Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@19:03:29 GMT

سه باب کتابخانه در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۹۵۳۴

سه باب کتابخانه در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایکنا از چهار محال و بختیاری، فرهاد خلیل‌مقدم،  مدیرکل نهاد کتابخانه‌‎های عمومی چهارمحال و ،امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، با اشاره به وجود 52 باب کتابخانه در سطح استان، اظهار کرد: در سال گذشته منابع موجود در کتابخانه‌های استان 855 هزار و 725 جلد، تعداد اعضا 410 هزار و 79 نفر، تعداد عضو کودک 149 هزار و 89 نفر و امانت یک ساله 748 هزار و 961 جلد کتاب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال گذشته 13 هزار و 152 جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شد که بیشترین امانت در بخش‌های ادبیات، علوم اجتماعی، علوم محض، دین، فلسفه و روانشناسی بوده است.
خلیل‌مقدم در خصوص شاداب‌سازی و تغییر فضای معماری کتابخانه‌ها، تصریح کرد: از 52 باب کتابخانه 19 کتابخانه شاداب‌سازی و زیباسازی شده‌اند.
وی با بیان اینکه 42 درصد از کتابخانه‌های استان به wi-fi رایگان مجهز شده‌اند، بیان کرد: برای تجهیز مابقی کتابخانه‌ها به wi-fi رایگان 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزاری بیش از چهار هزار عنوان برنامه فرهنگی شامل نشست‌های کتابخوان، برگزاری نمایشگاه و ...، برگزاری آیین 40 قلم با مشارکت تمامی دستگاه‌ها و اجرای تور کتابخانه گردی را از جمله برنامه‌‎های سال گذشته این اداره کل عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: با توجه به سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور، از سوی نهاد کتابخانه‌های استان در قالب طرح مهربانی 12 میلیون تومان اقلام از جمله اسباب‌بازی، کتاب کودک و لوازم نقاشی به استان خوزستان ارسال شد.
خلیل‌مقدم در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان و مشارکت مطلوب در این جشنواره، تصریح کرد: موضوع امسال جشنواره علاوه بر زندگی‌نامه امام رضا(ع)، زندگی نامه حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و امام جواد(ع) نیز به جشنواره افزوده شده است و امسال نیز شاهد رشد قابل ملاحظه افراد برای شرکت در این جشنواره خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای شرکت در بخش مکتوب و الکترونیکی جشنواره 12 عنوان کتاب از سوی دبیرخانه معرفی شده است، همچنین بخش‌های جشنواره برای کودکان نقاشی، پویش کتابخوان مجازی و بخش معرفی متنی کتاب ویژه جوانان و بزرگسالان در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان از راه‌اندازی سه باب کتابخانه در استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: شش شهر استان فاقد کتابخانه و سه شهر هوره، یان‌چشمه و فیل‌آباد جدیدالتاسیس هستند که لازم است کتابخانه در آن‌ها احداث شود. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری جشنواره رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۹۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!

رنگ‌های سمی به‌کاررفته در جلد کتاب‌های قرن نوزدهم می‌توانند به مسمومیت شدید و حتی مرگ افرادی منجر شوند که به آنها دست می‌زنند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان آثاری از ماده شیمیایی سمی آرسنیک در جلد بیش از ۲۰۰ کتاب از سراسر جهان یافته‌اند.

به نقل از دیلی میل، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با سطوح نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شد برخی از کتابخانه‌ها آنها را از قفسه‌ها حذف کنند.

پژوهشگران «دانشگاه دلاور»(University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان اکنون به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند و می‌گویند که قرار گرفتن در معرض آنها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما هزینه بسیار زیاد شد زیرا کتاب‌ها با جلدهای چرمی تولید می‌شدند. ناشران کتاب در عوض جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود و می‌توانست جایگزین ارزان‌تری برای چرم باشد اما نمی‌دانستند که آرسنیک مورد استفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح دادند برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله»(Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. کارل ویلهلم شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد با مخلوط مس و آرسنیک می‌تواند یک رنگ سبز چشم‌نواز را ایجاد کند. شیله نهایتا به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آنها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب با جلد سبز زمردی را که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، حذف کرد و اگرچه آسیب‌های ناشی از آنها احتمالا جزئی هستند اما کتابخانه پیش از این که دوباره آنها را در قفسه‌ها قرار دهد، در حال انجام دادن آزمایش‌هایی است. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفتند: ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و یک آزمایشگاه بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آنهاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند.

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با افزایش علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن در معرض این ماده در بلندمدت می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی»(Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین از جمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

همچنین، آنها دریافتند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ حاوی نوعی ماده‌ معدنی موسوم به «سینابر»(Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

پژوهشگران دریافتند که کتاب‌های دارای جلد زرد نیز حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیک در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آنها را در پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع‌ در مهمانی‌های کریسمس، مسمویت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمویت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که در نهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

«هیلی وبستر»(Hayley Webster) مدیر کتابخانه «موزه ویکتوریا» گفت: کتاب‌ها به طور سنتی به عنوان اشیای نسبتا ایمن در نظر گرفته می‌شوند. اکنون احساس می‌کنم چیزهای بیشتری وجود دارند که باید یاد بگیرم و بدانم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از کارگران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • برگزاری جشنواره مالک اشتر در چهارمحال و بختیاری
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت