Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:35:30 GMT

زنان سه برابر مردان به میگرن مبتلا می شوند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۳۹۱۹

زنان سه برابر مردان به میگرن مبتلا می شوند

تهران- ایرنا- روانپزشک و روان درمانگر گفت: سردرد یا میگرن، بیماری روان تنی است که زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن دچار شده و تاکنون پس از سال ها تحقیق و پژوهش نسبت به بروز و راه درمان آن ابهام وجود دارد.

بهاره ابریشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه باید تا زمانی که سردرد ما را از پا نیانداخته با آن مبارزه کرد، اظهار داشت: در حال حاضر 10 درصد مردم جهان به بیماری میگرن مبتلا هستند و با توجه به ماهیت سردرد میگرنی که عودکننده است، به طور متوسط هر فرد مبتلا یک تا 2 حمله را در ماه تجربه می کند و از آن به عنوان یک بیماری ناتوان کننده، مزمن و پیشرونده که اثرات مهمی در زندگی فرد می گذارد، می توان نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: گاهی شدت حمله میگرنی به قدری زیاد است که فرد دچار علایمی همچون حالت تهوع و استفراغ می شود و در این شرایط جز مراجعه به پزشک یا درمانگاه راه دیگری پیشروی آن نیست.

* عوامل بروز حمله سردرد میگرنی
این روانپزشک گفت: از عوامل تحریک کننده شروع حمله میگرنی در برخی از افراد می توان به مصرف الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیل آمین موجود در شکلات تلخ، افزودنی های موادغذایی مانند کنسروها، انواع سوسیس و کالباس و انواعی از شیرین کننده های مصنوعی، اشاره کرد.
ابریشمی با بیان اینکه بین حملات میگرن و سیکل عادت ماهیانه در زنان ارتباط وجود دارد، اظهار داشت: از دیگر عوامل تحریک کننده سردرد میگرن می توان به سبک زندگی روزمره افراد، بی خوابی، گرسنگی و استرس اشاره کرد.
وی افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده افرادی که از حمله میگرنی پی در پی رنج می برند، از سطح پایین تری از ویتامین D و ویتامین D2 و فولات منیزیم برخوردارند. بنابراین توصیه می شود علاوه بر مصرف میوه و سبزی تازه برای جبران کمبود ریزمغذی ها، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت حتی در صورت عدم کمبود ویتامین D، مصرف یک بار در ماه مکمل ویتامین D در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.
ابریشمی اظهار داشت: در صورتی که با اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف مواد تحریک کننده میگرن و نبود کمبود ویتامین های ذکر شده مرتبط با میگرن، حملات شدید و طول کشنده یا تعداد حملات میگرنی بیشتر از یک بار در هفته باشد، حتما باید درمان توسط روانپزشک یا نورولوژیست انجام شود.
این روان درمانگر تصریح کرد: با توجه به همانندی ژنتیکی میگرن با اختلال پانیک یا حمله هراس و اختلال بایپولار یا دوقطبی، بررسی فرد از این جهت نیز مورد توجه پزشک خواهد بود.
وی افزود: توصیه های تغذیه ای درباره میگرن برای همه بیماران یکسان نیست و در مواردی خود بیمار با آزمون و خطا نتایجی کسب می کند که در پیشگیری از حملات و کنترل دردهای میگرنی موثر است.
ابریشمی گفت: عوامل محیطی مانند نور خیره کننده یا چشمک زن، ارتفاعات بلند، سروصدای بلند، عطر و دود غلیظ، مصرف سیگار، سفر و تغییرات آب وهوایی، عوامل رفتاری مانند خواب خیلی کم یا خیلی زیاد، خستگی، تغییرات هورمونی، فعالیت جنسی، استرس، فعالیت فیزیکی شدید، بی نظمی در وعده های غذایی و گرسنگی طولانی، کمبود آب در بدن و مصرف داروهایی مانند سایمتدین، هورمون درمانی، نیفدیپین، ایندومتاسین، نیترات ها، قرص های جلوگیری از بارداری، تئوفیلین، مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها و درمان‌های ضد درد، مصرف بنزودیازپین ها، ارگوتامین ها و قرص ضد احتقان از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز سردردهای میگرنی هستند.
اجتمام* 1417*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سواد سلامت ميگرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۳۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد. در مطلب قبلی خواص نخود فرنگی را کامل گفتیم و حالا در این بخش اثر این نخودهای سبز کوچک را در لاغری و کاهش وزن بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

افرادی که در فصل گرما کمتر آب می‌خورند بخوانند

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.
علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228762 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟