Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:51:39 GMT

سرفصل بیش از 100 رشته فنی و حرفه ای بازنگری می شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۴۹۷۲

سرفصل بیش از 100 رشته فنی و حرفه ای بازنگری می شود

تهران- ایرنا - رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از تغییر سرفصل های درسی بیش از 100 رشته تا مهر ماه 98 خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، ابراهیم صالحی عمران امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با تشریح برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: توانمندسازی مربیان، اعضای هیات علمی و کادر آموزشی از دیگر برنامه های در دستور کار این دانشگاه است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی عمران در این باره گفت: تا زمانی که کادر آموزشی توانمند، حرفه ای و آشنا به کسب و کار، تجاری سازی و آموزش نباشند، ایفای نقش و تولید صورت نمی پذیرد. توانمندسازی کادر آموزشی مساله ای مهم تلقی می شود.

** تحقق شعار تولید
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: کارگاه های فنی و حرفه ای با هدف تحقق شعار رونق تولید در کنار آموزش های عملی وارد امر تولید می شوند چرا که اقتصادی شدن آموزشگاه ها نقش ویژه ای در تولید دارد.
وی عنوان کرد : این دانشگاه با حدود یکهزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه که به منزله محیط های عملی برای دانشجویان هستند به دنبال ایجاد تولید و اقتصادی شدن است .
وی تاکید کرد: کارگاه ها باید وارد تولید شوند در صورت به دست آوردن درآمد ، صرف ارتقای کارگاه و آزمایشگاه می شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ورود به تجاری سازی را از دیگر اهداف این دانشگاه عنوان کرد و گفت: 16 مرکز نوآوری در سراسر کشور طی تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد.

** دانشگاهی ماموریت گرا
صالحی عمران اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی ماموریت گرا است و در این مسیر هدفمند حرکت می کند.
وی هدف اساسی این دانشگاه را تربیت نیروهای متخصص و مهارتی به عنوان پنجه های کارآمد در عرصه تولید و رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دانست و عنوان کرد: امسال سال رونق تولید ملی است از این رو مسئولیت های دانشگاه فنی و حرفه ای بیشتر شده است. همچنین در سال های اخیر نگاه به تولید ورشد اقتصادی در تمامی ارکان نظام مورد توجه بوده است که نشان از ایجاد یک گفتمان و حرکت ملی در این زمینه است. بنابراین دانشگاه فنی و حرفه ای برنامه های خود را معطوف به شعار رونق تولید ملی کند.
صالحی عمران در توضیح ماموریت های این دانشگاه ادامه داد: تغییر برنامه های آموزشی و درسی مطابق با نیازهای ملی و تغییر سرفصل ها با تاکید بر جنبه ها تولید از برنامه های در دستور کار است چرا که برنامه های درسی دانشگاه باید شایستگی محور شوند. شایستگی ها دانش آموختگان را به بازار کار و مشاغل سوق می دهد.

** توانمندسازی از طریق همکاری های بین المللی
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر برگزاری دوره های بین المللی در راستای تفاهم نامه با کشورهای خارجی گفت: توانمند سازی نیروها توسط نیروهای آلمانی را به طور ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای دنبال می شود.
صالحی عمران افزود: تفاهم نامه صورت گرفته با طرف لبنانی تا مهرماه امسال عملی و اجرایی می شود و از طرفی دانشجویان خارجی نیز وارد دوره های کار می شوند.
وی در باره اقدامات رفاهی صورت گرفته برای دانشجویان عنوان کرد: دانشجویان باید در محیطی آرام تحصیل کنند. ارتقای 147 خوابگاه، صرف هزینه برای تجهیزات آشپزخانه ای در کنار راه اندازی مراکز مشاوره از اقدامات صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به خبرنگاری دیگر در باره پذیرش دانشجو در دوره های نظری گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای یک دانشگاه مهارتی است اما پذیرش دانشجو در رشته های نظری از اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو است اگرچه در سال گذشته شورا مصوب کرد که دانشگاه های فنی نیز امکان پذیرش دانشجو در رشته نظری دارند اما این در حالی است که اقبال عمومی به رشته های مهارتی اندک است.

** اختلافات ملکی با آموزش و پرورش
صالحی عمران در ادامه از اختلافات ملکی آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه ای سخن گفت و عنوان کرد: به رغم اینکه در سال 90 قرار شد تا وزارت آموزش و پرورش اسناد 40 ملک در 27 دانشکده فنی و حرفه ای را در اختیار این دانشگاه قرار دهد اما تاکنون این امر محقق نشده است. برخی از این املاک ارزش اقتصادی بالایی دارند از این رو از وزارت آموزش و پرورش خواستار بازگرداندن اسناد و املاک متعلق به دانشگاه هستیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره وضعیت استادان مدعو گفت: دانشگاه ها برای انجام امور آموزشی و پژوهشی خود دارای اعضای هیات علمی و اساتید مدعو هستند. برای استخدام اساتید مدعو نیز در ابتدا باید ساماندهی هایی صورت گیرد. اگر تغییر در وضع برخی از این اساتید در ماه های اخیر صورت گرفته است به طور حتم در راستای ساماندهی آن ها بوده است. در ابتدا آن ها باید به کارشناس آموزشی تبدیل شوند و در کنار آن بر اساس قانون امکان 18 ساعت تدریس دارند.

** توجه به ورزش و تربیت بدنی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای توجه به ورزش و تربیت بدنی دانشجویان را از دیگر اولویت های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: شورای عمرانی بر اساس مصوبه ای 16 میلیارد تومان به احداث 100 چمن مصنوعی در آموزشکده و دانشکده ها اختصاص داده است.

**9283**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۴۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

علیرضا کریمیان از انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب در آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: برای انتخاب رشته آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ بیش از ۸۹ هزار داوطلب انتخاب رشته و نسبت به اعمال اصلاحات جدید در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اقدام کرده اند و این آمار شامل انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیست.

کریمیان در ادامه تصریح کرد: تعداد ۱۵۱ هزار۶۴۳داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز دانشگاه‌ها شرکت کردند که تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفر در آزمون دکتری ۱۴۰۳مجاز به انتخاب رشته شده‌اند ۶۸۷۶۵ نفر مرد و ۵۶۴۰۹ نفر زن هستند.

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و ...) در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

کریمیان در پایان گفت: نتایج نهایی آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شهریور ماه اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعلام آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • ۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند
  • هنرآموزی که برای هنرجویانش اشتغالزایی کرد
  • برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی