Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، جامعه ایرانی ناامید  است ؛ این را کارشناسان جامعه شناسی و روانشناسی می گویند.

در خصوص اینکه چه عواملی موجب می شود یک جامعه به سمت آمار بالای ناامیدی برود و برای این جامعه چه باید کرد تا حال مردمش خوب شود  با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:

قرایی مقدم در خصوص اینکه جامعه حال حاضر ما در چه سطحی از نا امیدی قرار دارد بیان کرد :متاسفانه جامعه فعلی ایران  در درجه بالایی از نا امیدی و سرخوردگی قرار دارد و شاهد درماندگی مردم  هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت نامعلوم فرداها و آینده موجب شده است که ناامیدی رنگ پررنگ تری در جامعه به خود بگیرد . بحران اصلی ناامیدی در قشر جوان جامعه است که این جنس از نداشتن امید می تواند برای هر جامعه ای زنگ خطر جدی باشد .

قرائی مقدم با اشاره به سخن ژوزف شومپیتر اقتصاد دان و استاد دانشگاه هاروارد که در اصل 8 و 12 خود می گوید : «آنچه که موجب توسعه و رشد اجتماعی خواهد شد فضای اجتماعی است .» چنین ادامه داد :گرانی و بیکاری را می توان از علل اصلی ایجاد ناامیدی اجتماعی دانست .وقتی میزان خط فقر و شکاف های طبقاتی به صورت صعودی بالا می رود نتیجه ای جز اشاعه نا امیدی را در بر ندارد و ما با یک جامعه افسرده روبرو هستیم .

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه وقتی بیان می شود  30 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان قشر تحصیلکرده ، پس از اتمام دانشگاه جایی برای شغل و کار نداشته  و به جز خانه نشینی چاره ای دیگر ندارند به یکی از اصل های  ایجاد ناامیدی در جامعه اشاره شده است گفت :  وقتی از سن بالای ازدواج در بین جوانان می گوییم این یعنی فاجعه ، وقتی چنین شرایطی را رقم زده ایم ؛ پس نباید انتظار داشته باشیم که  با یک جامعه روبه رشد و سرشار از امید روبرو باشیم.

وی بیان کرد: امید زمانی به وجود خواهد آمد که در داخل جامعه بیکاری وجود نداشته باشد،میزان تورم در سطح پایینی قرار بگیرد و شاهد وضع مناسب معیشتی و اقتصادی باشیم و اگر این موارد وجود نداشته باشد جامعه به سوی عصیان خواهد رفت .

قرایی مقدم در مورد اینکه راه برون رفت این جامعه از فضای ناامیدی و افسردگی را از کجا و چگونه باید آغاز کرد  تصریح کرد: ایجاد اشتغال ، ثبات اقتصادی  را می توان از اصلی ترین راه های برون رفت از این معضل دانست.بر اساس گفته های اقتصادانان بزرگ دنیا اقتصاد زیر بناست. اقتصادانانی مانند:شولتز و مارکس اقتصاد را یک اصل مهم می دانند.براساس تئوریآبراهام هَرولد مَزلو وقتی نتوانیم  نیازهای فیزیولوژیکی  که از اساسی ترین نیازهای هر انسانی است تامین کنیم هیچ امنیتی شکل نخواهد گرفت ، در حال حاضر امنیت فیزیولوژیکی  یعنی غذا و پوشاک و مسکن مردم به خطر افتاده است و تا این نیازها تامین نشود و شرایط قابل قبولی به وجود نیاید ،احساس تعلق اجتماعی به وجود نخواهد آمد و وقتی تعلق اجتماعی به وجود نیاید افراد دنبال احترام و کسب منزلت نخواهند بود و جامعه در خطر است و آبستن حوادث مختلفی خواهد بود.اما اگر تمامی این نیازهای فیزیولوژیکی تامین شود؛ شاهد بهتر شدن وضع موجود خواهیم بود  و عاملی مهم در به وجود آمدن بهداشت روحی و روانی خواهد بود.

وی در خصوص اثرات نا امیدی موجود در جامعه  و صدماتی که ایجاد خواهد شد عنوان کرد : در بحث اقتصادی بسیار زیان بخش خواهد بود و شاهد کم کاری نیروی کار خواهیم بود که به طور مناسب کار محموله را انجام نداده و نسبت به تمامی موارد بی تفاوت خواهند بود. از نظر سیاسی نیز شاهد بحران و اغتشاشات  و نا آرامی خواهیم بود. از لحاظ روحی و روانی همانطور که   گفته شد جامعه  دچار دلهره و نا امیدی و یاس خواهد شد و همچنین از لحاظ اخلاقی نیز شاهد انواع و اقسام آسیب های اجتماعی و پدیده هایی که نا هنجار است خواهیم بود.

وی در پایان بیان داشت : اگر سعی و تلاشی برای بهبود وضعیت صورت  نگیرد متاسفانه شاهد به وجود آمدن ناهنجاری های فراوان و گسترش فساد اخلاقی خواهیم بود و مسئولان باید در ابعاد های مختلف این مباحث را بررسی کنند و راه حل بیابند تا به راهکار مناسبی دست یابند وگرنه تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ایران جامعه روانشناسی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز

به گزارش خبرنگار مهر، وجیهه محمدی فلاح صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران از برقراری ۴۶ هزار و ۴۴۰ تماس با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان البرز خبر داد و بیان کرد: ۲۱ درصد تماس‌ها مرتبط با خدمات اورژانس اجتماعی و حدود ۷۹ درصد برای پیگیری مسائل غیرمرتبط از جمله درخواست راهنمایی و ارجاع به مراکز درمانی، مسائل بهداشتی، خدمات مشاوره‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی تماس‌ها به ترتیب مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، افکار خودکشی، سالمند آزاری، اقدام به خودکشی و فرار از منزل بوده است، گفت: بهزیستی البرز با دارا بودن ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در محمدشهر، کمالشهر، مرکز کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ به افراد در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی و کسانی که به هر دلیلی در شرایط بحرانی به سر می‌برند خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، فعالیت‌های سازمان بهزیستی به‌ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی مردم محور است و افراد می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ یا مراجعه حضوری به پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند. وظیفه ذاتی مراکز ۱۲۳ (مرکز فوریت‌های اجتماعی) ارائه انواع خدمات روانشناسی، مددکاری، درمانی و حقوقی به جامعه هدف است.

محمدی فلاح افزود: نحوه پذیرش مددجویان به دو صورت خود معرف و ارجاعی و ارجاعات به دو شیوه درون سازمانی (توسط خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و سایر مراکز وابسته به سازمان بهزیستی در حوزه‌های گوناگون) و برون سازمانی (از طریق مراجع قضائی، مراجع انتظامی و سایر سازمان‌ها و نهادها) است و جامعه هدف پس از پذیرش از خدمات تخصصی مورد نیاز بهره مند خواهند شد.

کد خبر 6094920

دیگر خبرها

  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • پیگیری نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی
  • افتتاح فرودگاه بین المللی کربلا در اوایل سال آینده میلادی
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز