Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سي و دومين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران، روز شنبه 14 ارديبهشت ماه در حالي به کار خود پايان داد که مهمترين دغدغه مردم و ناشران گلايه از قيمت کتاب ها بود و مثل هر سال نيز داراي حواشي و نکات ريز و درشت بود.
به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگي آريا، اگر چه در اوضاع اقتصادي کنوني اين نمايشگاه کورسوي اميدي براي علاقمندان به کتاب و کتابخواني بود و اقشار مختلف مردم از کودکان و نوجوانان تا افراد سالخورده در غرفه هاي کتاب ديده مي شدند، اما اين دوره از نمايشگاه نکات مثبت و منفي هم داشت که مي توان از آن براي بهره وري بيشتر در سال هاي آينده استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از حواشي هاي نمايشگاه کتاب، حضور هنرمندان، نويسندگان، شاعران و مترجمان کتاب ها در صحن نمايشگاه بود که امکان گفت و گو و گرفتن امضا و عکس بر افزايش شور و هيجان مخاطبان افزوده بود. با اين حال افرادي هم بودند که از ايجاد اين صف هاي طولاني براي گرفتن امضا و عکس با هنرمندان و اصطلاحا سلبريتي ها گلايه داشتند و آن ها را آزار دهنده مي خواندند.
نکته ديگر از نمايشگاه امسال حضور پر رنگ تر دانش آموزان و دانشجويان براي بازديد از نمايشگاه کتاب بود که از دلايل آن مي توان به افزايش قيمت کتب کمک درسي اشاره کرد.

غرفه هاي کودکان و نوجوانان
با ورود به سالن هاي کودک و نوجوان تعداد زيادي ناشر حضور داشتند که تعداد 270 غرفه از نمايشگاه کتاب امسال را به خود اختصاص داده بودند، با اين حال ناشران تعداد زيادي کتاب براي کودکان و نوجوانان ارائه کرده بودند که موضوعات دربرگيرنده آن ها مشابه يکديگر بودند. همچنين حضور تعداد زيادي نويسنده و مترجم که نام آنها تا کنون ناشناخته بوده از نظر محتوايي کيفيت کتاب ها را پايين آورده بود.

گلايه ناشران از افزايش قيمت کتاب
مهمترين دغدغه و نکته اي که حتي ناشران کتاب ها نيز به آن اشاره مي کردند، افزايش چند درصدي قيمت کاغذ و در نتيجه قيمت کتاب بود که بر فروش کتاب ناشران در نمايشگاه امسال اثر گذار بود.
در اين خصوص مسئول غرفه انتشارات درسا که 30 سال سابقه فعاليت دارد و بيش از 300 عنوان کتاب منتشر کرده است، گفت: شرايط اقتصادي باعث افزايش قيمت کتب شده و وضعيت کاغذ اسفناک است. ما در حوزه روانشناسي کتاب چاپ مي کنيم و هنوز مخاطب ثابت خودمان را داريم، اما نسبت به پارسال توليدمان کم شده و به 30 درصد رسيده است.
وي اظهار داشت: از عهده هزينه‌ ها برنمي آييم. نمي‌ دانم با اين قيمت‌ها مي توانيم سرپا بمانيم يا اين که تا دو سه سال آينده کارمان تعطيل مي‌شود. البته ما نسخه الکترونيک آثارمان را از طريق اپليکيشن کتابخوان ايراني در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهيم.
مسئول غرفه انتشارات فرهنگسراي ميردشتي نيز در اين زمينه اظهار داشت: بازار کتاب به نرخ دلار بستگي دارد. کاغذ حدود 3 تا 4 برابر گران شده است. قيمت ديگر مواد مورد نياز براي چاپ کتاب هم 200 الي 300 درصد افزايش يافته است. نرخ تنها 10 درصد کتب موجود، جديد است و بقيه هنوز با قيمت گذشته فروخته مي‌شوند.
وي در ادامه اضافه کرد: برخي ناشرين حدود 20 تا 30 درصد کتاب را گران کرده‌اند. کتب موجود هنوز ارزان هستند. براساس پيش بيني ما، ماه آينده که کتاب‌ها تمام مي شود، آثار جديد 2 تا 3 برابر افزايش قيمت خواهند داشت. اين مساله قطعا روي فروش کتاب تاثير مي‌گذارد.

حضور ناشران بين المللي در نمايشگاه کتاب امسال
امسال در بخش بين الملل نيز با کاهش مخاطبان و فروش کتاب مواجه بوديم. به عنوان مثال مدير انتشارات آموي افغانستان با اظهار نارضايتي از محل غرفه‌ اين انتشارات، از کاهش چشمگير فروش اين نشر خبر داد.
نادر موسوي، مدير انتشارات آمو و نماينده انتشارات تاک در افغانستان گفت: فروش امسال يک سوم پارسال بود در صورتي که نزديک 175 عنوان کتاب آورديم و تعداد از سال گذشته خيلي بيشتر است.
او ادامه داد: البته قيمت کتاب‌ها هم بر قدرت خريد مردم تاثير مي‌ گذارد. اگر ما بتوانيم مقداري فروش داشته باشيم مي‌توانيم به مراجعان تخفيف دهيم در صورتي که در اين دوره هزينه‌هاي مربوط به مولف، انباري، حمل و نقل و غرفه‌داران تامين نشده است.
گفتني است جمهوري خلق چين هم مهمان ويژه نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران است و با هياتي 200 نفري در اين دوره شرکت دارد. کشورهايي مانند ترکيه، افغانستان، جمهوري آذربايجان، ژاپن، روسيه و غيره از ديگر شرکت‌کنندگان خارجي اين رويداد فرهنگي در تهران هستند.

مزيت هاي افزايش قيمت کتاب!
در اين ميان يکي از مزاياي افزايش قيمت کتاب اين است که خريداران کتاب را به تحقيق بيشتر و هوشمندانه تر براي انتخاب کتاب مورد نظرشان وادار مي کند و همين باعث مي شود در خريد کتاب هاي اضافه و غير استاندارد جلوگيري نمايند.
در اين باره مدير فروش انتشارات مرواريد نيز با اشاره به مصائب تامين کاغذ براي انتشار کتاب، به ايبنا گفت: گراني کاغذ و کتاب انتخاب‌هاي مردم را هوشمندانه‌تر کرده است.
مدير فروش انتشارات مرواريد ادامه داد: مسلما وقتي تنوع جنس زياد و کاغذ کم باشد، مجبور مي ‌شويد کاري کنيد تا بتوانيد تمام عناوين را پوشش دهيد. براي همين ميزان تيراژ را بايد کاهش داد.
علي‌بيک با بيان اينکه 40 عنوان کتاب چاپ اول در اين انتشارات آماده است، و حدود 100 عنوان کتاب هستند که اقتصاد نشر روي آن‌ها مي‌چرخد، بيان کرد: کاغذ کافي نيست که بتوانيم اين کتاب‌ ها را چاپ کنيم. اگر ناشران کاغذ داشته باشند مي‌توان گفت که صنعت نشر به کار خود ادامه خواهد داد.

گفتني است بيش از 2400 انتشارات داخلي و 800 ناشر خارجي آثار خود را به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين نمايشگاه ارائه کردند. از ديگر برنامه‌هاي آن، ارائه 400 هزار عنوان کتاب مربوط به چهار پنج سال گذشته و رويدادهايي مانند رونمايي آثار جديد و نشست‌هاي فرهنگي بود.
اميد است با مشورت صاحب نظران حوزه کتاب و کتابخواني و مديريت صحيح، در سال هاي آينده نمايشگاه بين المللي کتاب چه از نظر تعداد مخاطب و چه از نظر فروش و محتوا رونق بيشتري به خود بگيرد و سرانه ي مطالعه را با حمايت هاي ارگان هاي مربوطه افزايش داد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نمايشگاه بين المللي کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران از اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

سید کمال سادات با اشاره به اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی و با حضور مقامات مختلف از ۴۰ کشور دنیا آغاز می‌شود و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، گفت: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفت: ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

سید کمال سادات افزود: تاریخ این رویداد فرهنگی با دهه کرامت و برگزاری دور دوم انتخابات همزمان و بر این اساس تمهیدات لازم درخصوص برنامه‌های جشن کتاب و آئین‌های مذهبی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات ترافیکی، انتظامی و استقرار خودرو‌ها همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: مقرر شده طرح ترافیکی اطراف محل برگزاری نمایشگاه را مجموعه «فاتب» اجرا کند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب