دارد که تحت تاثیر اعضای پشتو زبان گروه های تروریستی چون تحریک طالبان پاکستان قرار گیرد و در بخش‌هایی از شمال غرب پاکستان سعی در کسب نفوذ اجتماعی کند که این امر با توجه به سوء استفاده از ریشه دار بودن عمیق مفاهیمی همچون قومیت و مذهب و حتی زبان سعی در بروز چالش جدی برای این کشورکند.

گزارش تسنیم| از قتل «نقیب‌الله محسود» تا تلاش غنی برای موج‌سواری بر ناسیونالیسم «پشتون»رئیس جمهور پاکستان حکم الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا را امضا کرد

هر چند در شرایط کنونی به نظر نمی رسد این گروه مجال پیدا کند تا با  سو استفاده از مفاهیم قومیت، مذهب و زبان به گسترش پایگاه تروریستی و اخلال امنیت و ثبات در بخش‌های مختلف کشور منجر شود.

تجربیات کشور پاکستان در مبارزه با تروریسم نشان داده است که هرگاه موضع دولت‌ در برابر گروه های داخلی حمایت شده از سرویس های جاسوسی دیگر کشورهای متخاصم دفاعی شده است، آن‌گاه این گروه‌ها دست برتر پیداکرده‌اند و سبب اخلال نظم در جامعه شده‌اند. در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد اگر حکومت و ارتش پاکستان بتواند ابتکار عمل را در مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی به دست بگیرد تا حدی زیادی می‌تواند از رشد گروه های کوچک مورد حمایت کشورهای ثالث جلوگیری کند.

تجربه تاریخی در پاکستان نشان داده است که صرفاً رویکرد سیاسی و مذاکره با توجه به دست داشتن کشورهای بیگانه در بهم ریختن اوضاع داخلی این کشور فایده و سودی نخواهد داشت و بهترین راه حل، سرکوب این نوع اعتراضات مخل امنیت کشور در نطفه از آغاز اولین تحرکات مغرضانه خواهد بود. تاریخ چند ساله اخیر پاکستان این را ثابت کرده است که جرقه بسیاری از گروه های تروریستی از رشد همین گروه ها و جنبش های به ظاهر ساده کوچک مردمی ایجاد شده است که بعد ها با حمایت سرویس های اطلاعاتی دشمن پاکستان به بهانه دفاع از حقوق اقلیت ها به شکل قارچ گونه در سایر مناطق خارج از محیط درگیر رشد پیدا کرده اند.

به نظر می رسد مادامی که گروه های مردمی به رسمیت شناخته شده در پاکستان فعالیت های خود را از مرجع قانونی پیگیری نمایند و کشور را به صحنه خشونت و اعتراض نکشانند هیج نهادی در داخل با آن ها برخورد نخواهد کرد؛ در غیر این صورت با توجه به شرایط باثبات و بهبود امنیت پایدار در این کشور به ‌صورت اساسی مورد فشار نظامی قرار خواهند گرفت به همین دلیل دولت و همین طور ارتش پاکستان تا زمانی که از موضع قدرتمند نظامی با گروه های حمایت یافته روبرو نشود در میدان‌های سیاسی به‌راحتی نخواهد توانست به اهداف مطلوب برای پیشرفت پاکستان در سایه اتحاد قومی دست یابد.

یادداشت: حسین محمدی

انتهای پیام/.*

R36461/P36446/S8,91/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "پاکستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار پاکستان اخبار پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، وزرای بازرگانی و نفت پاکستان امروز در پایگاه هوایی نورخان در مجاورت شهر اسلام‌آباد از هیات بلندپایه تجاری سعودی استقبال کردند.

هیات سعودی به ریاست معاون وزیر سرمایه‌گذاری این کشور متشکل از ۵۰ نفر از مسوولان ارشد شرکت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری مرتبط با حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، بندرگاه، پالایشگاه، معاون، مخابرات و راه و ارتباطات است.

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان درحالی انجام می‌شود که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هشتم اردیبهشت امسال و برای دومین بار به عربستان رفت؛ جایی که وی علاوه بر شرکت در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصاد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

علاوه بر این، پاکستان در بیست و هشتم فروردین میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان و هیات بلندپایه اقتصادی همراه وی بود. در این بازدید، مسوولان عربستانی قول افزایش سرمایه‌گذاری در پاکستان و ترغیب شرکت‌های بزرگ تجاری سعودی برای ورود به بازار پاکستان را دادند. سفر امروز هیات دیگری از عربستان در نتیجه توافق اخیر ۲ کشور برای گسترش تعاملات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان صورت می‌گیرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات سعودی از سوی جام کمال خان وزیر بازرگانی و مصدق ملک وزیر نفت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در طول سه روز آینده مسوولان ۳۰ شرکت پاکستانی با طرف‌های سعودی خود پیرامون سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مذاکرات کنند.

وزیر بازرگانی پاکستان در این خصوص اعلام کرد که هر ۲ کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل را برای شناسایی راهکارهای سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی تبیین خواهند کرد.

ترافیک سفر مقامات پاکستان و عربستان سعودی به کشورهای یکدیگر به ویژه از زمان آغاز به کار دولت شهباز شریف به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین اسلام‌آباد و ریاض و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با عربستان دارد.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان چندین بار از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. با این حال در آذرماه گذشته عربستان سپرده گذاری ۳ میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را با هدف حمایت از بهبود معیشتی این کشور برای یکسال دیگر تمدید کرد.

سال گذشته دولت پاکستان با حمایت ارتش این کشور شورایی موسوم به «شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC» را تشکیل داده که هدف اصلی آن تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان به ویژه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس است و نقش ارتش نیز به عنوان تضمین دهنده سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • تمام آنچه می‌خواستم روی پرده است/ نتیجه اعتماد به فیلمسازان جوان
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند